За по-добро заплащане: 100 000 души пътуват всеки ден за работа в друг град

Малко хора обаче се местят, за да си изкарват прехраната
28 авг 2020 14:23, Елка Василева
61
За по-добро заплащане: 100 000 души пътуват всеки ден за работа в друг град
Снимка: архив, БГНЕС

Поне 100 000 души пътуват всеки ден до друго населено място, за да изкарват хляба си. В София средно дневно влизат за работа от съседни агломерации около 17 000, останалите големи градове също са магнит за работещите, показват данни на общините, цитирани от "Монитор".

Сектор енергетика, големите икономически зони, както и морските градове привличат огромен брой служители. Към Варна и Бургас всяка сутрин отиват по 10 000 от околните насели места. Стара Загора, Раднево и Севлиево заради големите ТЕЦ-ове и индустрия са също притегателни центрове.

Преброяване на Столична община на влизащи и излизащи показва 17 000 души, идващи от други населени места. Само от Перник броят им е 11-12 хил. души или всеки десети жител на близкия до столицата град с население 120 000 души по данни на Евростат за 2019 г.

От другите близки градове най-много работещи идват от Ихтиман, Своге, Самоков, Костинброд, Драгоман и др.

Сезонните работници в столицата през лятото стигат до 42 000 души, през зимата са около 15 хил., показват още данните на столицата. Постоянно работещи в София, които по адрес са от провинцията, варират между 110-130 хиляди.

Успехът на Тракия икономическа зона в привличането на работещи от региона е ясно видим – жители на пет общини се стичат в заводите в индустриалната зона, за да работят. Към Варна всеки ден пътуват от общините Аксаково и Суворово.

Освен с автомобили, работещите се придвижват с автобуси и влакове. През пандемията броят на пътуващите намалява за сметка на личните коли. Статистика на БДЖ показва, че най-натоварени крайградски маршрути по железопътната мрежа са участъците около София - до Перник, Своге, по направление София – Ихтиман – Костенец. Около Пловдив най-много работещи пътуват до Пловдив от Асеновград и Пазарджик. Това са и направленията, по които пътуващите най-често избират да ползват абонаментни карти – между 40 и 50% от всички пътници в изброените участъци са с абонаментни карти, коментираха от БДЖ.

Средно пътуващите за ден между София и Перник са 5500, малко над 5 хил. са между София и Своге,  двойно по-малко между Костенец и столицата.

Една от крайградските линии с много пътници е Пловдив – Асеновград и обратно – 3400. Возещите се с влака Пловдив – Пазарджик и обратно са 1200. Представените данни са от продажбите на превозни документи през месец юли 2020 г. В сравнение с месец юли миналата година от железниците отчитат общ спад от средно 15% за превозените пътници в крайградските маршрути.

Ако за пътуващите работещи има данни в общините, то националната статистика представя данни за миграция на населението, но без причините. Последната подобна е 2013 г. и включва миграция с причини като препитание, бракове, преместване с родители и други. Такива данни НСИ ще предостави следващата година, когато ще се проведе преброяване на населението. Няколко години отне да се наложи едно допълнение в отчетността на сключените трудови договори, предложено от Българска стопанска камара.

В момента в НАП и НОИ има такава информация за всяко едно работно място, на което е нает човек на трудов договор, защото има и работни места, на които не са наети лица, а са самонаети лица, семейни работници, заети в неформалната икономика. Но статистиката ги отчита като заети, защото при проучванията ги хващат, че работят, но често работят без договор. Но от 2018 г., когато се обявява сключеният договор за конкретното работно място, се обявява и в кое населено място е то.

Наличните данни за миналата година показват, че вътрешната миграция в България не е насочена само към София.

Хора се местят от село към град, после към по-голям град, към столицата и накрая към чужбина. Понякога обаче и софиянци се местят в други градове. Българските градове, които увеличават населението си, имат два общи белега - приток на инвестиции и откриване на нови работни места. В Пловдив най-големият магнит за преселване е икономическата зона “Тракия”, в шуменската индустриална зона също се откриват нови производства, а в област Кърджали освен новите заводи, предимно за автомобилни части, високи заплати дава и мината за злато до Крумовград.

Последната статистика от 2013 г. показва, че миграцията заради постоянна и временна работа са около 8000 души. Дори за тогавашния период цифрата е малко подценена като число, смята Димитър Бранков, зам. - председател на Българска стопанска камара. Но има други по-сериозни причини, които са с повече хора – това са брак, образование, преместване при или с родители и други причини, които не са упоменати. Като цяло имат много по-голям относителен дял. Което е обяснимо, казва Бранков, у нас има много ниски коефициенти на вътрешна трудова миграция.

Има много случаи в енергетиката като Стара Загора -  притегателен център за работещи от Хасково, от Пловдив или от селата, за да работят в областния град. Не само мините, но и всички обслужващи дейности, услуги и фирми, които се занимават в този комплекс. Такива точки има много – там, където се съхрани съответната индустрия и енергетика, най-вече са притегателни точки, коментира още зам.-председателят на работодателската организация.

