София не е България: Защо тогава толкова хора мигрират в столицата?

По цял град големите градове изсмукват население от по-малките
21 дек 2019 20:30,
249
София не е България: Защо тогава толкова хора мигрират в столицата?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

“София не е България” - тази крилата фраза се опитва по популярен начин да обясни разделителните линии между столицата и останалата част на страната. Разликата се вижда и в изборните резултати, и при средните заплати. По данни на Националния статистически институт (НСИ), през третото тримесечие на тази година средната заплата в София е била 1 704 лева, а за страната - 1 266 лева.

И още: населението на България се топи с рекордна скорост. От 7 845 841 души през 2002 година, през 2018 то намалява до 7 000 039 души. В същото време населението на София се увеличава от 1 187 786 през 2002 година до 1 326 774 души през миналата. Това означава, че в София живеят около 19% от хората. Според друга таблица на НСИ, озаглавена “Население по градове и пол”, в края на миналата година в българските градове са живели 5 159 129 души. В този брой са включени “лицата, които живеят постоянно (имат настоящ адрес) в страната към 31.12. на съответната година и не са отсъствали от нея за период по-дълъг от една година”. Това число би трябвало точно да отразява броя на градското население без мигриралите. От което следва, че в столицата живеят почти 26% от градското население на България, пише Георги Ангелов за DW.

По пътя на парите

При това статистическите данни не отразяват реално живеещите в столицата, тъй като - поради системата за гражданска регистрация - постоянен адрес се взима трудно и изисква смяна на всички документи. Голям е броят на учениците, студентите и временните работници, които не живеят постоянно в София. Данните не отразяват реално и емигриралите, тъй като те нямат задължение да оповестяват напускането на страната пред властите.

Но вътрешната миграция в България не е насочена само към София. Хора се местят от село към град, после към по-голям град, към столицата и накрая към чужбина. Понякога обаче и софиянци се местят в други градове. През миналата година столицата е загубила 18 450 души, а заселилите се в нея наброяват 23 613 души. Най-много софиянци са избрали да живеят в Пловдив - 1 013 души. За миналата година Пловдив е един от малкото градове освен София, който има механичен прираст от 2 318 души - тоест, там са се заселили повече хора, отколкото са напуснали. След него е област Кърджали с 2 321 души прираст, но тук числото е за всички общини в областта. Другите градове, увеличили населението си през миналата година, са Варна с 1 058 души, Шумен със 706 и Бургас с 531. На обратния полюс са Сливен, Плевен и Враца, които са намалели с по над 1 200 души.

Българските градове, които увеличават населението си, имат два общи белега: приток на инвестиции и откриване на нови работни места. В Пловдив най-големият магнит за преселване е икономическата зона “Тракия”, в шуменската индустриална зона също се откриват нови производства, а в област Кърджали, освен новите заводи предимно за автомобилни части, високи заплати дава и мината за злато до Крумовград.

София обира лъвския пай от инвестициите

Инвестициите обаче не са равномерно разпределени в страната. До края на 2017 година чуждестранните инвестиции възлизат на повече от 24 милиарда лева, като над половината от тях са насочени към София. Столицата е лидер и по качество на образованието и здравеопазването.

Парите по европейски програми също не се разпределят пропорционално. Премиерът Бойко Борисов често говори за нуждата от инфраструктура, но най-големият получател на тези пари пак е София. Да вземем проекта, който е най-отчетлив пример за успеха на европейските програми: софийското метро. Само за настоящия програмен период 2014-2020 г. метрото ще глътне близо една четвърт от парите по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура". При общ бюджет на програмата от над 4,42 милиарда евро, за метрото ще отидат 1 милиард лева.

Под черта може да се каже едно: нормално е София да привлича хора от останалите части на страната - в столицата заплатите са по-добри, образованието е като цяло на по-високо ниво, а и има повече възможности за по-добър живот. Но тази гравитация се превръща в канибализъм, тъй като другите области се обезлюдяват.

Какво да се прави

Но София изобщо не е изключение в международно сравнение. По цял свят големите градове изсмукват население от по-малките населени места. Редица европейски държави вече се опитват да противодействат на тази тенденция. Преместват например цели държавни институции в по-бедни региони. Във Великобритания централите на различните данъчни служби на кралицата са физически разположени далеч от Лондон, а държавната пътна полиция е в Суонзи.

