Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
141
3
 
25
 
! Отговори
Мислете малко преди 5 години
От чисто нова кола има смисъл само ако е за е за работа ...и има някаква възвращаемост на парите които са дадени за нея . От точка А до точка Б може да отидеш и с кола за 500лв. Масово се купуват коли на лизинг от хора току що видели малко повече пари на куп . Давам пример съседа " Чичо Митко " продава земя купува си нова кола на лизинг за 60к лв ...изплаща я 5 години....през повечето време седи пред блока и не се кара но съседите знаят "държи му края " ....продава я след лизинга за 10к лв !!!
140
1
 
41
 
! Отговори
34654567 преди 5 години
Наскоро си купувах кола. Няколко неща от мен.1. В българското мобиле всички коли с моите критерии бяха под 200К км. В немското, белгийското и френското от над 12 хиляди автомобила само 20 бяха под 200К км.2. Западняците няма да дадат хубав автомобил на морга и то на безценица.3. Накрая си взех една Шкода Октавия върната от лизинг в Еуратек. Нямам пари за нова, най-вече не ми се дават за скъпите застраховки, но 5-6 годишна кола е поносим компромис. Успех на всеки, който сега търси!
139
11
 
6
 
! Отговори
Ганка от Шри Ланка преди 5 години
Аз си взех преди три години нисан дизел на 15 години и пей сърце. Върви пущината. Кво ривете ? При соца немаше възможност дори да имаш пари за повече от москвич и лада. Сега има разнообразие. Който иска ще кара ако ще да вдигат данъци манъци и квото щат.
138
0
 
31
 
! Отговори
Трафиканта преди 5 години
Най- лесно се пере пара с аштокъща. Три самосфала чакъл една каравана за 500е и два топа мрежа.По богатите бандити и политици перат с хотели...
137
4
 
27
 
! Отговори
iceblast88 преди 5 години
Всяка втора барака която се предлага по автокъщите е по думи на продавача - на малко километри, ползвана от баба да ходи да пазарува, стояла загъната, на реални 20 000 км, без удари и без дефекти-реално на 500 000 км, карана докато се сдуха, блъскана и кърпена, вече на смъртен одър. И за цялото това удоволствие ти искат цена 80% от чисто нова дачия.Е за какво да дадеш 15000 (с регистрация и тн.) за 10 годишна барака която се чудил след колко метра ще и излязат рогата като може да си вземеш нова?
136
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ЗдрастиЗа 200лв/месец караш рено с 2 врати, в което човек над 1.70м трудно влиза.Щом ти върши работа такава кола, подозирам си ергенче без деца.Няка как да си събереш семейството в кола за 200лв/месец.
135
1
 
7
 
! Отговори
до ГНЕВЕН преди 5 години
Приятеля ти голям баламурник бре :) или както се казва имал дал :) Следващият път да продаде колата по рано хахаха а не след като е дал 120 000 за ремонти
134
0
 
27
 
! Отговори
Така е преди 5 години
Бедните стават по-бедни ,а богатите по-богати.Разни програмисти , депутати и адвокати са фрашкани с пари и си купуват нови коли.Останалите инфлацията ни изяде парите и нямаме дори за 'nov vnos' и си препродаваме старите бракми един на друг.
133
0
 
27
 
! Отговори
Бръм преди 5 години
Абе вчера пътувам към Дупница, отварят се нови автокъщи, нови заграждания върху плодородна земя...... нови автовози карат коли.... това което видях вчера хич не ми се връзва със статията....
132
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Нов автомобил купуват първо хора, които имат възможност и второ имат нужда от непрекъснато ползване на МПС. Аз лично шофирам само през почивните дни или когато имам пътуване към провинцията. За какво ми е чисто нов автомобил да ми ръждясва пред блока ? Разбира се неподкрепям закупуването на коли, които са на 15-20 години, но хората масово нямат пари какво да се прави. Тук идва ролята на държавата да регулира какво е добро за гражданите, а не за разни субекти с частни интереси !
131
1
 
