София не е България: Защо тогава толкова хора мигрират в столицата?

По цял град големите градове изсмукват население от по-малките
21 дек 2019 20:30,
249
София не е България: Защо тогава толкова хора мигрират в столицата?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

“София не е България” - тази крилата фраза се опитва по популярен начин да обясни разделителните линии между столицата и останалата част на страната. Разликата се вижда и в изборните резултати, и при средните заплати. По данни на Националния статистически институт (НСИ), през третото тримесечие на тази година средната заплата в София е била 1 704 лева, а за страната - 1 266 лева.

И още: населението на България се топи с рекордна скорост. От 7 845 841 души през 2002 година, през 2018 то намалява до 7 000 039 души. В същото време населението на София се увеличава от 1 187 786 през 2002 година до 1 326 774 души през миналата. Това означава, че в София живеят около 19% от хората. Според друга таблица на НСИ, озаглавена “Население по градове и пол”, в края на миналата година в българските градове са живели 5 159 129 души. В този брой са включени “лицата, които живеят постоянно (имат настоящ адрес) в страната към 31.12. на съответната година и не са отсъствали от нея за период по-дълъг от една година”. Това число би трябвало точно да отразява броя на градското население без мигриралите. От което следва, че в столицата живеят почти 26% от градското население на България, пише Георги Ангелов за DW.

По пътя на парите

При това статистическите данни не отразяват реално живеещите в столицата, тъй като - поради системата за гражданска регистрация - постоянен адрес се взима трудно и изисква смяна на всички документи. Голям е броят на учениците, студентите и временните работници, които не живеят постоянно в София. Данните не отразяват реално и емигриралите, тъй като те нямат задължение да оповестяват напускането на страната пред властите.

Но вътрешната миграция в България не е насочена само към София. Хора се местят от село към град, после към по-голям град, към столицата и накрая към чужбина. Понякога обаче и софиянци се местят в други градове. През миналата година столицата е загубила 18 450 души, а заселилите се в нея наброяват 23 613 души. Най-много софиянци са избрали да живеят в Пловдив - 1 013 души. За миналата година Пловдив е един от малкото градове освен София, който има механичен прираст от 2 318 души - тоест, там са се заселили повече хора, отколкото са напуснали. След него е област Кърджали с 2 321 души прираст, но тук числото е за всички общини в областта. Другите градове, увеличили населението си през миналата година, са Варна с 1 058 души, Шумен със 706 и Бургас с 531. На обратния полюс са Сливен, Плевен и Враца, които са намалели с по над 1 200 души.

Българските градове, които увеличават населението си, имат два общи белега: приток на инвестиции и откриване на нови работни места. В Пловдив най-големият магнит за преселване е икономическата зона “Тракия”, в шуменската индустриална зона също се откриват нови производства, а в област Кърджали, освен новите заводи предимно за автомобилни части, високи заплати дава и мината за злато до Крумовград.

София обира лъвския пай от инвестициите

Инвестициите обаче не са равномерно разпределени в страната. До края на 2017 година чуждестранните инвестиции възлизат на повече от 24 милиарда лева, като над половината от тях са насочени към София. Столицата е лидер и по качество на образованието и здравеопазването.

Парите по европейски програми също не се разпределят пропорционално. Премиерът Бойко Борисов често говори за нуждата от инфраструктура, но най-големият получател на тези пари пак е София. Да вземем проекта, който е най-отчетлив пример за успеха на европейските програми: софийското метро. Само за настоящия програмен период 2014-2020 г. метрото ще глътне близо една четвърт от парите по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура". При общ бюджет на програмата от над 4,42 милиарда евро, за метрото ще отидат 1 милиард лева.

Под черта може да се каже едно: нормално е София да привлича хора от останалите части на страната - в столицата заплатите са по-добри, образованието е като цяло на по-високо ниво, а и има повече възможности за по-добър живот. Но тази гравитация се превръща в канибализъм, тъй като другите области се обезлюдяват.

