С магистрали към прогрес: Решение ли са за Северна България?

Северна България е значително по-бедна, но как да се промени това?
8 юли 2017 19:50,
116
С магистрали към прогрес: Решение ли са за Северна България?
Снимка: архив Bulphoto

Наскоро на среща на депутати, областни управители и кметове във Велико Търново бе широко дискутирана ролята на проекта за довършване на магистрала "Хемус" като ключов фактор за просперитета на силно изоставащите  в развитието си области на север от Стара планина. Реалистична ли е обаче повтаряната и от управляващи, и от опозиция мантра, че  "Хемус" щяла да спре потъването на Северна България?

Защо Северът пропада?

Въпреки че обхващат близо половината от територията на България, разположените между Дунав и Стара планина 14 от общо 28-те области на страната са обитавани от едва една трета от нейното население. Инвестициите в региона са десетки пъти по-малко в сравнение с области като София и Пловдив. Безработицата на север от Стара планина продължава да е значително по-висока от средната за страната. Местната икономика е в стагнация от десетилетия. Понастоящем приносът й към износа на произвеждани в България стоки и услуги е едва 13%. Северозападният и Северният централен райони на планиране са най-бедните региони в Европейския съюз. Българският северозапад държи още един черен рекорд в общността – една трета от местните млади хора на възраст до 35 години нито работят, нито учат, нито някъде стажуват.

Икономистът Красен Станчев има обяснение за неблагополучията на българския Север: "От няколко години се говори, че разликата между Северна и Южна България се състояла в липсата или наличието на инфраструктура, която била най-важният фактор за развитието на икономиката. Появата на новия мост между Видин и Калафат доказа несъстоятелността на подобни твърдения. Защото скъпият градеж се оказа мраморен портал на бедняшка селска къща – за да се стигне до него, и в България, и в Румъния се пътува по разбити селски пътища. Румънският Юг в по-голямата си част не отстъпва по бедност на българския Север. Членството в Европейския съюз не промени много правилото, че търговията между двама бедни съседа не води до забогатяване", твърди Станчев пред "Дойче Веле"

Северозападният регион на България е сред най-изостаналите в Европейския съюз

Икономистът е правил още през 1983 г. изследване върху причините за икономическата безперспективност на Северна и на Северозападна България. Оттогава тя непрекъснато е нараствала.
"Разликата с онези времена е, че тогава с огромни държавни субсидии бяха спонсорирани губещи и опасни  производства като "Химко" край Враца или "Видахим" край Видин. Още при комунизма най-големите гробища в България бяха именно в този край", си спомня Станчев.

Според него, не липсата на магистрали, а липсата на инвестиции в човешкия фактор е основната причина за пропадането на българския Север. Доказателство за това твърдение е пресен пример от Ботевград, където международна компания е открила 2300 работни места в завод за автомобилна електроника. Инвеститорите обаче предпочитат да разширят дейността си с изграждането на нов завод с 3000 работни места в Ниш, въпреки, че терените в българския Северозапад са много по-евтини, а нищонеправещите младежи са в изобилие.

Кому е нужна възхвалата на магистралите?

Главният икономист в Института за пазарна икономика Десислава Николова не отрича ролята на добрата пътна инфраструктура за ускоряването на стопанския растеж. "Няма как инвестициите да потекат към места, в които няма хора, пътища и комуникации. Преди 2 години "Ауди" сериозно е обмисляла голяма инвестиция в района на Видин за сглобяване на коли. Липсата на годни за обучение млади хора в региона обаче е обезсмислила това много сериозно инвестиционно намерение. Оказало се е, че за осъществяването му ще е необходим внос на работна ръка от Румъния", изтъква Николова.

Тя обяснява вторачването на властимащите в магистралите по следния начин: "Това е най-лесното за властимащите, а и се знае, че хиперболизацията на изграждането на инфраструктурата като спасение за регионите носи огромни възможности и за облагодетелстване, и за трупане на политически дивиденти".

Николова се мотивира, че е много по-трудно да се инвестира в образованието, а и там резултатите ще са налице след 10 или 20 години.  "Много по-лесно и ефектно за печелене на електорат е да изградиш път или магистрална отсечка в рамките на един управленски мандат. Другото наблюдавано в България залитане е превръщането на европейските фондове за страната от средство в цел – вместо дългосрочно планиране се следва логиката бързо да се намерят начини за изразходване на европейските средства "докато ги има"", твърди Николова. 

