Горивата у нас: На юг евтини, на север по-скъпи!

Причината – партиди от нефт, купени по пиковите котировки
47
Горивата у нас: На юг евтини, на север по-скъпи!
Снимка: Getty Images

Евтин внос от Турция сваля цените на горивата в част от Югоизточна България, а в Северозападна са едни от най-високите заради слабите продажби и липсата на печалба за бензиностанциите.

Това е обяснението на големите вериги у нас за различните цени, които има в обектите на една и съща компания. Търговците уточняват пред "24 часа", че във всяка точка на България прилагат диференцирани цени, които зависят основно от конкурентната среда и икономическите разходи.

Наблюденията им показвали, че при равни други условия ключов фактор при избора на потребителите била цената, а след това е по-доброто качество на продуктите и услугите. Затова никоя верига или отделна бензиностанция нямала интерес да повишава изкуствено цени, тъй като веднага намалявали продажбите.

В райони, където има пряка конкуренция с малки и средни обекти, продаващи на значително по-ниски от средните цени, често и тези на обектите от големи вериги също са по-ниски от средната. Това се прави, за да се стимулират продажбите и да няма загуба на клиенти.

Има и бензиностанции, през които минават хиляди автомобили на ден, докато други не могат да разчитат и на стотина клиенти. Съответно и оборотите, които реализират, и печалбата или загубата, която натрупват, са различни. В някои населени места например има бензиностанции, които не могат да покрият разходите за собствената си издръжка. Те обаче не били затваряни, тъй като без тях хората нямало да имат откъде да зареждат.

Обратното - в други точки от страната имало струпване на бензиностанции и там конкуренцията принуждава всяка от веригите да се съобразява с най-ниската цена, предлагана в непосредствена близост.

Още по темата

Влияние имат и постоянни разходи - за доставки, наеми, режийни, за съхранение и за задължителни запаси, за опазване на околната среда и охрана на труда, за изследователска и развойна дейност, данъци, такси, за маркетинг и реклама, за амортизации и т.н. Ако в някои точки на продажба тези разходи правели горивата твърде скъпи, тогава цената се намалявала, но за сметка на това се вдигала на друго място.

Цените зависят от транспортните разходи и дали има възможност за внос. Във Варна и Бургас влияние оказваг горива, внасяни през пристанищата, за крайдунавските региони - вносът от Румъния, за регионите на Пловдив, Благоевград, Кърджали и Кюстендил - от Гърция, в Софийски и Пловдивски - горива от Сърбия.

На това се дължали и по-ниските цени в граничните региони, особено в Кюстендил и близките до Турция области, където имало внос от Турция.

В Северозападна България цените били едни от най-високите заради нейната отдалеченост от основните маршрути за доставка и заради слабите продажби, които са недостатъчни да покрият издръжката на бензиностанциите.

Средният марж (разликата между цената на едро и дребно - бел. ред.) , с който работят големите вериги, е от порядъка на 15 ст. на литър. А след покриване на постоянните разходи печалбата била в рамките на няколко стотинки.

Данни от сайтове, които следят котировките на горивата у нас, показват, че труднообясними остават значително по-ниските цени в някои бензиностанции и като например дизел и бензин за 2,12 лева при средна за страната цена от 2,37-2,39 лв.

Сравнението на посочените ниски цени и тези на доставчиците на едро показвало, че при тях бензиностанцията трябва да има загуби от 6 до 16 ст. на литър.

Обяснението може да е в продажбата на горива, купени на ниски цени преди време, или на не особено прозрачни практики.

Основните играчи на пазара у нас твърдят още, че за тях най-благоприятна щяла да бъде ситуация на пазара без резки колебания в цените. Тогава клиентите избирали по-високото качество, по-удобните магазини, по-хубавото кафе и по-качествените услуги, а не издирвали непрекъснато по-евтините обекти.

През последната седмица цената на дизела е паднала с 6 ст. в големите вериги бензиностанции и средно той струва под 2,40 лв., показа проверка по обектите. При бензина намалението е с 9 ст. и средната му цена е 2,37 лв. Спадът на цените се дължи на понижените котировки на петрола, който се задържа под 73 долара.

Ако по-нататъшното понижение на нефта на световните пазари продължи, ще има и ново понижение на цените на дребно, твърдят търговците. Но те не можели да коментират защо поевтиняването на интернет сайтовете за горива не е било отразено и така общата картина за цените се изкривявала.