Такъв обмен има още от началото на прехода в Севлиево. Много хора от Габрово и в момента работят в Севлиево или се преселиха да живеят в Севлиево заради работата си. АЕЦ „Козлодуй“ също е такъв пример. Друг такъв секторен център, но за временна заетост, е туризмът. Точно в най-големите морски общини са и най-големите числа на временна заетост. Друг такъв сектор е строителството.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


61
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До Вижте как е в САЩА българите след 30 години американско васалство могат ли да напускат свободно България и да пътуват в САЩ?
30
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
САЩ е най-големият брутен производител на петрол в свеата (и не им стига, и внасят още), а в същото време 50 милиона американци гладуват.
29
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До БибиМоже ли някой да ми каже каква е логиката всеки ден да пътуваш от Перник до София за работа, вместо просто да се преместиш да живееш в столицата?---Нема логика. Има глад и борба за физическо оцеляване. Философите да се занимават с логика.
28
1
 
6
 
! Отговори
наблюдател преди 3 години
"Само от Перник броят им е 11-12 хил. души или всеки десети жител на близкия до столицата град с население 120 000 души по данни на Евростат за 2019 г."Тези от Евростат не знам какви са, но знам, че лъжат за населението от 120 000 на Перник. Перник е 70 000 души. Населението на област Перник е 120 000 души.
27
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
САЩ всяка година изнасят от България злато за 1 милиард долара чрез подставената си канадска фирма Дънди прешъс и плащат на васалите смешните 1.2% комисионна. Дори в Африка комисионните за разработка на природни богатства са 15-20%.
26
4
 
6
 
! Отговори
Назрява времето, преди 3 години
когато Априлският пленум на ЦК на БКП за индустриализацията на странатаще бъде заклеймен като фриволен икономически акт с катастрофалнипоследици.Да,той е имал годините си слава и успех,но закостенялотопартийно ръководство,водено от политически,а не икономически фактори,пълнеше каца без дъно,наливайки оскъдните резерви на страната.Главенпазар ни беше СССР(в Сибир и лош телефон е телефон),а обменът на стокибе асиметричен.Като всяка измислена от соца система и тази се срути.
25
7
 
6
 
! Отговори
Биби преди 3 години
Може ли някой да ми каже каква е логиката всеки ден да пътуваш от Перник до София за работа, вместо просто да се преместиш да живееш в столицата?
24
4
 
6
 
! Отговори
и какво му е лошото преди 3 години
"куи бене --бене патрия"/лат . пог."ТАМ КЪДЕТО ЖИВЕЯ ДОБРЕ --ТАМ МИ Е РОДИНАТА"Там , където получавам добри пари и начин на живот--ТАМ ЩЕ ЖИВЕЯ И РАБОТЯ!Какво чудно има?Или не можете да прежалите социалистичската ограниченост на начина на живот и отживялото мислене на КОМУНИСТИЧЕСКИЯ ПРИМИТИВИЗЪМ!???!!ВСИЧКО СЕ ИЗМЕНЯ--МИСЛЕНЕТО НА ХОРАТА СЪЩО!ТОВА Е ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА!
23
7
 
7
 
! Отговори
Във всеки град имало преди 3 години
по няколко завода.Да имаше манифактурно производство.Къде е сега?Приватизирано от корнелки,нарязано за скрап.Производство типширпотреба,малки серии,ниско качество,преразход на суровини,материали,енергия,раздути щатове администрация,неконкурентно.Защо автомобилното производство на Великобритания е в ръцете нагерманци,японци,корейци и американци?По подобни причини.
22
12
 
12
 
! Отговори
Вижте как е в САЩ преди 3 години
Много русофили плюят САЩ,но ако им се отдаде възможност,биха отишлиили си пратили Рафаилчетата да учат и работят там.Самите американци несе страхуват да сменят месторабота дори от западния на източния бряг.Избират си най-подходящото от предложенията.Важното е да си подготвен,с хъс и инициатива.Сменят дори страни и континенти.Това е глобализация.А ние жалим за крепостното право на соца за жителство,образование,работа.
21
6
 
9
 
! Отговори
америка1332002 преди 3 години
До Анонименняма икономика защото българите не са техническа нация. няма и да има
20
2
 
12
 
! Отговори
америка1332002 преди 3 години
и какво от това? в торонто 1 000 000 души пътуват по 100 км км всеки ден до работата и обратно.
19
3
 
15
 
! Отговори
БГ БИЗНЕСМЕН преди 3 години
Търся балабурник - да не е женен -да няма деца и да има много свободно време - в смисъл да ми работи по 16 часа дневно -7 дни седмично и да не реве за аванс и пари!! Ще го наема на договор по чл70 и така ще го държа на същият договор до живот!
18
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А *** чакат ботоксовото джудже да дойде и да ги направи началници
17
8
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Във всеки град имаше по няколко завода.
16
9
 
2
 
! Отговори
Работник преди 3 години
Да вземат колите по 50 000+ от дребния бизнес, и да ги раздават на работниците, аз ще взема един джип джегуъ еф-пейс, защото ние заслужаваме, а не дребните бизнесмени да си купуват джегуа еф-пейс.
15
8
 
3
 
! Отговори
Диктатура? преди 3 години
В Конституцията пише,че икономиката ни се основава на пазарен принцип.Ние чакаме отнякъде да дойдат инвеститори(по цял свят е така),но те идватпри реални проекти,обвързани с необходимите параметри.Мързи ни да мислим,мързи ни да работим,а само с ялови протести,платени от провалени политиции криминални лица не става.Имало миграция на работна сила-всеки иска даотиде някъде да работи по-добре за повече.Сами при соца имаше крепостноправо-къде да живееш,къде да учиш,къде да те пратят на работа.
14
4
 
7
 
! Отговори
Българин преди 3 години
А Бойко защо дава само ГЕРБ да краде, а на другите не дава, и ние да крадеме и да забогатяваме, а??
13
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Кой му е виновен на малкия бизнес че още на 2-3г си вземат коли за по 50 000+ лв вместо да се модернизират и да вдигнат заплати
12
9
 
9
 
! Отговори
бай Тодар преди 3 години
Носете си по един банан за из път да си похапвате, и тоалетна хартия ако ви се приходи по голяма нужда докато пътувате за работа.