"Сефда от Семитли" или как МОН си направи лимонада с лимоните от матурите

МОН изпитва ученици на различни нива с еднакви тестове
Обновена: 20 юли 2023 22:55 | 20 юли 2023 15:20, Стела Стоянова
60
"Сефда от Семитли" или как МОН си направи лимонада с лимоните от матурите
Снимка БГНЕС

Спира ме неотдавна една ромка и ми казва "Трябва ми лична карта, ща та почерпа". Докато стреснато се чудех каква ли точно далавера иска да извърти с личната ми карта, жената извади някакви бумаги и ги размаха: "Да са попълва за лична карта, да са попълва".

Не знам защо се замислих за резултатите от матурата и за поредния модел на две Българии, който очертаха, както го правят всяка година. Тази е завършила преди 4-5 години поне основно образование, а имаше проблем с написването на името си и родния си град.

Чудя се на какво е научило родното образование „Сефда от Семитли“, както бе убедена, че трябва да го напишем. Как я е оставило да вземе диплома в седми клас и никой ли не е забелязал тия грешки? Въпросът е реторичен – естествено, че са забелязвали, но тихомълком са пускали Севда да мине по-нагоре заради делегиран бюджет, защото има и такива, които са по-зле, защото тя и без това няма да го научи, дори да я оставим да повтори годината.

Всеки нов образователен министър тръгва с похвалната амбиция да промени учебните програми и никой от тях няма достатъчно времеви хоризонт, за да го направи сериозно. Просто знаят хората, че родители и учители винаги ще са недоволни от програмите, каквито и да им ги направиш, така че по-добре да нямаш много време и да си останеш само с амбициите.

Защото никой не знае нито какво точно пречи в тях на сегашните ученици, нито каква точно философия искат да следват в новите програми, които ще напишат, и следват като зомбирани европейската мантра „образование, ориентирано към компетентности, не на знания“.

Добре бе, хора, на какво се базира дадена компетентност, ако не на някакъв вид знание? Как ще разтовариш програмата от знание и ще я оставиш да обучава само в компетентности – все едно да откачиш локомотива и да оставиш влака да се движи сам? Залитането в подобна крайност заплашва децата да могат да правят презентация с пауър пойнт, но да не могат да изберат какво да презентират.

Директорът на 51 СУ Асен Александров твърди, че в момента имаме средноаритметична програма, направена за средноартметични ученици, при която на силните им е скучно, а слабите нищо не разбират.

И това е самата истина – МОН от години изпитва ученици на тотално различни нива с едни и същи тестове. Нещо повече – част от тях могат да се оплачат от дискриминация,  защото държат изпити по едни и същи теми с ученици, чиито часове са с двойно по-висок хорариум. Едните имат четири часа по литеартура или никакви по география, другите двойно повече – и им се налага да отговарят на едни и същи въпроси на изпитите. Да не говорим, че вторите, които обикновено са в професионални гимназии, имат точно нуждата от двойни часове, защото знаем как класира образователната система в 7-ми клас. Класира ли те в група „карък“, е трудно да преобърнеш системата.

Неотдавна в медийното пространство се появиха две писма – в първото ученици и учители от Втора немска гимназия посочиха, че не е оценено креативното им мислене, защото проверителите ползвали шаблон.  Второто бе от преподаватели на деца, за които българският не е майчин, и които бяха дали всичко от себе си, за да ги научат как да напишат поне името си – не като Сефда от Семитли. Не да пишат творчески, а да си напишат името. И едните, и другите дават всичко от себе си, а държавата държи да оценява и тях, и учениците им еднакво.

Очевдно единна матура с изисквания за изпит само на едно ниво не бива да има. Не и когато точно децата, които имат огромни дефицити в граматиката, имат по-малко учебни часове. А тези, за които матурата е важна, всъщност ползват паралелната образователна система – тоест частните уроци.

Същото важи и за изпитите в седми клас, където системата разпределя деца в училища по дърводелство и химия на базата на оценките им по български и литература.

Ако МОН иска реално оценяване, е крайно време да съобрази изпитите с училищата, в които учат децата. Не да се опитва да сравнява ябълки с круши.  Защото в резултат на това получаваме след седми клас класиране на деца, които заради двойки по български и математика са насочени от системата в професионална гимназия по индустриална химия.  И нямат възможност да променят ситуацията.

В крайна сметка държавата трябва да приеме, че въпреки твърдението на Наполеон, че всеки войник носи в раницата си маршалски жезъл, не всички ще станат маршали. Дори и да им даде подобна възможност. Нейната работа е да се погрижи за тези, които не искат и нямат перспектива да станат маршали – да им даде качествено обучение за тяхното ниво и справедливи изпити. И да даде адекватна подготовка на другите - които държат на жезъла.

Иначе ще си стоим в разкраченото положение на оценките от матурите, които оценяват две Българии, но все по-често децата от третата – със средния резултат, ще питат „Какво да правя“. А така можем да ги загубим и трите.