В България единствено тогавашният финансов министър Симеон Дянков направи опит да премести агенция “Митници” в Русе, но идеята му се прие на нож. Преместването на тези 500 работни места и наемането им в Русе със сигурност би създало икономическо оживление. Докато за трудовата борса в София 500 души са незначителна бройка. Тези 500 служители получават заплатите си от пари на данъкоплатците, които живеят в цялата страна. Така че не е нито логично, нито справедливо ползата в случая да остава само в София. Да не говорим, че в наши дни интернет дава възможност да се работи отвсякъде.

Друг британски проект, който може да служи за пример, е решението на държавния медиен гигант БиБиСи да изгради в Манчестър така нареченото Media City. Държавната телевизия премести осем свои отдела на терена на бившите докове в Солфорд, а това създаде 4 600 работни места, 2 000 от които са преместени от други места. 4 200 допълнителни работни места възникнаха за съпътстващите бизнеси, а районът в Солфорд се превърна във втори модерен център на Манчестър.

Срещу миграцията към София и другите големи градове държавата може да използва и този инструмент: данъчна политика на общинско ниво, която с изгодни условия да привлича граждани и фирми. В България този инструмент теоретически съществува, но не се прилага реално - поради сегашната данъчна система, а често пъти и поради предизборни сметки. За последните български правителства София е очевидно приоритет. Но презаселването на столицата води до извънмерно струпване на хора, а оттам и до все повече проблеми.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


249
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
194
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Държавите дет не са имали социализъм, могат да си купуват нови коли без проблем. Държавите дет са имали социализъм, всичките до една купуват втора употреба коли."Пълни глупости! И двете твърдения са абсолютно неверни! Явно не си мърдал от село. И социализмът беше преди 3 десетилетия, момко, какво общо има той! Виж други държави колко дръпнаха за това време, които бяха по-зле от нас! И при соца поне на село ти беше чистичко, а сега ще се радваш на отровен въздух и дефицитна вода!
193
5
 
8
 
! Отговори
До 197 преди 4 години
Държавите дет не са имали социализъм, могат да си купуват нови коли без проблем. Държавите дет са имали социализъм, всичките до една купуват втора употреба коли. Някои по-стари, други не. Отделно дънки и банани не бяха нищо специално в капиталистическите страни, нито тоалетната хартия.
192
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защото продажниците от последните 30 години унищожиха всичко в провинцията и набутаха всичко в София ,вие какво очаквате хората да стоят там и да умират ли ? И няма ли да престане най после тоя загиващ народ да се дели на софиянци ,провинциалисти и какви ли не още - ние сме българи и вместо да си помагаме в бедите ние се ядем едни други ?
191
11
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
През социализма хората си купуваха НОВИ коли.През капитализма обикновеният човек доизносва западните клошарски отпадъци, коли, гуми, топлят го със западен италиански ***.
190
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Бягат в софийската чужбина и при политиците и властта, които дават на софиянци пари и привилегии, за да не ги свалят от власт.Това го правеше и социалистическата власт и Тодор Живков.
189
12
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
София е България
188
8
 
9
 
! Отговори
До СССР и подобни преди 4 години
Има смислени и разумни коментари,но има и доста меко казано жалки коментари като твоя.Поживей, попътува виж Европа и света и ще видиш доста ,,смешни градове" с малки улици млади другарю. И ще спреш да даваш за пример Съветския съюз. Въпреки широки улици той се разпадна,а като излезеш от Москва и П.одмосковието улици няма Руснаците казват:,,В Русия има два свята Москва и извън Москва".Улици ли,пътища ли???
187
5
 
9
 
! Отговори
До 190-Нормален преди 4 години
Браво!Абсолютно точен и разумен коментар.Във всички страни се наблюдава преселението на хората от селата ,към градовете и от малкият към големият град,резултат от човешкото развитие започнало от векове......Селото в оня романтичен и примитивен вид вече го няма.Има ферми,фермери,зърнопроизводители, и т.н.,всеки търси ниша.А в големият град кондуктори,шофьори,сервитьори,продавачи , .Но така е-слободия,няма софийско жителство,няма казарма,всеки може да търси късмета си по света и у нас без проблем
186
2
 
