Готви се: Лепенка с чип за електронна идентификация за всеки автомобил

Новият стикер ще бъде вместо талона за годишен технически преглед
Обновена: 15 апр 2019 09:07 | 15 апр 2019 07:00, Елка Василева
142
Готви се: Лепенка с чип за електронна идентификация за всеки автомобил
Снимка: архив, Булфото

Всеки автомобил, който е преминал годишен технически преглед, ще трябва да има лепенка с чип за електронна идентификация. Той ще е подобен на чиповете, които сега ветеринарите слагат на домашните кучета и при проверка може да се получи подробна информация за породата, възрастта, стопаните и адреса на четириногото.

Своеобразният електронен нашийник за превозните средства е описан в проект за промяна на Наредба на Министерството на транспорта, публикуван за обществено обсъждане, пише „Труд“.

Предвижда се чипът да е от типа UHF RFID (от англ. – Ултра висок радио честотен идентификатор), клас 1, поколение 2. Всъщност широката публика вече познава добре подобен тип чипове, с които може да се отключват врати, вдигат бариери, задействат асансьори или да се маркират скъпи стоки и дрехи в магазини и молове. В някои страни, между които и съседна Турция, те играят ролята на винетни стикери.

Цената не е висока, особено когато се произвеждат стотици хиляди или милиони бройки, какъвто е случаят с автомобилите. По-скъпи обаче са четящите устройства, които трябва да скенират информацията от чипа от по-далечно разстояние, включително и от движещи се обекти. Правени са опити, при които данните без проблем се виждат дори и от автомобил, движещ се с 220 км/ч. Но по принцип четящите камери би трябвало да се поставят в зони с ограничения на скоростта.

Ръчни устройства могат да се носят и при проверки от полицаи, граничари, митничари или инспектори от ДАИ. При установяване на нередности или изтекъл срок за явяване на ГТП колата ще бъде идентифицирана и собственикът нарушител ще получава глоба от 50 лв. по Закона за движение по пътищата или принудителна административна мярка “спиране от движение” в случай, че има техническа повреда или отклонения от еконормите за изгорели газове.

Стикерът с чип ще се лепи горе в средата на предното панорамно стъкло, веднага след като са приключили успешно тестовете на автомобила в пункта за ГТП. Новата лепенка ще замени старата, а на шофьорите няма да се дават досегашните талон 1 и талон 2, нито ще се налага той да ги показва при спиране на пътя.

Ново в лепенката ще бъде обозначението с номер за екокатегория. В случай, че последният технически преглед е бил направен в друга държава и колата няма стикер, собственикът ще може да мине на преглед по-рано от изтичането на периода, за да получи наш стикер с екокатегория.

Чипът и стикерът ще съдържат над 50 технически данни за автомобила, като само 5 от тях няма да бъдат кодирани, предвиждат промените в наредбата. На първите места това са регистрационният номер на колата, какъв вид е бил нейния годишен технически преглед на коя дата и в коя държава. Ако е лек автомобил или микробус до 8 места и до 3,5 тона – ще се вижда ясно и цифрата от 1 до 5, тоест – на коя от петте екологични категории отговаря.

Всички останали 54 позиция в чипа ще бъдат криптирани и ще излизат само в случай, че се четат със специално декодиращо устройство. Сред тях са номерът на рамата, датата на първа регистрация, масата, марката и моделът на колата, обемът на двигателя, измерените стойности на отделени газове, вида гориво, показания на километража и други.

Пет екологични групи ще бъдат въведени, но не за всички автомобили, а само за леките коли и микробуси с до 8 места и до 3,5 тона. Ограниченията се въвеждат съгласно Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.) и са предложени като поправки в наредбата за годишните технически прегледи (ГТП).

Целта е всяка община да може в дни с извънредно мръсен въздух да обявява забрани за движение на колите от групи 1 до 4. Тяхната екокатегория ще бъде записана в стикера с чип на предното стъкло.

По условие в Пета екогрупа ще бъдат само колите, които имат само електродвигател или са задвижвани с водородна горивна клетка. Всеки автомобил от най-масовите категории М1 и N1 ще влезе в останалите четири групи по няколко критерия – с какъв ЕВРО стандарт е произведен, през коя е годината е излязъл от завода и какъв е резултатът от проверката на изгорелите му газове. На пунктовете за ГТП за бензиновите двигатели ще се мери с газомер отделeните количества въглероден окис (CO), а дизеловите ще се тестват за количествата отделен дим.

В най-долната Първа група ще попаднат всички двутактови коли като “Трабант” и “Вартбург”, както и тези, които изобщо нямат даже и ЕВРО 1. Колите с газови уредби на пропан-бутан или метан ще бъдат изпробвани за отделени газове и при работа на двигателя с оригиналния вид гориво. Някои от тях – тези, които са произведени и при тестове покриват нормите на екостандарти ЕВРО 5, междинния ЕЕV и ЕВРО 6, могат да влязат и в най-високата Пета екологична група.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


142
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
78
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Поредната простотия, уж реформа, от типа ние ще те улесним, може да си попълниш документите по електронен път, но ще трябва да си разпечатиш и занесеш на сърдита лелка на гишето, която ще те върне сто пъти, защото днес не е на кеф. Автомобилите не са коледни елхи, стига вече с тези стикери, в 21 век хората разработват автономни автомобили, ние ей така на инат продължаваме с лепенките.
77
1
 
