Готви се: Лепенка с чип за електронна идентификация за всеки автомобил

Новият стикер ще бъде вместо талона за годишен технически преглед
Обновена: 15 апр 2019 09:07 | 15 апр 2019 07:00, Елка Василева
142
Готви се: Лепенка с чип за електронна идентификация за всеки автомобил
Снимка: архив, Булфото

Всеки автомобил, който е преминал годишен технически преглед, ще трябва да има лепенка с чип за електронна идентификация. Той ще е подобен на чиповете, които сега ветеринарите слагат на домашните кучета и при проверка може да се получи подробна информация за породата, възрастта, стопаните и адреса на четириногото.

Своеобразният електронен нашийник за превозните средства е описан в проект за промяна на Наредба на Министерството на транспорта, публикуван за обществено обсъждане, пише „Труд“.

Предвижда се чипът да е от типа UHF RFID (от англ. – Ултра висок радио честотен идентификатор), клас 1, поколение 2. Всъщност широката публика вече познава добре подобен тип чипове, с които може да се отключват врати, вдигат бариери, задействат асансьори или да се маркират скъпи стоки и дрехи в магазини и молове. В някои страни, между които и съседна Турция, те играят ролята на винетни стикери.

Цената не е висока, особено когато се произвеждат стотици хиляди или милиони бройки, какъвто е случаят с автомобилите. По-скъпи обаче са четящите устройства, които трябва да скенират информацията от чипа от по-далечно разстояние, включително и от движещи се обекти. Правени са опити, при които данните без проблем се виждат дори и от автомобил, движещ се с 220 км/ч. Но по принцип четящите камери би трябвало да се поставят в зони с ограничения на скоростта.

Ръчни устройства могат да се носят и при проверки от полицаи, граничари, митничари или инспектори от ДАИ. При установяване на нередности или изтекъл срок за явяване на ГТП колата ще бъде идентифицирана и собственикът нарушител ще получава глоба от 50 лв. по Закона за движение по пътищата или принудителна административна мярка “спиране от движение” в случай, че има техническа повреда или отклонения от еконормите за изгорели газове.

Стикерът с чип ще се лепи горе в средата на предното панорамно стъкло, веднага след като са приключили успешно тестовете на автомобила в пункта за ГТП. Новата лепенка ще замени старата, а на шофьорите няма да се дават досегашните талон 1 и талон 2, нито ще се налага той да ги показва при спиране на пътя.

Ново в лепенката ще бъде обозначението с номер за екокатегория. В случай, че последният технически преглед е бил направен в друга държава и колата няма стикер, собственикът ще може да мине на преглед по-рано от изтичането на периода, за да получи наш стикер с екокатегория.

Чипът и стикерът ще съдържат над 50 технически данни за автомобила, като само 5 от тях няма да бъдат кодирани, предвиждат промените в наредбата. На първите места това са регистрационният номер на колата, какъв вид е бил нейния годишен технически преглед на коя дата и в коя държава. Ако е лек автомобил или микробус до 8 места и до 3,5 тона – ще се вижда ясно и цифрата от 1 до 5, тоест – на коя от петте екологични категории отговаря.

Всички останали 54 позиция в чипа ще бъдат криптирани и ще излизат само в случай, че се четат със специално декодиращо устройство. Сред тях са номерът на рамата, датата на първа регистрация, масата, марката и моделът на колата, обемът на двигателя, измерените стойности на отделени газове, вида гориво, показания на километража и други.

Пет екологични групи ще бъдат въведени, но не за всички автомобили, а само за леките коли и микробуси с до 8 места и до 3,5 тона. Ограниченията се въвеждат съгласно Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.) и са предложени като поправки в наредбата за годишните технически прегледи (ГТП).

Целта е всяка община да може в дни с извънредно мръсен въздух да обявява забрани за движение на колите от групи 1 до 4. Тяхната екокатегория ще бъде записана в стикера с чип на предното стъкло.

По условие в Пета екогрупа ще бъдат само колите, които имат само електродвигател или са задвижвани с водородна горивна клетка. Всеки автомобил от най-масовите категории М1 и N1 ще влезе в останалите четири групи по няколко критерия – с какъв ЕВРО стандарт е произведен, през коя е годината е излязъл от завода и какъв е резултатът от проверката на изгорелите му газове. На пунктовете за ГТП за бензиновите двигатели ще се мери с газомер отделeните количества въглероден окис (CO), а дизеловите ще се тестват за количествата отделен дим.