А МОН, в унисон с известния израз, да си направи лимонада с лимоните от матурите, както направи на последния изпит и както посочи една образователна организация - "Заедно в час".
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


60
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
0
 
0
 
! Отговори
Истина преди 8 месеца
Така е, за да имаш образование трябва да минеш някакви минимални нива, теста трябва да е един и съм за всички, българи, роми, американци, руснаци ако искат да имат българска диплома това е условието да минеш същия тест като другите. Това че за кандидатстване трябва да има отделни тестове е съвсем друго и там може да искаш да отсееш най-добрите от добрите, тези които са закърпили 3 на магия да не си мислят да ходят на такива, явно не са учили достатъчно!
45
0
 
6
 
! Отговори
ФК преди 8 месеца
Да *** прощава авторът, но учениците с тотално различни нива правилно се изпитват с еднакви тестове. Различни ще бъдат оценките им. Като как ще изпитваш изоставащите с по-лесни тестове? Вече имаше едни, които искаха на ромчета да се дават стипендии за висок успех, ако имат тройки. Не, мерси.
44
0
 
1
 
! Отговори
Хахахо преди 8 месеца
Заедно в час" - неправителствена организация, която се опитва да изземе правата на държавата.
43
2
 
1
 
! Отговори
до 43 преди 9 месеца
Работещите в офиси са едни от най-големите ***.
42
1
 
31
 
! Отговори
Стенли преди 9 месеца
Работя на висока позиция в институция , в която се подвизават почти само висшисти. Положението е отчайващо. Такива грешки в правописа, пунктуацията и т.н. Да се чуди човек и мае - как са взети тези дипломи за висше образование. Трагедия....
41
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
За "МАРШАЛСКИЯ ЖЕЗЪЛ" - не Наполеон. а Суворов го е казал! ---- Глупости. В този момент в Европа само френската армия дава възможност за израстване до висш чин на войници от неблагороден произход. Останалите армии раздават висшите командни постове само на аристокрацията. За руската армия това е проблем до Октомврийската революция.
40
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
За "МАРШАЛСКИЯ ЖЕЗЪЛ" - не Наполеон. а Суворов го е казал!
39
0
 
13
 
! Отговори
ВВ преди 9 месеца
Сюжетът изобщо не е уникален. И на мен ми се случи същото в НОИ-Пазарджик. Но защо никое отговорно лице не коментира как и защо тези деца са стигнали до 12-ти клас.
38
0
 
42
 
! Отговори
Catrock даскал преди 9 месеца
Статията е невероятно вярна и тъжна,уви.От 25 г.преподавам БЕЛ в техн.училище в София и положението е отчайващо - 60%объркани,незаинтересовани,мързеливи ученици,20% приятни,интелигентни деца с амбиции,20% СОП,които имат нужда от ресурсни учители и специална методика на обучение.И малкото учителите,които са кадърни,нормални човеци,мислещи(30%),се опитват да плуват с достойнство в мътните води на т.нар.ни образование,в което има много повече икономически интереси,отколкото нещо наистина смислено.
37
0
 
30
 
! Отговори
Учител - продължение преди 9 месеца
Детето те заплашва, знаело къде живееш, да внимаваш по тъмно. Колата на трупчета щял да ми остави. Спокойно да не съм спяла...
36
2
 
42
 
! Отговори
Учител преди 9 месеца
Когато посмееш да пишеш 2-ка за годината, те привикват в дирекцията и те солят. После казват, че тежко ти се пише, ако родителят пусне жалба. След което самият родител те заплашва по всевъзможни начини, звъни ти посред нощ или в почивните дни, търси връзки в РУО или в кметството, за да си избута неграмотното отроче. Директорите те карат да даваш 100-120 часа консултации, защото ти си виновен, че на бледоликия не му е приоритет учението. Получаваш заплахи, че ще си търсиш работа другаде.
35
3
 
5
 
! Отговори
Иванова преди 9 месеца
Каква ли оценка по БЕЛ има авторът на статията?
34
2
 
37
 
! Отговори
Ана преди 9 месеца
1. НЕ трябва да се позволява на хора изкарали една магистратура да преподават - неслучайно специалността е 4г в университета.2. НЕ трябва да има различно оценяване - в крайна сметка - кой, колкото заслужил.3. Времето за изпитите трябва да бъде увеличено поне с още 1 час.4. НЕ трябва директорите да са несменяеми.5. НЕ трябва да се позволява да се бутат неграмотни деца в горен клас.6. НЕ трябва да се позволява на комплексирани родители да се изживяват, че са недосегаеми.
33
7
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
И авторът на статията май не е имал отлична оценка на изпита по БЕЛ.
32
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Нищо не разбирам от заглавието, а и от статията.
31
2
 
43
 
! Отговори
Черепа преди 9 месеца
В България е обратното на останалия свят (както много други неща): училите слугуват на неграмотни в много отношения.
30
4
 
18
 
! Отговори
Ехоо преди 9 месеца
Галинчооо, и ти попадна в прегръдките на чиновниците с плесенясълите мозъци от МОН!Хал хабер си нямаш от средното образование.Промениха образованието като промениха няколко дати на изпитите!?Стана още по-лошо-изпитите отиват в още по-горещите дни,увеличава се и времето на напрежението на учениците!?Скапана работа!
29
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
То и нивото на нашта жур-наля е същото
28
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Диплома в седми клас... мъка, Стелче, мъка...
27
3
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Найлошото е, че сме завладени от неграмотните, особено по селата, хора със едва завършен трети клас, които не могат да четат, карат последни модели Ауди и Мерцедес и строят къщи с басейни, докато тези с дипломи и прочели хиляди книги едвам свързват двата края.