Експерти: Шумът от колите и моторите ни разболява

Контролен орган с шумомер не сме виждали, допълниха те
7 юни 2022 09:28, Анисия Иванова
34

В Закона за движението по пътищата е записано, че ревящите коли, мотори и камиони, които превишават нормите за шум, трябва незабавно да бъдат спирани от движение, а водачите им - глобявани. Това обаче остава само на хартия.

"На места трябва да изградим шумоизолиращи бариери - където шумът е прекомерен и няма как да се справим с него. Другата страна е законът за поведението на водача. Всяко превозно средства има различна граница на шум, която трябва да отделя. Шумът води до изнервяне, а в някои случаи и до оглушаване", заяви Диана Русинова от Европейския център по транспортни политики.

В студиото на "България сутрин" тя посочи, че още на ниво преглед на автомобила може изобщо да не допуснем той да вдига шум на хората.

"Може да дигитализираме и нивата на шума, но реформата спря. Чий е интересът да не се върже тази система и тази реформа да бъде провалена? Това беше вариант да се спре с фиктивните прегледи. Тези разходи за чия сметка ще бъдат? Всички хора са инвестирали много пари, но няма да получим повече екология и безопасност, няма да решим проблема с шума. Кой е автор на тази промяна?", настоя Русинова.

Тя подчерта, че единствено имаме право да променим цвета на нашия автомобил и евентуално да си сменим двигателя със същия. Всичко останало излиза извън нормите.

"Хайде да се замислим колко преправени коли има, които са причина да се стига до смърт на пътя", изтъкна Русинова.

Експертът по проблемите на обществения превоз Красимир Пъргов на свой ред напомни, че всеки производител, преди да пусне превозното средство на пазара, е необходимо да направи нужните изпитания и да бъде изваден документ - типово одобрение. В него са описани в какви граници са параметрите на шума.

"В Закона за движението по пътищата е записано, че всичко над тези граници трябва да бъде спирано. Това би трябвало да се контролира с шумомери, но за да бъде реално измерено и да не падне след това в съда, този шумомер трябва да отговаря на определени условия. Има такива устройства, но не съм виждал контролен орган с шумомер", подчерта той пред Bulgaria ON AIR.

Друг парадокс - пунктовете за технически прегледи нямат задължение за притежание на шумомер.

"Да кажем, че имат задължение. Пунктовете откъде ще разберат за допустимите граници на въпросното превозно средство?", попита Пъргов.

По думите му хората единствено могат да алармират контролните органи за извършат проверка. Те обаче трябва да бъдат оборудвани. Нито полицаят на пътя може да разбере какви трябва да бъдат параметрите на шума, нито техническите специалисти в пункта, предупреди Пъргов.

"С намаляването на скоростта нищо няма да постигнем. Ако контролът е истински, в крайна сметка ще се постигнат резултати. Но той трябва да е превантивен", категоричен е експертът.

Двамата гости в студиото обявиха, че ще бъде заведено дело срещу "Автомобилна администрация", която, според тях, не си върши работата и лъже неправителствена организация.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
2
 
0
 
! Отговори
Жувущ до Тангентата преди 1 година
Ограничете максималната скорост за камиони на Северната тангента около софия на 60км/ч през късните часове, както е направено вече в Австрия и очевидно работи. Дори от 22:00 до 5:00 е забранено движението им. Глобете джигитите, които в късните часове се състезават на незавършените и детелини... Тогава вече може би ще успеем да се наспиваме
30
0
 
3
 
! Отговори
Пловдив преди 1 година
Крайно време е да се забранят мощните мотори в големите градове. Ужасен шум вдигат тези селяци с това форсиране за да ги видят колко прости са.
29
1
 
1
 
! Отговори
29, преди 1 година
а сливането с шума кога стана, преди или след като бръкна с отвертката да се почешеш?
28
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
29 не се прави на неразбрал. Хората говорят за автомобилен шум. Точно такива "сляти" са нпо грантаджии. За каквото ви платят за това цирикате. Утре ще си пръв брояч на врабчетата по еврофондовете, ама сега се правиш на градски сеерсем. Има правила сосросляко. Ако тръгнеш да ми ревеш с мотора под терасата, дали няма да се озовеш после в реката. Защото о аз мога да не зачитам правила. Ясен ли съм?
27
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Отговорът е един. Либерастията и гангстерския манталитет. Ей тези "ценности" се насаждат от САЩ за сметка на Европа, особенно източна.
26
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Живея на центъра в голям град,на улицата е пълно с магазини ,и движение на всякакви коли и свикваш,сливаш се с шума,и изобщо не го чуваш. Сега има и 3 сторежа на близо,като единия е точно отсреща. Не чувам нищо,така се сливам с обстановката. Всичко друго са глезотии. Това е шума на живота. Шум няма на село,само птички се чуват там,и е хубаво наистина.
25
0
 