22
 
! Отговори
iceblast88 преди 5 години
Да си направят единен информационен масив и да почнат като в Африканските страни само чрез регистрационен номер да проверяват всичко. За какво са ви стикери, чипове и тн.? Нали този чип ще дава информация която я има някъде? Вместо да се гледа чипа да се гледа РЕГИСТРАЦИОННИЯ НОМЕР, така както е във всяка страна от третия свят! При тия дупедати вече попаднахме под ниво каменната ера! Къде да пратя каменната плоча по птеродактила за тоя чип бе некадърници? Един сървър не направихте 50+г вече!
76
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ама айде стига вече с тия лепенки и талони и хартишаци!Толкова ли не могат да направят единна база данни и всички необходими административни бумащини да се водят на номера на автомобила или на неговия собственик. Колите като толкова имат мерак да ги следят могат да ги идентифицират по номера без проблем ако ще и със 350км/ч да се движи колата.Цялата тази работа е пак да се усвоят едни пари.
75
1
 
17
 
! Отговори
iceblast88 преди 5 години
Тя държавата не спазва закона - Колко от дъртите Опели на полицията могат да минат ГТП? А тролеите в половината градове като са на 50+г. и от ръжда са им провиснали карантиите, но ги държите в движение? Това, че возят стотици хора не е важно, нали бе? И стига с тези стикери, цялото предно стъкло в стикери. Нали цялата тази информация я има в масивите на КАТ - и ПГТП и застрахователи са вързани към КАТ, талона нали го издава КАТ, там я има цялата информация. Да си правят вече електронна система!
74
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
След като има видеорегистратори които следят дали си платил винетка или не, защо за технически преглед и платена застраховка гражданска отговорност, трябва да се лепят стикери, че даже и с чипове!? Поредната безумна простотия, вместо да има единен регистър, ще правим хиляда такива, за да може един хора да получат обществена поръчка и да захлебят.
73
2
 
15
 
! Отговори
Ефенди преди 5 години
То какъв е смисъла от ГТП, след като се минава колкото да се събере такса, иначе ако се прилагат критериите, сигурно поне 25% от колите трябва да бъдат спрени от движение.
72
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 73Някой ще е решил да прави пачка със стикери с чип. Като пръстовите отпечатъци в болниците преди няколко години.Пръстовите отпечатъщи в болниците спестиха 50 милиона лева на здравната каса за 3 месеца, но под натиска на комунистите мярката отпадна.
71
1
 
27
 
! Отговори
мдаа 2 преди 5 години
малаките / южните съседи / си карат с номера от 1970-та година личните им карти / тафтоти / са безсрочни- върху лист хартия / италианските също са такива-/ хванати с телбоди нищона тях Европа ще не им иска да са с чип и какво ли не
70
1
 
26
 
! Отговори
Геле преди 5 години
Някой "провилен" бизнесмен ще спечели поръчката за тези чипове и ще прибере едни милиони / при над 3.5 млн. автомобила в БГ/ за наша сметка... Въртят , правят , сучат - то номера не бяха, номера със знамена ли не бяха , какво ли не - сега и чип, догодина и мартеници - задължително на всяка кола - поръчката да стартира още сега...
69
2
 
15
 
! Отговори
мдаа 2 преди 5 години
искат и... пак ще ни го сложат...предлагам да има и информация- колко апартамента имаме цена за кв метър..кой колко книги прочел кой на кой е роднина и братовчед .. жените ..кога са в ... ъл !! абе за всяко нещо ..да ни го слагат
68
0
 
6
 
! Отговори
Чиновник преди 5 години
Простолюдието явно не знаете какво означава "ОБЩЕСТВЕНО ОБСЪЖДАНЕ". Това означава, че ако представите РАЗУМНА И ОСНОВАТЕЛНА ПРИЧИНА защо няма нужда от такива чипове, няма да има такива чипове.
67
4
 
2
 
! Отговори
4838 преди 5 години
Е сега ще видите като почнат аз го знам от 3г това а те сега го предоставят на разни мерзафци не а се плаши те вие българите сте послушковци има още вко да ви се заеме и данак на подметки те ще плащат
66
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Някой ще е решил да прави пачка със стикери с чип. Като пръстовите отпечатъци в болниците преди няколко години.
65
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Стига вече с тия стикери бе! Колата нали има рег. номер !!! Пак стикери по стъклата, знаете ли какъв е въртел като се счупи предното стъкло?
64
2
 
14
 
! Отговори
Отчаяние преди 5 години
Всичко ще измислят, Европа спира кранчото и нищо не произвеждаме. Слагайте чип и на хладилника, телевизора и пералнята + на нас самите.
63
1
 
21
 
! Отговори
Vesko преди 5 години
При толкова много възможности за идентификация... дори новата тол система работи единственно със сканиране на регистрационните номера. Много хора има от ИТ бранша и са добре запознати, че това което описвате не се прави заради технически причини. Дори не за удобство. По-скоро намирисва, че всичко се прави за да може една фирма да получи държавни поръчки. Все пак идват избори, всяка партия трябва да обещае нещо на субсидиращите бизнеси.
62
21
 
3
 
! Отговори
коректен платец преди 5 години
Браво, така ще може да се следи кой си е платил и ще бъдем по-коректни платци.
61
1
 
22
 
! Отговори
Аййде пак... преди 5 години
Абе тия вече не мое се траят...и на задното стъкло може, отгоре, отдолу и отстрани и на страничните мое да наплескаме лепенки ей тъй шаренко да е ци.ганийката да е на ниво! Колко треа да си умен, че да сътвориш поредната глупост за пари?!
60
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До кога ще им търпим простотиите ??? Няма ден в който да не измислят някоя глупост ! И всичко е за сметка на народа !!!
59
1
 
24
 
! Отговори
Дзъ преди 5 години
Ураааа ...... колко пари искате????... ние сме готови да ги дадем веднага - не се стеснявайте 5-100-200 лева???? бълха ни ухапала