Публикуваната от софийското бюро на германската либерална фондация "Науман" Черна книга за  правителственото разхищение в България през 2016-та изобилства с факти за апетитите и далаверите на близките до властта и вечно печелещи търговете консорциуми за изграждането именно на лотове от магистрала "Хемус". 

Горчивите поуки

Политологът от Софийския университет Даниел Смилов е категоричен, че България трябва да инвестира в съвременна инфраструктура. Но заедно с това тази част от модернизацията на страната не трябва да се фетишизира. „Освен магистралите има много други сфери на управлението, чието развитие предполага дългосрочни ефекти за просперитета на българската нация. Това, което все още ни дърпа много назад в международните класации по конкурентоспособност, е лошото качество във всички нива на образованието. Българската икономика страда и от нелицеприятната репутация, изградена върху възприятията на предприемачите за широко разпространение на корупцията и липса на противодействие от страна на нереформираната съдебна система“, изтъква Смилов. Според него, властимащите в София трябва много внимателно да се вглеждат не само в успехите, но и в горчивите поуки от използването на европейските фондове в останалите държави-членки.

„Така например кризата през 2008-2012 г. накара Португалия да преосмисли политиката си като страна-членка на Евросъюза от 1986 г. да влага прекалено много в развитието на инфраструктурата за сметка на инвестициите в качеството на човешкия капитал. Подобна едностранчивост е довела до възникването на сериозни проблеми, свързани с конкурентоспособността на португалската икономика“, посочва Смилов. И добавя, че в това отношение България има един допълнителен проблем - интеграцията на малцинствата и особено приобщаването на ромите. „При това малцинство продължава наслагване на проблемите – неграмотност, бедност, социално изключване, маргинализация и гетоизация“, изтъква политологът. Резултатите от подобно неглижиране са повече от очевидни – освен нарастването на етническите конфликти налице е замразяване на значителен трудов ресурс в една крехка икономика, която отдавна страда от остър дефицит на млада работна ръка и квалифицирани кадри. „Колкото и важно да е изграждането на магистрали, тези проблеми няма как да бъдат решени с инфраструктурни подобрения. На България е необходима преди всичко промяна в подхода на управляващите към предизвикателствата пред страната“, заключава политологът Даниел Смилов.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
62
5
 
3
 
! Отговори
Кебапчета преди 6 години
Какво стана с проекта АЕЦ Белене тролчета днес полу атом утре цял атом ...... Циркаджии.
61
11
 
6
 
! Отговори
КАКВА ИКОНОМИКА ,БЕ. преди 6 години
НИТО СТЕ УЧИЛИ , НИТО СТЕ РАБОТИЛИ ,НИТО ИМАТЕ ЖЕЛАНИЕ ЗА РАБОТА.......САМО ИМАТЕ ЖЕЛАНИЕ---- "ДА СЕ ВОДИТЕ НА РАБОТА"--ЗА ДА ВЗИМАТЕ ПАРИ ЗА ЗАПЛАТА!!!СТАВАТЕ САМО ЗА СТРОИТЕЛСТВОТО ЗА---ОБЩИ РАБОТНИЦИ, БЕТОНДЖИЙ , ЗИДАРИ, МАЗАЧИ , КОФРАЖИСТИ , И ......ДА ДЪРЖИТЕ ДРЪЖКАТА НА ХАСПЕЛА..!ЕДНО АБСОЛЮТНО НЕКАДЪРНО И НЕУКО ---"СОЦ-ПОКОЛЕНИЕ" ЖАДНИ САМО ЗА ГОЛЕМИ ЗАПЛАТИ!С ТАКИВА КАДРИ----НИЩО НЕ СЕ ПРАВИ ...КАМОЛИ "ИКОНОМИКА"!!!
60
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За да се оправи положението в северна България трябва като в Италия да се основе Северна партия. Нещата при тях са обсолютно същите, но след като севера обяви,че ще се бори против силно развития юг и дори мисли за автономия почнаха да се оправят. Предлагам с цел изравняване живота между двете българии в южна да започнат да плащат данък и парите да се влагат на Север. Подобен данък действа над 20г. в Германия за изравняване развитиено между бившата ГДР и ГФР.
59
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Северна България има уникална за нашите предели магастриала - Дунав, но трябва инвестиции в пристанищна инфраструктура и връзки север-юг, за съжаление, това не е проектирано при бай Тошо и сегашните не могат да го направят.
58
1
 
