За по-добро заплащане: 100 000 души пътуват всеки ден за работа в друг град

Малко хора обаче се местят, за да си изкарват прехраната
28 авг 2020 14:23, Елка Василева
61
За по-добро заплащане: 100 000 души пътуват всеки ден за работа в друг град
Снимка: архив, БГНЕС

Поне 100 000 души пътуват всеки ден до друго населено място, за да изкарват хляба си. В София средно дневно влизат за работа от съседни агломерации около 17 000, останалите големи градове също са магнит за работещите, показват данни на общините, цитирани от "Монитор".

Сектор енергетика, големите икономически зони, както и морските градове привличат огромен брой служители. Към Варна и Бургас всяка сутрин отиват по 10 000 от околните насели места. Стара Загора, Раднево и Севлиево заради големите ТЕЦ-ове и индустрия са също притегателни центрове.

Преброяване на Столична община на влизащи и излизащи показва 17 000 души, идващи от други населени места. Само от Перник броят им е 11-12 хил. души или всеки десети жител на близкия до столицата град с население 120 000 души по данни на Евростат за 2019 г.

От другите близки градове най-много работещи идват от Ихтиман, Своге, Самоков, Костинброд, Драгоман и др.

Сезонните работници в столицата през лятото стигат до 42 000 души, през зимата са около 15 хил., показват още данните на столицата. Постоянно работещи в София, които по адрес са от провинцията, варират между 110-130 хиляди.

Успехът на Тракия икономическа зона в привличането на работещи от региона е ясно видим – жители на пет общини се стичат в заводите в индустриалната зона, за да работят. Към Варна всеки ден пътуват от общините Аксаково и Суворово.

Освен с автомобили, работещите се придвижват с автобуси и влакове. През пандемията броят на пътуващите намалява за сметка на личните коли. Статистика на БДЖ показва, че най-натоварени крайградски маршрути по железопътната мрежа са участъците около София - до Перник, Своге, по направление София – Ихтиман – Костенец. Около Пловдив най-много работещи пътуват до Пловдив от Асеновград и Пазарджик. Това са и направленията, по които пътуващите най-често избират да ползват абонаментни карти – между 40 и 50% от всички пътници в изброените участъци са с абонаментни карти, коментираха от БДЖ.

Средно пътуващите за ден между София и Перник са 5500, малко над 5 хил. са между София и Своге,  двойно по-малко между Костенец и столицата.

Една от крайградските линии с много пътници е Пловдив – Асеновград и обратно – 3400. Возещите се с влака Пловдив – Пазарджик и обратно са 1200. Представените данни са от продажбите на превозни документи през месец юли 2020 г. В сравнение с месец юли миналата година от железниците отчитат общ спад от средно 15% за превозените пътници в крайградските маршрути.

Ако за пътуващите работещи има данни в общините, то националната статистика представя данни за миграция на населението, но без причините. Последната подобна е 2013 г. и включва миграция с причини като препитание, бракове, преместване с родители и други. Такива данни НСИ ще предостави следващата година, когато ще се проведе преброяване на населението. Няколко години отне да се наложи едно допълнение в отчетността на сключените трудови договори, предложено от Българска стопанска камара.

В момента в НАП и НОИ има такава информация за всяко едно работно място, на което е нает човек на трудов договор, защото има и работни места, на които не са наети лица, а са самонаети лица, семейни работници, заети в неформалната икономика. Но статистиката ги отчита като заети, защото при проучванията ги хващат, че работят, но често работят без договор. Но от 2018 г., когато се обявява сключеният договор за конкретното работно място, се обявява и в кое населено място е то.

Наличните данни за миналата година показват, че вътрешната миграция в България не е насочена само към София.

Хора се местят от село към град, после към по-голям град, към столицата и накрая към чужбина. Понякога обаче и софиянци се местят в други градове. Българските градове, които увеличават населението си, имат два общи белега - приток на инвестиции и откриване на нови работни места. В Пловдив най-големият магнит за преселване е икономическата зона “Тракия”, в шуменската индустриална зона също се откриват нови производства, а в област Кърджали освен новите заводи, предимно за автомобилни части, високи заплати дава и мината за злато до Крумовград.

Последната статистика от 2013 г. показва, че миграцията заради постоянна и временна работа са около 8000 души. Дори за тогавашния период цифрата е малко подценена като число, смята Димитър Бранков, зам. - председател на Българска стопанска камара. Но има други по-сериозни причини, които са с повече хора – това са брак, образование, преместване при или с родители и други причини, които не са упоменати. Като цяло имат много по-голям относителен дял. Което е обяснимо, казва Бранков, у нас има много ниски коефициенти на вътрешна трудова миграция.

Има много случаи в енергетиката като Стара Загора -  притегателен център за работещи от Хасково, от Пловдив или от селата, за да работят в областния град. Не само мините, но и всички обслужващи дейности, услуги и фирми, които се занимават в този комплекс. Такива точки има много – там, където се съхрани съответната индустрия и енергетика, най-вече са притегателни точки, коментира още зам.-председателят на работодателската организация.

Такъв обмен има още от началото на прехода в Севлиево. Много хора от Габрово и в момента работят в Севлиево или се преселиха да живеят в Севлиево заради работата си. АЕЦ „Козлодуй“ също е такъв пример. Друг такъв секторен център, но за временна заетост, е туризмът. Точно в най-големите морски общини са и най-големите числа на временна заетост. Друг такъв сектор е строителството.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


61
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
4
 
3
 
! Отговори
Българин преди 3 години
Да ни дойде една държава в която да забогатяваме и да живеем богато, а пролетариата да ни бачка за да увеличаваме печалбите си.
10
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Според гербавите, който не отрича докрай кражбите на идолите им е с Божков, или е комунист, или е русофил...Не може да казваш, че шайката е съсипала страната!
9
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Усилия да забогатееш в тази държава е адекватно да се влагат в наркоразпространението.В друго няма дори теоретичен шанс.
8
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Да сменим Бойко с Весо да ни развива маклия и средния бизнес!
7
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Боко ке падне!
6
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
България е васална страна, който и да управлява винаги ще бъде мизерия, всичко е чуждно, България няма собсвена икономика.
5
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Нормално е при капитализма и демокрацията пролетариата да работи като скот за да увеличава печалбата на капиталиста, като е *** и некадърен и го е мързяло да положи усилия да забогатее, нека пътува 4 часа, да бачка 10 часа, ако не му харесва - да ходи на Запад да му плащат голяма заплата за 8 часа.
4
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тиквената диктатура смаза окончателно всякакви възможности за малък и среден бизнес! Ако ви дадат 1млн. евро с условие да ги вложите в бизнес и да ги върнете след година или две, без лихва, няма да можете.Ще фалирате.
3
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Правилното прочитане на фигуративната ни статистика показва плачевно състояние на икономиката и феодални методи.Няма държава, няма визия за развитие и растеж, няма нищо освен крадене, далавера, корупция, шкафчета, наркотрафик, мутри. Тотално изоставено развитие на малки населени места. Централизиран бюджет за да се държат местните власти в подчинение.
2
4
 
7
 
! Отговори
Честно преди 3 години
Аз пък си мислех,че държавата стачкува и народът си седи или вкъщи да се пази от короната,или лежи по паветата.
1
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Колко по-добро?Вместо 300 евро 400?