18
 
! Отговори
софийски селяни преди 4 години
Още от петък вечерта цялата София се изнася в провинцията на село- колони от коли
185
8
 
3
 
! Отговори
Москва-голямото село преди 4 години
До сссрМосква я наричат ГОЛЯМОТО СЕЛО!
184
14
 
17
 
! Отговори
ссср преди 4 години
софия най смешния град на света.. т.е. най смешната жалка столица. с своите малки улици... и тн.. отидете в Киев. в ОДесса или където и да било Даже Букурещ.... а то смотан град софия... всеки ходи там понеже всеки турбо *** останал в бг .. ходи там да бачка... иначе.. то в бг само *** остана.. нормални хора няма пушене яко ..чалга.. селяния до шия..
183
4
 
12
 
! Отговори
Нормален преди 4 години
Характерна българска черта -Да се вайкаме!!! Проблемът е по цял свят. Нормално е в Горно *** или Средно Камарци да има малко млади хора-фермери,скотовъдци ,а другите да са в града,а след това и в по-големият.Техниката промени начинът на живот,като помогна да се постигне хиляди пъти по голяма производителност с малко хора.Бригадите от селяни ,които дружно копаеха,сееха,плевяха,жънеха останаха в миналото.В резултат-преходът от селски към градски живот донесе ползи за някои и страдания за други.
182
2
 
14
 
! Отговори
Берлински лорд преди 4 години
Софиянчета празнувате ли Коледа по родните места ?? Айде с Бойко на село циц
181
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
София, която е в малко, слабопроветриво поле се задръсти последните десетилетия от всякакви варвари, които отдавна вече определят дневния и ред. Изходът е преместването на столицата на проветриво място (Пазарджик, Нови пазар), но това не може да се направи, защото декапитализираното село вложи изнесените милиарди в софийска недвижимост.
180
2
 
9
 
! Отговори
До 200 преди 4 години
Моите впечатления са точно обратните.Аз живея на село и населението е намаляло наполовина спрямо 1989г.А броят на колите се е увеличил поне три пъти.Пред всяка къща,в която живеят хора в активна възраст,има по няколко коли.
179
3
 
3
 
! Отговори
До 198 преди 4 години
То не става така. В моя блок от 24 апартамента, има 8 коли, като 4 от тях ги шофират пенсионери на над 70 и 80 години. Двама от тях излизат всеки ден, другите двама по-рядко, но така е и с другите автомобили на по-младите.
178
3
 
3
 
! Отговори
До 200 преди 4 години
В София има много фирмени и служебни автомобили, но личен автомобил притежават по-малко от половината от домакинствата. По данните от последното преброяване - 46,5% от домакинствата. Отделно, че със софийска регистрация са много автомобили, които по принцип се използват в провинцията. В един девететажен блок с 6 входа в един от комплексите, в който съм живял, всички, които имаха кола преди 1989 имат и сега, а които нямаха, нямат и сега, но паркоместата намаляха наполовина - застроиха ги.
177
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Доста измамно е да се оценява броя на колите според задръстванията. Всеки един светофар сложен уж за по-безопасно преминаване през кръстовището, на практика намалява пропускателната му способност 10-20 пъти, а когато има поредица от светофари, може разстояние от 1-2 километра, да се изминава за 1-2 часа, каквито случаи има в София, при това светофарите са очевидно ненужни.
176
1
 
3
 
! Отговори
До 199 преди 4 години
Хич не е малък броят на колите,ако се вземе предвид само населението във възрастта 18-65 години.Ние имаме голям брой застаряло население-22 процента и като се раздели общият брой автомобили на всички хора излиза,че не са толкова много,но ако се раздели на работоспособното население, други ще са показателите.
175
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В София сега живеят около 800 хиляди човека и още толкова се водят по постоянен и настоящ адрес в София, но са в чужбина. Автомобилите като регистрация са около 500 хиляди, но сумарно изминатите от тях километри на година всяка година намаляват заради лошото управление на трафика и задръстванията. Не броя на колите е проблема, а управлението на трафика, вкл. и все по-малкото на брой паркоместа.

Спонсорирани публикации