0
 
! Отговори
Гико преди 1 година
Когато е на задна и се пляскат отзаде, вреди ли ми на здравето и слуха ?
24
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Споко бе. След 200 години, когато всички започнем да караме електрически автомобили, този проблем ще отпадне от самосебе си.
23
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Коли със счупено гърне трябва да бъдат спирани от джижение от КАТ. Само това да се направи и ще се постигне много. Отделно шумоизолиращи бариери на магистралите. Ама не от евтините тип "отбивам номера", ами съобразени с обстановката.
22
1
 
6
 
! Отговори
Не са само колите преди 1 година
Премерете шума и в кварталите. Точно сега, юни месец да видим децибелите колко са. Още от 8 часа косене и бучене. Цяла вечер писъци и крясъци от площадки, някои от които са точно под прозорците. През нощта от същите площадки се боботи по пейките до някое време. В малките часове като се изтрещи и камионът за смет, направо е приказно за живеене. Да не споменавам и това, че все има някой съсед с бормашина или ъглошлайф, по възможност в извънработно време. Да се взимат мерки, защото...
21
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А бе бях в КАТ преди Гергьовден,ами там е мръсно та чак гнусно,без гише информация,с мръсни прозорци и с изцапани бележки на всяка крачка! А вие говорите за шум,реформи и здраве! Кой да контролира,тези шкембелии катаджии?
20
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Много е лесно,но няма кой да го направи! То си е от години,дъвчеме си една дъвка!
19
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А не е ли по-лесно и по-смислено да посадят и отгледат дървета?
18
2
 
8
 
! Отговори
Taню преди 1 година
Затова с пукването на пролетта избягах от София... Новите протософЕанци, израстнали на сeло и в условия на занижен шумов фон, в софето се скъсват - то гърмящи ауспуси на мотори и 30год дapaци, то плямпaне, дyпене на чaлгия от същите дapaци и тн. Отделно праховото замърсяване, масовото пушене под път и над път, пазаруване като за последно, липса на ква да е култура на ползване на тротоар. Мн може да се каже. Затва им завещавам софето и цяло лято гмуркане, купони, мадами и върхове. Зимата яко ски.
17
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Глупаците нарочно си правят талигите да бучат. Има мизерна кола 100 коня, но и слага пищялка и така придобива вид уж на мъж вече.. може да заблуди някоя овца че колата му е мощна.
16
1
 
10
 
! Отговори
до 16 преди 1 година
Някои честоти не се чуват с уши- те се усещат от други органи. Тапите в подобни случаи не помагат.
15
2
 
10
 
! Отговори
До 11 преди 1 година
Не е само в София. В цялата провинция е така. По големите булеварди на градовете се режат "бегачки" с преправени ауспуси, прави генерации и шумни двигатели. Контрол? Някой да взима мерки? Най обичам някой дизелист без катализатор и дпф да се изреже на някое кръстовище и после всички да му дишаме облаците черен дим безценно е такова едноклетъчно, амеба с шофьорска книжка да трови теб и децата ти и контрол да няма и всички да мълчат и да си взимат заплатите.
14
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Роден съм на Попа. Някак си се чувствах уюутно сутрин да чуя тролея под блока- не ми пречеше. Но, да- като пораснах и оцених тишината. Избягах от центъра. Жилището е под наем. Отидох в полите на Витоша- на цял последен етаж, шумоизолирано жищище. Тишина. Акустичен комфорт. Препоръчвам на всеки. Особено в кабинета ми е тихо като в студио. Но къщата си е къща. Откакто сме в такава, комфортът е повече от несравним. За мен тишината е нещо жизнено важно.
13
3
 
3
 
! Отговори
АМИ , ПРАВИЛНО! преди 1 година
ПО-СКЪП БЕНЗИН И НАФТА ----ПО-МАЛКО КОЛИ И КАТАСТРОФИ У СТРАНАТА...! АЙДЕ СТИГА , СМЕ ЗАДОВОЛЯВАЛИ КАПРИЗИТЕ НА РАЗНИ САМОВЛЮБЕНИ КОМПЛЕКСАРИ И СЕЛСКИ НЕКАДЪРНИЦИ...ХА,ХА,ХААА
12
0
 
3
 
! Отговори
ВДИГАЙ ЦЕНИТЕ ... преди 1 година
...НА ГОРИВАТА -----И НАРОДА ЩЕ Е ЖИВ И ЗДРАВ ДЪЛГИ ГОДИНИ....ХА,ХА,ХАААААААА....ТОВА Е РЕШЕНИЕТО ---БЕНЗИНА 5-лв!!!!!!!!