Горивата у нас: На юг евтини, на север по-скъпи!

Причината – партиди от нефт, купени по пиковите котировки
5 ное 2018 10:00,
47
Горивата у нас: На юг евтини, на север по-скъпи!
Снимка: Getty Images

Евтин внос от Турция сваля цените на горивата в част от Югоизточна България, а в Северозападна са едни от най-високите заради слабите продажби и липсата на печалба за бензиностанциите.

Това е обяснението на големите вериги у нас за различните цени, които има в обектите на една и съща компания. Търговците уточняват пред "24 часа", че във всяка точка на България прилагат диференцирани цени, които зависят основно от конкурентната среда и икономическите разходи.

Наблюденията им показвали, че при равни други условия ключов фактор при избора на потребителите била цената, а след това е по-доброто качество на продуктите и услугите. Затова никоя верига или отделна бензиностанция нямала интерес да повишава изкуствено цени, тъй като веднага намалявали продажбите.

В райони, където има пряка конкуренция с малки и средни обекти, продаващи на значително по-ниски от средните цени, често и тези на обектите от големи вериги също са по-ниски от средната. Това се прави, за да се стимулират продажбите и да няма загуба на клиенти.

Има и бензиностанции, през които минават хиляди автомобили на ден, докато други не могат да разчитат и на стотина клиенти. Съответно и оборотите, които реализират, и печалбата или загубата, която натрупват, са различни. В някои населени места например има бензиностанции, които не могат да покрият разходите за собствената си издръжка. Те обаче не били затваряни, тъй като без тях хората нямало да имат откъде да зареждат.

Обратното - в други точки от страната имало струпване на бензиностанции и там конкуренцията принуждава всяка от веригите да се съобразява с най-ниската цена, предлагана в непосредствена близост.

Още по темата

Влияние имат и постоянни разходи - за доставки, наеми, режийни, за съхранение и за задължителни запаси, за опазване на околната среда и охрана на труда, за изследователска и развойна дейност, данъци, такси, за маркетинг и реклама, за амортизации и т.н. Ако в някои точки на продажба тези разходи правели горивата твърде скъпи, тогава цената се намалявала, но за сметка на това се вдигала на друго място.

Цените зависят от транспортните разходи и дали има възможност за внос. Във Варна и Бургас влияние оказваг горива, внасяни през пристанищата, за крайдунавските региони - вносът от Румъния, за регионите на Пловдив, Благоевград, Кърджали и Кюстендил - от Гърция, в Софийски и Пловдивски - горива от Сърбия.

На това се дължали и по-ниските цени в граничните региони, особено в Кюстендил и близките до Турция области, където имало внос от Турция.

В Северозападна България цените били едни от най-високите заради нейната отдалеченост от основните маршрути за доставка и заради слабите продажби, които са недостатъчни да покрият издръжката на бензиностанциите.

Средният марж (разликата между цената на едро и дребно - бел. ред.) , с който работят големите вериги, е от порядъка на 15 ст. на литър. А след покриване на постоянните разходи печалбата била в рамките на няколко стотинки.

Данни от сайтове, които следят котировките на горивата у нас, показват, че труднообясними остават значително по-ниските цени в някои бензиностанции и като например дизел и бензин за 2,12 лева при средна за страната цена от 2,37-2,39 лв.

Сравнението на посочените ниски цени и тези на доставчиците на едро показвало, че при тях бензиностанцията трябва да има загуби от 6 до 16 ст. на литър.

Обяснението може да е в продажбата на горива, купени на ниски цени преди време, или на не особено прозрачни практики.

Основните играчи на пазара у нас твърдят още, че за тях най-благоприятна щяла да бъде ситуация на пазара без резки колебания в цените. Тогава клиентите избирали по-високото качество, по-удобните магазини, по-хубавото кафе и по-качествените услуги, а не издирвали непрекъснато по-евтините обекти.

През последната седмица цената на дизела е паднала с 6 ст. в големите вериги бензиностанции и средно той струва под 2,40 лв., показа проверка по обектите. При бензина намалението е с 9 ст. и средната му цена е 2,37 лв. Спадът на цените се дължи на понижените котировки на петрола, който се задържа под 73 долара.