В най-долната Първа група ще попаднат всички двутактови коли като “Трабант” и “Вартбург”, както и тези, които изобщо нямат даже и ЕВРО 1. Колите с газови уредби на пропан-бутан или метан ще бъдат изпробвани за отделени газове и при работа на двигателя с оригиналния вид гориво. Някои от тях – тези, които са произведени и при тестове покриват нормите на екостандарти ЕВРО 5, междинния ЕЕV и ЕВРО 6, могат да влязат и в най-високата Пета екологична група.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


142
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
58
0
 
25
 
! Отговори
opa преди 5 години
Кога ще пуснат онлайн регистър на регистрационните номера? В цивилизованите държави всичко става само с номера на колата, изписва ти дори номера на рамата, имаш точния модел на автомобила, кога трябва да ходи на преглед, първа регистрация, смяна на собственици, дори в сервизите и онлайн магазините поръчваш части само с рег. номер.Кога?
57
0
 
26
 
! Отговори
До Чип кучета преди 5 години
"ако кучетата имаха чип, нямаше да има изхвърлени",има татуировки в др. д-ви.Целта е да бъде поставен чип на хората и тотален контрол.Всички "благи" въведения прикриват зловещи намерения. (Когато Ники Рокфелер пита Аарон - каква беше целта на феминизма?, Аарон отговаря "права на жените, демокрация..." Ники се изсмива и казва: накарахме останалите 50% от човечеството да работи - това беше целта"Какъв беше крайният резултат? Намаляне на заплатите на мъжете, жената ражда само едно дете!
56
2
 
41
 
! Отговори
Шишо Б. преди 5 години
Мдаа, и за стикерите и устройствата за четенето им ще има "конкурс", който ще бъде спечелен от правилната фирма, срещу отчисления за Партията, а всичко ще платим ние.
55
0
 
44
 
! Отговори
Старото куче преди 5 години
Колите и сега си имат ID чипове бре , наричат ДКН - Държавен Контролен Номер !!! Има го всяка кола - отпред и отзад !!!
54
0
 
35
 
! Отговори
Paxnas преди 5 години
За сетен път се убеждавам,че България е страна на чудесата.
53
1
 
13
 
! Отговори
Хакер преди 5 години
Нямам търпение да го сложат на предното стъкло.
52
2
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ОСТАВКА гербави кpaтуни прocти. Глупост след глупост, ненаядахте са ваща ...-ка
51
2
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ако бяха слагали задължително такива чипове на кучетата и глобяваха собствениците им, нямаше да има изоставени кучета и "крадени" ротвайлери!
50
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
трябва да се облекчи труда на катаджиите! системата ще прави всичко,а те ще гледат намръщено, за авторитет, и ще чакат пенсийката!
49
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ха познай, некой като вкара 20-30 хил. лв да декриптира данните как ще има достъп до всичко.
48
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Следващата стъпка е това да станезадължително за хората.Някога чувахза тези издевателства и ето, че ще станат факт.Това идва от молитвенитезакуски на помощното.Много добрапочва сме в момента за тези малоумия.Някой, може вече да го е написал.
47
0
 
42
 
! Отговори
шматка преди 5 години
Системата за електронни проверки си работи и сега със сканирането на номера.Всичко си излиза-преглед застраховка всичко.Защо им е този стикер.
46
0
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не е заради нещо друго, а за да могат още повече да глобяват.
45
0
 
40
 
! Отговори
Пипи преди 5 години
Тия са на път да счупят глупомера. В Европата измислили категориите: Евро 1, 2 та до 6, наш'те пак се правят на велики. Даже и коли не произвеждаме, но знаем как да ги категоризираме. Невероятна глупост.
44
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Барем бяхте прочели статията не само заглавието...ама кой има време за това я
43
8
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 51За теб ще е поне 200лева.
42
3
 
47
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
нека познаем: ако сега техническия преглед струва 40-50лв, то тази лепенка с чип ще ни струва поне със 100лв отгоре! поредния зле прикрит начин за събиране на пари от хората
41
4
 
46
 
! Отговори
Петров преди 5 години
ГЕРБ го раздават като ВИС 2 - лепенки, данни, проследявания, печелят само от колите. Мутрата си е мутра.
40
18
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пак ли ревете щот нямате какво по интересно да правите?
39
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 45Така е ...трудни е вместо да носиш талончето да е в чип някъде на колата... Трудно е знам.