47
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ах мамини златни............когато нефтът поскъпне по борсите, това автоматически се отразява на колонките по бензиностанциите. А когато поевтинее - ами още се използва скъпия петрол, купен по пикови цени. А иначе Кромид Бензин Бургас официално е на загуба, отчита нулева печалба и респективно не плаща данъци.....
42
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Тея мамаши като държст Газта с турски паток, Тока с Белене и горивата с Лукойл ни е жална и прескъпа.Киргизтан 2, хем тук там ще има, хем на цени като за последно.
41
0
 
2
 
! Отговори
Вербовчик преди 3 месеца
Вальо, вдигай!

Какво ще ги жалиш?
Важното е, че ще строим АЕЦ Беляне!
40
1
 
8
 
! Отговори
Русофил преди 3 месеца
Обичам да ограбвам народи, да пия и да водя войни!Аз съм истински руснак.
39
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
"Причината – партиди от нефт, купени по пиковите котировки"

Странна руска работа по българските земи. Евтините партиди нефт се изчерпват за един два дена понякога за часове, а скъпите партиди не могат да се изчерпят за цяла година.
38
0
 
4
 
! Отговори
ак-47 преди 3 месеца
Лукойл се отчита директно на Москва.Заводът в Бургас е за скраб! Никакво Белене и турски поток!
37
6
 
0
 
! Отговори
ак-47 преди 3 месеца
А СТИГА СТЕ С ТОВА КЛИШЕ,ЧЕ РУСНАЦИТЕ СА ВИНОВНИ ЗА ВИСОКИТЕ ЦЕНИ У НАС НА ГОРИВАТА ! За да мислите така или сте бростаци или тролове на Холивуд.
36
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Зареждам в Ромпетрол - поне някой лев да мине настрани от руската петролна мафия.
35
2
 
0
 
! Отговори
111 преди 3 месеца
защото в България има двойно данъчно облагане...
34
0
 
7
 
! Отговори
Любопитен преди 3 месеца
Горивата у нас - на юг евтини, на север по-скъпи, а на запад - в Македония - още по-евтини!
А и там зареждат от Лукйол!
Защо ли е така?
33
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
С парите от загубите на Лукоил, Русия до 2050 се очаква да създаде самолет без манивели и шалтери.
32
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До26. Точно обратното е в търговията.
Когато правиш оборот дигаш цената- печалбата ти се вдига.
И когато нямаш сваляш цената за да привличаш клиенти. Е разбира се ако искаш да закриваш може да си стоиш с висока цена докато никой не ти купи и ЗАКЛЮЧВАШ бензиностанцията.
31
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Както е тръгнало Бургас -Александрупулис ще се осъществи.Когато се свърже с петропровода към София ще бъде голям смях с руснаците.За капак ако им спрат АЕЦ Беленето и Турецкии паток ще тръгнат отново на война.Марица Изток и Козлодуй стигат, пък и тока е достатъчно скъп и сега
30
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До29. В Румъния бензиностанции на Лукойл от отдавна почти няма. Тези който видях / преди 5г. / бяха смешно малки и мръсни.
29
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Само няколко супертанкера да акостират в Гърция и Лукоил ще реже заводите в Румъния и България
28
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
То май ще излезе, че ако заводът на Лукойл в Бургас затвори то повече горива ще излязат на светло за да се плащат акцизи и цените да са на пазарен принцип.
27
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Руска рафинерия не плаща данъци, но за това събира за загубите в изостаналата руска военна техника.
26
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
На север няма оборот и затова са скъпи. На юг има голям оборот и голямо търсене, което вдига цените. Елементарна картелна икономика, която се извучава във всеки картел и картелна организация.
25
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Добре, че е братска Турция иначе хептен скъпи горива ще си налеем.
24
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Бат Сали дето продава семки на стадиона си прави така сметката,че да е на печалба накрая. Купува ,пече, продава- има далавера. ВалЮ Златев 15 години не може да излезе на печалба. Купува руски нефт с 5-6 долара по-евтин от арабския, акцизът му е по-нисък от австрийския, данъците, разходите, заплатите също по-ниски от австрийските, продава на австрийски цени и не може да излезе на печалбе вече 15 години ! *** нещастния бизнесмен !