По-достъпен език в учебниците поискаха родители и ученици

Това показва проучване на "Галъп"
30 юни 2022 13:23, Петя Славова
16
По-достъпен език в учебниците поискаха родители и ученици
Снимка: БГНЕС

Твърде сложен изказ в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, прекалено много информация, недостатъчно примери и обяснения, малко време за упражнения. Това са основните трудности, които срещат децата в училище. Изводите са от национално изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“, проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката. В пространни интервюта с родители и деца от I до Х клас, които на практика се превърнаха в дълбочинни, социолозите питаха за проблеми в учебните програми по отделните предмети и в конкретните учебници, събираха препоръки за улесняване на процеса на учене.

“Учениците от първи до четвърти клас казват, че имат затруднения с непознати думи, което води до неразбиране на материала, като типични проблеми се забелязват с предметите по “Човекът и природата” и “Човекът и обществото.” Учениците от пети до седми клас заявяват за проблем с междупредметните връзки, като трудностите с физиката и математиката са най-честно срещани.

Още по темата

От осми до десети клас недоволствата са относно несъобразността с поднесения материал и възрастта на подрастващите, като се забелязва проблем с историята и литературата,” заяви Юлия Гальова от "Галъп".

Резултатите от проведеното проучване показва, че препоръките от родителите са адаптиране на учебните съдържание към възрастта на детето, по-систематизирана информация и повече примери и по-голям акцент върху българското в учебниците по история.

Препоръката от учениците е въвеждането на по- интерактивен начин за поднасяне на информация, каза още Гальова, цитирана от БГНЕС.

Зам.-министърът на образованието, Мария Гайдарова заяви, че предстоят бъдещи промени в учебните материали, но министерството не може да се ангажира със срок.

Малко над половината от анкетираните родители признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Най-голямата част от тях - 37%, определят онлайн обучението като основна причина за трудностите на детето. Почти 33% обвиняват учителите, че преподават зле. Близо 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които материалът е прекалено обемен.

Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище. Около една трета от тях посочват като пречка неясния език в учебниците и учебните помагала. Над 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето, също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.

Математиката е най-трудният предмет в почти всички класове, според отговорите на родителите. Голяма част от тях са убедени, че учебен материал по математика е „свален“ от по-горните класове в по-долни. Оплакват се и от липса на достатъчно време за упражнения.

В III и IV клас проблемни са и други предмети като човекът и обществото и човекът и природата. Много родители посочват, че изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване „наизуст“ на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието.

Майки и бащи на по-големите ученици препоръчват да се учи повече национална история и повече българска литература.

Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%.

Всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище, като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на тези отговори е значително по-висок сред родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след VII клас и за матурите.
 


16
Още по темата: родителидецаучебници
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
нивото пада от край време
13
0
 
1
 
! Отговори
Българин преди 1 месец
Те ги пишат за хонорари не за децата- какво като не разбират?Така не разбираме и 30 год тези в пармамента- кой ги слага и за кой работят- вече сме в тинята,а те от богати,по- богати!Демокрация ли?- КРИВА И ИЗВРАТЕНА
12
0
 
2
 
! Отговори
Deep Zone преди 1 месец
"Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%."Мисля, че това ясно показва къде е ОГРОМНИЯ ПРОБЛЕМ. Докато аз бях на училище, майка ми не знаеше откъде да започне- цял ден на работа, блъскане втора смяна вкъщи, само за мен и домашните ми е мислела :D Никога не ми е пречело, че не ми помага и не ми пише домашните, чатках нещата и си четях книгите с кеф :)
11
1
 
0
 
! Отговори
фекали > бг учебн преди 1 месец
Българските копи-пейснати, основно от руски източници, "учебници" даже и за тоалетна хартия не ги ползвам. 90% от проблемите на българския учебник са заради "учебниците", а останалите 10% от програмата, пълна с никому нужни предмети като литература, физкултура, история и др. предмети, които само ти губят времето... време, което можеш да използваш за придобиване на истински търсени умения, и учители, които вместо да обясняват на учениците неясните им неща, диктуват като малоyмници "материала".
10
0
 
5
 
! Отговори
Германец преди 1 месец
Най-добре на меменца да минат горките изтормозени келешчета, а?
9
1
 
7
 
! Отговори
Паисий хилендарски преди 1 месец
По селата "учениците" главно са хинди говорящи,незнаещи български и тотално неграмотни!Трябва да внасяте даскали от индо пакистан!
8
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Споко ,днешните деца след известно време ще отменят самото училище.
7
3
 
14
 
! Отговори
Иван преди 1 месец
Чаалгa поколението на 90-те, които са родители не разбират материала на децата си. Моето дете е 4 клас. Никога не сме го бутали да учи, да зубри, да ходи на допълнителни уроци, въпреки това е отличник, в прилично училище. Защо ли? Защото аз и майка му сме били добри ученици едно време, и слава Богу, днес изпълняваме високи мениджърски позиции! Истината е, че едни 15-20% от хората могат да четат и учат с разбиране. От там идва и лафа за 80-те процента. Та, проблемът е във ВАШИЯ телевизор!
6
0
 
6
 
! Отговори
Ооо преди 1 месец
Усмисляте, Усмиляте ли:)
5
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Липсата на достатъчно упражнения, взимането на 3 или 4 уроква в рамките на 1 час, претупването на материала, постоянното остъствие на учителите и ненамирането на заместващи такива, изпитване единствено и само под формата на тестове....
4
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен 0011 преди 1 месец
Явно родителите искат в училище да се говори като в маалата, да се чувстват чаветата комфортно. Честно казано не мога да се сетя по мое време, а това беше преди 15-тина години, да е имало чак толкова сложни текстове, които да не мога да разбера и усмисля. Е имаше по някоя нова дума, но след като се поровиш в тълковния речник или попиташ някой възрастен да ти я разясни, нещата си идваха на мястото и у теб оставаше приятното усещане, че си научил/разбрал нещо ново.
3
1
 
14
 
! Отговори
anu преди 1 месец
накрая няма да могат да си напишат името/ вместо да се вдига нивото , то пада. какво като има непознати думи ? Ще питат и ще ги научат
2
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
учебниците са копи пейст от стари учебници, никой не ги е адаптирал , дори могат да се намерят абзаци взети от различни източници, които не са свързани в общо цяло, информацията е объркващо предложена, неразбираема, сякаш нарочно... сякаш целта не е децата да научат, а да се объркат и комплексират, учителите също е обясняват, искат учениците да зазубрят неразбираемите места... това не е образование! Не е лошо и да спрат да се печатат по няколко учебника за един клас по един и същ предмет.
1
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
В Америка промениха правилата на математиката за по-неумните деца, все пак всички трябва да имат образование, без значение дали има приложение в икономиката или не :)