8
 
! Отговори
Моряк пенсионер преди 5 години
До Анонименза 40 лв си вземах 5 л. от най- доброто масло в Бг.е на 120лв 5 л внесено от колеги от безмитната зона на арабеските...
130
1
 
24
 
! Отговори
haha преди 5 години
с нашите пътища нова кола не ми трябва повече. Втора употреба и то над 6-8 год е перфектна от към поддръжка за това подобие на път по което ще движи.Лично предпочитам да си купя колата от частно лице и колата да е карана в БГ отколкото от джамбазите. Почти винаги има скрити/замазани повреди. При покупка от частно лице още като видиш човека може да прецениш какво вземаш преди да си видял колата. Проверка в сервиз е задължителна, разбира се.
129
1
 
14
 
! Отговори
хохо преди 5 години
До хахаСега остава да затегнат режима на техническите прегледи ... така че да премахнат кочините които пушат толкова че пътя не се вижда от тях... И всичко ще се оправи..
128
5
 
23
 
! Отговори
хаха преди 5 години
Най накрая добра новина ... Надявам се да спрат вноса на кочините над 10 години а защо не и до 5 години. в БГ е пълно със стари коли и както казват вече пазара е наситен ...
127
4
 
14
 
! Отговори
Джамбазки преди 5 години
Развалиха я тая държава при бай Тошо една жугула трета ръка струваше колкото мезонет на центъра на градо,а за нова чекаш 20 години опашка
126
5
 
14
 
! Отговори
ГНЕВЕН преди 5 години
Приятел си купи на лизинг някакъв корейски джип.На петата година беше платил почти 120 000лв за него-гаранционно обслужване ,каско и т.н. В момента го продава за 15 000лв , но няма мераклии.Друг си купи някаква Тойота среден клас , която вече му струва 68 000лв.А в нета подобни са по 5-6 000лв.Най-добре е човек сам да си докара кола втора ръка от Германия ,Италия или Австрия.По възможност да си я купи от частно лице.А джамбазите да си дадат кошниците на Стомана -Перник!
125
1
 
21
 
! Отговори
Счети преди 5 години
Шъ са разрева ! Направо не знам как преживяват тези хора ? Предлагам, същите да излезнат на протест пред НС - след това Б.Б. да отдели едни 50 млн. евро, за да направи стотина държавни автокъщи, за да може да им се плащат едни хубави заплати !
124
15
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами просто хората забогатяха и вече купуват предимно нови автомобили на лизинг. Бедните българи вече почти се изнесоха от страната и тука останаха основно хората със добри професии и бизнесмените които работят за износ. Като няма бедни няма и търсене за евтини стоки и втората употреба вече постепенно ще замира. Няма как, след като България е в ЕС постепенно придобива европейски стандарт. След още 5-10г и ние ще започнем да си изхвърляме старите коли към страни от третия свят.
123
6
 
31
 
! Отговори
Приятел преди 5 години
Новата кола е нова докато минеш бариерата на магазина.След първите 100метра цената и пада с 30% минимум.Гаранцията е нож с две остриета-плащаш 3-5 пъти по-скъпо във фирмен сервиз и чакаш докато им дойде кефа.С лизинга цената на вече старата кола е почти двойна.ЗАТОВА:Купувам си коли на 3-4 години само от частни лица в чужбина и не се занимавам с нашите обирджии.Джамбазин не искам да срещам.Всички са бок..ци!
122
2
 
28
 
! Отговори
джо преди 5 години
Това не е края , но е начало на труден период. Просто станаха много "маймуните" на клона. От друга страна "новите" модели имат безкрайни проблеми с електрониката и това допълнително кара хората да задържат старите си возила, но това няма да трае вечно.Високите застраховки и винетни такси също водят до намаляване на автомобилите в семейство. Колкото до Търговците, реват малко театрално, лично аз не мога да си представя ,че продават автомобил на загуба.