Какво да се прави

Но София изобщо не е изключение в международно сравнение. По цял свят големите градове изсмукват население от по-малките населени места. Редица европейски държави вече се опитват да противодействат на тази тенденция. Преместват например цели държавни институции в по-бедни региони. Във Великобритания централите на различните данъчни служби на кралицата са физически разположени далеч от Лондон, а държавната пътна полиция е в Суонзи.

В България единствено тогавашният финансов министър Симеон Дянков направи опит да премести агенция “Митници” в Русе, но идеята му се прие на нож. Преместването на тези 500 работни места и наемането им в Русе със сигурност би създало икономическо оживление. Докато за трудовата борса в София 500 души са незначителна бройка. Тези 500 служители получават заплатите си от пари на данъкоплатците, които живеят в цялата страна. Така че не е нито логично, нито справедливо ползата в случая да остава само в София. Да не говорим, че в наши дни интернет дава възможност да се работи отвсякъде.

Друг британски проект, който може да служи за пример, е решението на държавния медиен гигант БиБиСи да изгради в Манчестър така нареченото Media City. Държавната телевизия премести осем свои отдела на терена на бившите докове в Солфорд, а това създаде 4 600 работни места, 2 000 от които са преместени от други места. 4 200 допълнителни работни места възникнаха за съпътстващите бизнеси, а районът в Солфорд се превърна във втори модерен център на Манчестър.

Срещу миграцията към София и другите големи градове държавата може да използва и този инструмент: данъчна политика на общинско ниво, която с изгодни условия да привлича граждани и фирми. В България този инструмент теоретически съществува, но не се прилага реално - поради сегашната данъчна система, а често пъти и поради предизборни сметки. За последните български правителства София е очевидно приоритет. Но презаселването на столицата води до извънмерно струпване на хора, а оттам и до все повече проблеми.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


249
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
174
4
 
8
 
! Отговори
До 193 преди 4 години
Завършил съм езикова гимназия и там се учеше до 12-и клас.Сега учениците от същата гимназия масово ходят на училище с коли,за разлика отпреди 25 години.
173
2
 
3
 
! Отговори
До 197 преди 4 години
Порблемът е, че управлението на трафика, а не в броя на колите, който все още е доста малък. По света има много повече коли, но са осигурили нормално управление на трафика и там обикновено няма голями задръствания, а в градовете подобни на тези в България изобщо няма задръстване. Характерно за България е малката плътност на наслението в населените места, а при такава малка плътност по света няма задръствания и тежък трафик.
172
0
 
4
 
! Отговори
До 193 преди 4 години
Твоите съученици са били на 17 години и чак най-накрая на 18, а сега се учи до 19 години. В това е голямата разлика - не са имали прави да шофират. Синът ми през 1994-1995 също ходеше с кола на училище, но беше в 4 годишен техникум.
171
0
 
14
 
! Отговори
До 199 преди 4 години
Изобщо нямам предвид София.Във всички областни градове,в които съм ходил последните години,трафикът е в пъти повече отпреди 20 години.Не знам що си мислите,че само в София има проблеми с трафика.В Пловдив също е лудница вечер.
170
0
 
4
 
! Отговори
До 195 преди 4 години
Виж сега. Аз шофирам от около 40 години. Преди 1989 година от Цариградско шосе до Деница в Младост, вкл. левия завой към Младост 4 при Деница, го правех за около минута, минута и половина, както и наобратно, а сега може и 2 часа да ми отнеме от Деница, дето я събориха докато изляза на Цариградско шосе. Казано по друг начин, тогава имаше над 100 пъти по-голяма пропускателна способност на сегашния бул. Малинов в Младост, по-рано бул. Л.Живкова и там преминаваха повече коли в сравнение със сега.
169
1
 