19
 
! Отговори
Паваж преди 6 години
То пък едни магистрали в южна България, - една магистрала от край до край с две ленти. Ограничението за сметка на това е 140 км/ч, за да се трепят хората по-лесно.От Брюксел излизат 7 магистрали, в страната има общо 1750 км магистрали и 120 000 км пътища (!), територията е 30 000 кв км (една четвърт от България). Ние имаме 750 км магистрали, второстепенната мрежа е в лошо състояние.
57
16
 
1
 
! Отговори
STOP NA ХЕМУС преди 6 години
Заради тежко вредни скенери и холограмни оръжия монтирани на милиони автомобили има исключително жестоки увреждания по тежко увредени от магистрали зони.Ако тръгнете от Пловдив към София ще видите активирани черни зони на Дракона /на смърта/ по дясните ленти.Режещи скенери маскирани като фарове/ вкл лазерни,лед и ксенонови / са увредили огромни обеми /видими са и от сателитни записи и снимки.Милиони декари важна земя ще бъдат трайно увредени . Новите скенери ще увредят огромни обеми въздух
56
18
 
1
 
! Отговори
Йордан Иванов Геолог преди 6 години
Изграждането на МАгистрала Хемус след ябланица ще увреди жестоко БИосферната охрана на огромни региони до Северния полюс включително.Има два главни пътя които поемат отлично намаляващия пътен трафик в Северна България която е обезлюдена заради нагли престъпници менкани на власт след 1989 година.ПОраженията на околната среда ще бъдат много тежки за хиляди години ..Има специфични биосферни структури които не бива та се увреждат.
55
15
 
16
 
! Отговори
Хората преди 6 години
Хоратааа, хората там не са стока...не познавам един от Враца свестен...*** народ...
54
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Щирлиц, къде ходиш...
53
8
 
21
 
! Отговори
Щирлиц преди 6 години
Като пуснахте АМ Струма,селищата покрай нея да не би да процъфтяват!?Аман от боковщина.
52
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Споко, Ердоган скоро ще ни превземе и ще превърне Северно-гяурския виалет в перлата на Неосманската империя! И без това в Анадола е препълнено с ***, а и там даже нямат питейна вода. За тях видинско и търновско ще е рай!
51
3
 
20
 
! Отговори
Н. преди 6 години
Всичко написано тук би било вярно, ако приемем, че България задължително трябва да се развива в машиностроенето, тежката индустрия и технологиите, което през 80-те се провали. Но тя може да поеме и по свой път - услуги, търговия, селско стопанство, животновъдство, хранителна индустрия, туризъм. Там пак ще има нужда от кадри, но не и задължително висшисти и видимите недостатъци на образователната ни система са по-лесно преодолими. Липсва държавната стратегия, която да направи от дефекта ефект.
50
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Северна България да се разбунтува и да заплаши, че ще се отцепи като автономия, която ще излезе от НАТО и ще покани руски ядрени стратегически ракети с всякакъв вид базиране. Като условие да не се случи това е Интел, Тексас инструментс и още пет шест западни хай тек компании да отворят заводи и да обучат кадри.
49
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Северна бг няма млади хора ама защо да няма пътища плащаме данъци винетки защо и нанков и московски е време да започнат това което трябва ане по улица на 20 дупки и тов град
48
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А заедно с тях и русофобите
47
4
 
13
 
! Отговори
WTF преди 6 години
Северна България е пенсионирана. Ако се забавят с още няколко години с тази магистрала, няма смисъл да я строят - там обезлюдява с главоломни темпове... Младите разпродават и отиват в София. Затова и цените в София на имотите се вдигат, а в Северна България не можеш да си продадеш апартамента. Шанс за Северна е поне инфраструктурата, а в най-лошия сценарий - Турция да отцепи част от Южна.
46
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Я елате у югозападнало, предфалитно Симитли.
45
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
М-даааа!!Да строиш магистрала по нашите места е същото като да правиш централна алея с четири платна на изоставени гробища!!!
44
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Глупости,Нямаше магистрала нито до Стара Загора, нито до Бургас, но те се разминаха добре. Няма и до Севлиево или Козлодуй. То реално и до София има една от скоро магистрала - тая към Истанбул.
43
8
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Южна България нали направи магистрала!!Е,и???Къде е прогресът,питам??Тъжно и страшно е,ей!!Пътували сте надявам се нощно време по нея!!На някой от пишещите тук направило ли ви е едно нещо впечатление:Минавате в близост до села,а то не са села,а гробища!!Гледаш в далечината 2-3 улични лампи като кандила,прозорец да свети-абсурд!И,какво като минава магистрала край тях??Къде им е развитието и прогресът на тези места в които времето е спряло??С магистрали само ако ставашеееееееее...........