Българите са "За" тол системата: Камионите да плащат повече!

Проучване показа, че сме доволни от новите пътища и от старите цени
62
Българите са "За" тол системата: Камионите да плащат повече!
Снимка: архив, БулФото

Българите закономерно са най-чувствителни към въпросите, свързани с увеличаване на личните разходи, което намира отражение и в отношението към въвеждането на тол система за превозните средства.

Най-широка подкрепа има твърдението, че "Цените на новите електронни винетки за леките автомобили ще останат същите, както досега" (86%).

Данните са от експресен сондаж, проведен от "Галъп интернешънъл" сред 809 души в цялата страна чрез телефонно интервю. Изследването е възложено от Агенция "Пътна инфраструктура" във връзка с предстоящото от Нова година въвеждане на електронната система за таксуване при преминаване по републиканската пътна мрежа.

Мнозинство от 66% смятат за справедливо тежкотоварните превозни средства да плащат не за време, както досега, а за изминат път, въпреки че това ще направи таксите за тях по-високи. 24% са на обратното мнение, а останалите се колебаят.

Това е всъщност основният принцип на новата система за таксуване, която включва електронни винетки за леките автомобили и тол за изминато разстояние за тежкотоварните над 3,5 тона.

Предвижда се от 1 януари 2019 г. да се премине към електронна винетка за леките коли до 3,5 тона, а от август догодина – към тол за изминато разстояние на превозните средства над 3,5 тона. При въвеждането на нова система съществуват закономерни притеснения за възможно повишаване на цени, но българите като цяло по-скоро възприемат спокойно принципа на нововъведението, а именно: цените за леките автомобили да останат същите, а за тежкотоварните да се повишат.

Повечето шофьори вече са запознати с предстоящото въвеждане на електронна система за таксуване при използване на републиканската пътна мрежа. Това е свързано и с очакването на българите да се обръща повече внимание на състоянието на пътната мрежа, посочват социолозите.

При изричен въпрос повече от половината от интервюираните (52%) възприемат опцията "По-добре е да се повишат таксите за тежките автомобили, защото те нанасят повече щети на пътищата". 43% възприемат алтернативната позиция "По-добре е да не се повишават таксите за тежките автомобили, защото това може да доведе до повишаване на други цени". Останалите не могат да изберат между двете опции.

Този компонент представлява и част от сърцевината на новата система за таксуване и данните свидетелстват за сравнително широка обществена възприемчивост, посочват от "Галъп".

69% споделят мнението, че в последните години у нас са се изградили пътища, които улесняват пътуването. 28% са на обратното мнение, а останалите се колебаят.

Обществото или има нужда от допълнителна информация за предвидената уикенд винетка, или просто активно пътуващите продължават да смятат, че най-изгодна е годишната винетка, показват още данните. 33% от запитаните отговарят, че идеята изглежда е по-удобна от винетките за по-дълги периоди, но 58% смятат, че този тип винетка няма да е по-удобна. Останалите се колебаят.

Данните са от експресен сондаж, проведен от "Галъп интернешънъл" сред 809 души в цялата страна чрез телефонно интервю по специална панелна методика, осигуряваща максимална представителност на данните, възложен от Агенция "Пътна инфраструктура". Сондажът е проведен между 9 и 12 ноември. Един процент от извадката е равен на около 55 хиляди души. Стандартно отклонение ±3.5% при 50%-ови дялове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


62
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
10
2
 
3
 
! Отговори
Лимонад преди 5 години
Да им направят ТИР лента на магистралите , усилена да издържа тежестта им !!!!
9
3
 
25
 
! Отговори
BASI MAMATA преди 5 години
Агенцията на Корупцията възлага поръчка за 5 милиона евро на Агенцията за обслужване на Корупцията за въздействие на общественото мнение .
8
4
 
6
 
! Отговори
1 преди 5 години
Цакат се собственици на камиони и автомобили, но колко машини работят с агрегати на вътрешно горене?Нима отделяните от тях газове не замърсяват въздуха?Визирам разни, косачки, резачки и т.н.!За това всичко трябва да е калкулирано в горивото!
7
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А,Кой ще прибира Парата ? Кой ?
6
6
 
25
 
! Отговори
1 преди 5 години
Не трябва да има никаква такса и винетки! Всичко, като екотакси и данък ползуване на инфраструктура трябва да се калкулира в цената на горивата, т.е. "караш и ползуваш повече, плащаш повече" чрез горивото от което държавата взима процент!Просто така не им отърва!
5
9
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
След Южен поток ще ни заобиколят и камионите.
4
10
 
26
 
! Отговори
Boko bo преди 5 години
Поредното доказателство, че не случайно България е там където е. С народ неспособен да мисли няма как да бъде иначе. Не камионите, а потребителите ще плащат повече. Нямам никаква надежда. За нещо толкова просто и нищо в главите български. Какво ли остава за въпроси касаещи десетилетия напред. Не народ, а племе...
3
6
 
32
 
! Отговори
Стамат преди 5 години
Нали се сещате, че превозвачи ще калкулират таксите в цената на транспортната услуга.Тежкотоварните да плащат... българиноооо, колко си наивен!
2
6
 
38
 
! Отговори
Кратун преди 5 години
Нали когато камионите плащат, ТОЛ таксата ще влиза в цената на превоза и от там в цената на превозваната стока! Няма да плащат камионите, ще плащаме всички!
1
6
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не сме доволни изобщо няма да плащаме ТОЛ такси магисралите ще бъдат блокирани и пиле няма да премине. Да плащат само чужденците.