3
 
! Отговори
До 196 преди 4 години
Кога колите са повече? Когато през едно кръстовище преминават 100 коли за единица време без да спират, или ако за същото време преминават 10 коли, а още 40 остават да чакат пред светофара сложен от Фандъкова на това кръстовище. В първият случай на практика виждаш едновременно 5-10 коли, а във втория случай пред очите ти са всичките 50 коли. Това е реалността в София - изключително лоша организация на движението и паркирането и в резултат на това задръствания и тежък трафик при доста малко коли.
168
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Преместването на съществуващи държавни структури от София в провинцията не е много удачно. Вариант е евентуално нови държавни структури да са в провинцията с нови хора. Ако се преместят митниците, както е написано в статията, това означава без работа да останат 500 квалифицирани човека, а на тяхно място да назначат 500 неопитни човека, без нужната квалификация.
167
0
 
3
 
! Отговори
А преди 4 години
Вижте си мненията в тази статия. За какво е това противопоставяне
166
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Истината е, че капитализма след 1989 година ни върна на нивото от 1959 година, т.е. сега сме 60 години назад.....................................................И вървим към 1390г.
165
0
 
3
 
! Отговори
До 192 преди 4 години
Че броят на автомобилите е повече се вижда и от трафика.Аз като карах курса за книжка през 1993г, съвсем спокойно си шофирах градско и извънградско с учебната кола Сега е пълна лудница.ВКато завършвах училище един-двама съученици чат-пат идваха на училище с колата на баща си.Сега сигурно половината ученици в последните класове идват с кола на училище.
164
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Преселението на провинцията в София запова преди 140 години, когато София е избрана за столица и една от причините е, че се е намирала в центъра на земите населени с българи. София нараства най-бързо до 1965 година, като особено бързо нараства в началото на миналия век. Така е с всички градове по света подобни на София и тук комунизъм и капитализъм няма нищо общо. Не случайно софийското жителство е въведено по времето на цар Борис,а не от комунистите, както често се лъже тук. Грешка е,че го няма
163
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Истината е, че капитализма след 1989 година ни върна на нивото от 1959 година, т.е. сега сме 60 години назад.
162
0
 
12
 
! Отговори
6 преди 4 години
Идват за работа и хляб ! Преселението на народите от самото начало е следвало храната !Не предполагах , че сте толкова прости ! В София е концентрирано всичко - капитали , работа , културни и научни институти , транспорт т.е . всичко ,което е нужно на човека за живот . Всичко това е рожба на хаосът ,наречен демокрация . В Европа това се неутрализира с децентрализация , деконцентрация и федерелизация - например "Баварска народна република !".Всичко е измислено и никой не чака *** да госътвори!
161
0
 
5
 
! Отговори
До 189 преди 4 години
И си прав и не си. В София просто застроиха паркингите, построиха много нови блокове между старите блокове и затова няма къде да се паркира. Предполагам, че в Пазарджик е нещо подобно, т.е. не колите са много повече, а местата за паркиране намаляха значително. В последните 3 години броя на леките коли в България намалява и сега с около 2,7 милиона, но има и други автомобили - товарни и т.н. През 1986 година броя на автомобилите в България е бил 2,6 милиона.
160
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
При управлението на мутродемократите от ГЕРБ в последните 10 години, още един милион човека избягаха от България, но по насточщ адрес са си в България.
159
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако някой съди по броя на колите,че София е станала пренаселена,е в голяма грешка.Аз живея в Пазарджик и населението е намаляло с 30-40 процента в сравнение с 1989г.А броят на колите се е увеличил сигурно 5 пъти.Навсякъде е задръстено от паркирали автомобили.Още повече София е доста голям по размери град и население от 1,3 милиона изобщо не е много.Има градове ,които имат в пъти по-висока концентрация на населението.
158
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Каквото и да си говорим, демократите обезлюдиха България, вкл. и София, въпреки големия механичен прираст към София.
157
2
 
1
 
! Отговори
безимотни комунисти преди 4 години
До кооперирането на БКПкръчмаря,попа,бръснаря,доктора,обущара,шивача,ковача..........
156
0
 
10
 
! Отговори
дърта реститутка преди 4 години
Да идват, да идват, имам още апартаменти за даване под наем.
155
2
 
1
 
! Отговори
турци и московци преди 4 години
До кооперирането на БКПЕдиния те брани а другия те окупира!

Спонсорирани публикации