Опасно за здравето! Екстремните диети водят до проблеми

Българинът не се храни правилно, вечер започва голямото ядене и пиене
8
Опасно за здравето! Екстремните диети водят до проблеми
Снимка: Reuters, архив

Крайните диети - белтъчни или въглехидратни, могат да бъдат опасни и да доведат до влошаване на здравословното състояние, каза в интервю за БТА проф. Божидар Попов, председател на Българското дружество по хранене и диететика. Експертът участва в националната конференция по хранене с международно участие, която се проведе наскоро край Варна. Сред акцентите на форума тази година бяха съставът и безопасността на храните, дието- и фармакотерапия на болестите на храненето и метаболизма, съвременните хранителни технологии.

Здравословното хранене всъщност е балансираното, каза Попов. Според него е доста несериозно да се рекламират диети, които са едва ли не като панацея за всичко. Такъв режим на хранене, който да се отразява по един и същ начин на всеки човек, е невъзможен, смята специалистът. Той уточни, че диетата, която се назначава, трябва да е съобразена с конкретния индивид - какви привички на хранене има, какво предпочита да яде, има ли проблеми с теглото, някакви заболявания. Освен това трябва да се имат предвид възрастта, полът, метаболитните особености и, най-вече, генотипът, който до голяма степен предопределя дали човекът ще яде каквото му хрумне и ще е слаб или ще му се "лепи" всяка приета калорийка, допълни експертът.

Крайните диети нарушават баланса на организма и затова са рискови, обясни Попов.

Неговата позиция за плодово-зеленчуковите въглехидратни диети е, че те са си почти чисто гладуване, защото осигуряват около 300-400 калории на ден. Рискът тук идва от липсата на белтък, като организмът не може да си набавя, каквото му е нужно, посочи Попов. И допълни, че този тип хранене принуждава тялото ни да започне да разгражда масните депа и да топи резервната мазнина. Разграденото обаче навлиза в кръвта, уврежда съдовете и може да доведе до мозъчно-съдов или коронарен инцидент. Освен това минава и през черния дроб, като го натоварва и може да го увреди. Ако липсата на белтък продължи повече от 10 дни, организмът започва да страда, пада имунитетът, нарушава се хормоналният баланс, кръвотворенето, може да се развие анемия, посочи Попов.

Освен това след прекратяването на диетата се получава т.нар. йо-йо ефект и килограмите се възстановяват, дори може да станат повечко. Всъщност, това е нормално, защото организмът, когато се възстанови нормалното хранене, започва да трупа запаси, вместо да изгаря храната, каза Попов. Той допълни, че същият ефект - никакъв, имат и рекламираните диети за нередовно хранене - един ден да се яде, един - не, или да има едно хранене дневно.

Експертът гледа негативно и на белтъчните диети, в които се набляга основно на месото. Белтъчните метаболити могат да отключат подагра още на първата седмица, водят и до камъни в бъбреците, посочи Попов. По думите му тази диета съдържа и доста мазнини, което пък може да доведе до повишаване на холестерола и да се стигне до някакъв съдов инцидент. Този тип хранене лишава организма от много важни минерали и витамини и може да бъде увреден черният дроб, допълни Попов. Според него диетата е особено рискова за жените, тъй като се стига до понижаване ph в организма, което води до извличане на калция от костите и след няколко години се стига до остеопороза.

Последните изследвания показват, че българинът масово се храни неправилно, отбеляза Попов. По думите му 30-40 на сто от работещите изобщо не закусват, пият едно кафе и тръгват, а така организмът остава без енергия.

На обяд, ако има време, се хапва нещо набързо, и вечер се започва голямото ядене и пиене. Това е най-голямата грешка на българина - 50-60 процента от храната за деня я приема вечер, обясни Попов. Той припомни, че последното ядене трябва да е най-малко 2 часа преди лягане и то с по-лека храна. Голяма грешка на много майки е, че пускат децата си на училище без да са закусили, допълни Попов. И уточни, че за хлапетата е характерно, когато огладнеят, да си купуват сладко, което е много лош модел на хранене.

Обяснението на специалисти защо българите продължават да се придържат към грешни модели на хранене, след като повечето са съвсем наясно с правилата, е просто - инстинктът за хранене нарушава разумното мислене и когато си гладен не разсъждаваш кое е полезно и кое - не.


8
Още по темата: диетахранене
Още от Общество
Плащания, сметки... Как да се предпазим от измами за летните ни резервации?
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
0
 
1
 
! Отговори
NOCarbs преди 3 седмици
Какви чутовни глупости. От 3 години се храня с недостиг на въглехидрати съвсем умишлено. чувствам се прекрасно и вече изглеждам прекрасно.
7
1
 
5
 
! Отговори
истински българин преди 3 седмици
Бе какви диети ! Вярно,че сегашните храни не са онези от миналото.Питателни,истински,без ГМО-та , заместители,оцветители и консерванти.Навремето една паничка истинско кисело мляко да изядеш и до обяд си сит.Сега слагат почти във всичко аспартам,който води до ненаситен глад и все ти се яде.Търговски трик! Да не говорим зас Мак-Доналдс боклуците и фаст-фууд манията. Пици-мици.....ей! Слушайте сега какъв хранителен режим ще ви предложа...Сутрин на закуска...една шкембе-чорба ..с много чесън и лютив
6
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Какво лошо има в това да се яде месо?
Аз съм главно на месо и зеленчуци.
Това понижава кръвната захар, свалям теглото
и холестеролът и кръвното ми влизат в норма.
Грешно е разбира се да се започва голямото ядене и пиене вечер.
Но не трябва да лягаме и гладни да ни къркорят червата.
5
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Ние ще го оправим боико държи на обединения на школите а в същото време глоби и рекет що за държава е питам аз престъпниците чии са а боико
4
1
 
7
 
! Отговори
1, преди 3 седмици
Ми книжката защо забрави да отвориш?
Да поизлезеш и да походиш вечер по хладното?
Има какво да прави човек, и хоби може да има.
То иначе си знаем - оправданието е като з..дника - всеки си го има.
3
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Много ясно. Най-опасни са високобелтъчните. Няма учебник по биология, който да препоръчва консумация предимно на белтъчини. Това е храната, която процентно следва да се приема в най-малко количество от човека. Важно е да я има, но с нея да не се прекалява. Прекомерната консумация на белтъчини води до ракови и автоимунни заболявания, т.к. организмът има малка нужда от този градивен клетъчен материал и като му дойде в повече го трупа и се интоксикира.
2
2
 
1
 
! Отговори
точен и талантлив преди 3 седмици
До Анонимен

Пиши!
1
6
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Вечер започва яденето и пиенето! Вие от сутринта ли искате? И какво му остава на българина, освен да яде и пие (до колкото му стигат средствата). Пускаш радио- Графа, Криско, Тита и т.н. Пускаш ТВ- Бойко, Доган, Цв.цв., Искра Фидосова и подобни. Погледнеш през терасата- млад донор "прищи" моторетката си та се не трае, а наоколо хвърчат найлонови пликове, а клошар рови в гюма.
Какво друго ти остава, освен да отвориш хладилника?!