Ако по-нататъшното понижение на нефта на световните пазари продължи, ще има и ново понижение на цените на дребно, твърдят търговците. Но те не можели да коментират защо поевтиняването на интернет сайтовете за горива не е било отразено и така общата картина за цените се изкривявала.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
6
 
! Отговори
batmario преди 5 години
...общата картина за цените се изкривявала..Направо пръсна работата...Ако България беше на 3 морета направо не ми се мисли за каква картина щеше да става въпрос...На Ван Гог брат му...
20
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Потин събира денги за поредна война
19
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Най грозното е че завода е до Бургас и ни тровят яко .В Бургас трябва да е безплатно горивото!ако ли не да си принесат някъде другаде отровния завод!това е истинския проблем,и ние гражданите трябва да си търсим правата защото наши деца се разболяват!
18
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ijeifАз не защитавам картелите. Не съм зареждал гориво от 3 седмици, защото не си карам колата без причина, както правите повечето хора.
17
1
 
8
 
! Отговори
ijeif преди 5 години
аз си работя и тук и съм си добре но такива като теб които защитават картелите понеже са им слуги са ми смешни...или викаш в Словения с 2млн. население прави огромен оборот че не фалират там
16
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ijeifАми отивай в Словения да бачкаш за 700 евро. Никой не те държи насила тук.
15
5
 
4
 
! Отговори
; преди 5 години
Ако спрете да ходите до кафето и до бакалията с кола, ще видите, че цените на горивата не са чак толкова високи.
14
1
 
13
 
! Отговори
ijeif преди 5 години
ОКцените са международни навсякъде били такива защо тогава заплатите на хората работещи на бензиностанциите са различни?защо в България заплата им е 500лв а в Словения 700 евро????
13
1
 
19
 
! Отговори
шофер преди 5 години
когато нефтът беше много над 100 долара, цените бяха същите.Сега нефтът е много под 100 долара а цените са пак съЩите...Слочаеност....
12
1
 
22
 
! Отговори
ONGYLA преди 5 години
При цена на петрола 120$ за барел цената на бензина беше 2.40-2.60лв. Сега цената е 70$ за барел бензина пак е 2.40-2.60лв. Нещо става :) А по-интересното е че цели две години при по-евтин бензн цените на превозите не ги намалиха.
11
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Българска работа срама нямате ей
10
0
 
25
 
! Отговори
шматка преди 5 години
ХехеИма бензиностанции които от дълго време са на загуба но продължават да работят(на загуба:))защото ако затворят хората няма да има къде да зареждат.Ееееее съвсем ни боядисахте.Кой ги издържа тези бензиностанции.Я шефа им веднага да взема Нобелова награда за човечност
9
15
 
1
 
! Отговори
; преди 5 години
Цените се определят от международни фактори, а не от разни *** и андрешковци с 25-годишни таралясници.
8
1
 
12
 
! Отговори
- преди 5 години
В БГ цена - качество - под всякаква критика. Скъпи горива , качеството изключително ниско. Четеш заглавието - НА ЮГ, евтино, къде е това евтино, че не го виждам.
7
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Логиката е следната, когато няма потребление, вдигаме цените за да докараме оборота, а когато няма потребление вдигаме цените, защото има високо потребление. ОСТАВКА! Съсипахте държавата! Мизерници мръсни!
6
0
 
21
 
! Отговори
..... преди 5 години
Лъжат отново.Когато се качи на борсата вееднага го отразяват на следващия ден а когато намалее казват че е от партидите и не свалят веднага.Правят си каквото си искат .Нека да им стоят празни бензиностанциите на Лукойл .За толкова години само маниполират цените и една стотинка данъци не е платил нефтохима винаги е на загуба .Единствения вв света на загуба ,че и некачествено гориво само ни пробутват.
5
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Щото на север народът е много "богат", има много чужди инвестиции, заплатите са много големи, затова на север цените са по- високи, нали?!Държавата е майка за Юга и мащеха за Севера.10год. Северна България е игнорирана.Всичко отива за Сф, Пловдив и Бургас.Айде сега герберските *** да цъкат минусите. Яко са активирани от сутринта.
4
0
 
7
 
! Отговори
DextersLab преди 5 години
Тъй като обемът на въглеводородните горива силно се влияе от температурата на околната среда, би трябвало да се продават на килограм, а не на литър, особено на дребно.Обаче тогава ...
3
2
 
13
 
! Отговори
Елемаг преди 5 години
пак пишете през главата си.Икономическата мантра за конкуренцията в България просто я няма.Там където са наблъскани големите вериги,няма конкуренция ,а открит картел.Отидете в произволен областен град и ще видите .че всички големи вериги продават с разлика 1-2 ст.Конкуренция ,като викат.Пълни глупости.Изобщо цялата статия не отговаря на българската действителност.Но в ограничените символи,няма как да го напиша всичко.Ех,тия правешки пусти хотелчета...
2
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
най - големия проблем не са цените на горива, а смешни ниската цена на ресурса ТРУД. от идва усещането за високи цени на горива. Но по тази тема и дума не се обелва, нали така драги ми джурналя и т. нар. протестиращи срещу високите цени на горивата!