Омбудсманът: Потребителите на мобилни услуги не са защитени от КЗП

Ковачева иска преразглеждане на становището на Комисията
28 мар 2023 15:17, Анисия Иванова
21
Омбудсманът: Потребителите на мобилни услуги не са защитени от КЗП
Снимка: БГНЕС

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати поредно писмо до служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов и до председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев във връзка с индексацията на месечните такси на мобилните услуги. Както вече е известно и трите мобилни оператора увеличиха месечните си тарифи с 15.3%, което според становище на омбудсмана е крайно неприемливо.

Проф. Ковачева алармира, че потребителите на мобилни услуги не са защитени от контролния орган по Закона за защита на потребителите и отправя препоръка за преразглеждане на становището на КЗП за липса на неравноправни клаузи и нелоялни търговски практики от страна на мобилните оператори.
Омбудсманът припомня, че на проведена среща с министъра на икономиката и индустрията е получила уверение, че материалите по случая ще бъдат внимателно разгледани и ще бъде проведена среща между институциите, но до момента такава не е факт.

В писмото си Диана Ковачева посочва аргументи защо не е съгласна с отговор на КЗП за липса на неравноправни клаузи на основание чл. 143, ал. 2, т. 10, 13 и 19.

Омбудсманът подчертава, че съгласно чл. 3, т. 2 от Директива 93/13/ЕИО на Съвета от 5 април 1993 г. относно неравноправните клаузи в потребителските договори: "Не се счита за индивидуално договорена клауза, която е съставена предварително и следователно потребителят не е имал възможност да влияе на нейното съдържание, по-специално във връзка с договори с общи условия. Когато продавач или доставчик твърди, че клауза от договор с общи условия е договорена индивидуално, той следва да докаже това с факти.“

Проф. Ковачева допълва, че потребителите не само не могат да влияят върху съдържанието на договорите с мобилните оператори, но има случаи в които те дори не могат да се запознаят със съдържанието им. Тя подчертава, че в институцията непрекъснато постъпват жалби от граждани, на които не им е предоставена възможност да се запознаят със съдържанието на договора си преди подписването му на електронен дисплей.

„Отново подчертавам, че за клаузата за индексация не се изисква изрично съгласие, за разлика от клаузи като „влизане в сила на договор“, „съгласия за обработка на лични данни“, за които безспорно можем да заключим, че потребителят е имал възможност да ги договори“, пише омбудсманът.

Проф. Ковачева посочва, че според КЗП, на основание чл. 144, ал. 4 от ЗЗП „..клаузите за индексация не е възможно да се квалифицират като неравноправни по смисъла на чл. 143, ал. 2, т. 13 от ЗЗП“. Т.е., мобилният оператор може да увеличава цената, без потребителят да има право в тези случаи да се откаже от договора, ако окончателно определената цена е значително завишена в сравнение с цената, уговорена при сключването на договора, защото клаузите за индексация са законосъобразни и методът за промяна на цените е описан подробно и ясно в договора.
„В тази връзка искам да подчертая, че правната логика е чл. 144, ал. 4 от ЗЗП да се тълкува във връзка с чл. 144, ал. 3, т. 1 от ЗЗП, която изключва приложението на чл. 143, ал. 2, т. 13 и при услуги, чиято цена е свързана с измененията на индекс. Разпоредбата на чл. 144, ал. 4 допълва, че условието за това е клаузите за индексиране на цени да са законосъобразни и методът за промяна на цените да е описан подробно и ясно в договора“, пише още общественият защитник.

Диана Ковачева е категорична, че цената на мобилните услуги не е свързана с индекс, защото индексирането е предвидено само като възможност.

Посочва и част от мотивите на Решение № 60095 от 16 август 2021 г. по т. д. № 663/2020 г., т. к., II т. о. на ВКС. Тя обръща внимание и че клаузата за индексация не позволява на потребителите да преценят икономическите последици от сключването на договора.

Проф. Ковачева не е съгласна със становището на КЗП, че „Клаузата за индексация сочи по ясен начин размера на евентуалното увеличение, а именно средногодишния индекс на потребителските цени за предходната година, обявен от НСИ. Средният потребител може да прецени икономическите последици от евентуално сключване на договора.“
Според нея клаузата за индексация не сочи по ясен начин размера на евентуалното увеличение, а само че се изменя със средногодишния индекс на потребителските цени за предходната година, обявен от НСИ. Като за 2022 г. той е 15.3%, обявен в средата на м. януари 2023 г., за 2021 г. -  3,3%, а за 2020 г. – 1,7% .

„Няма как потребителят, дори и икономически експерт, да знае колко ще бъде средногодишния индекс на потребителските цени“, категорична е проф. Ковачева.

В заключение тя прави извод, че предвидената в Общите условия на мобилните оператори индексация като възможност е неравноправна клауза, която води след себе си нелоялни търговски практики от мобилните оператори.
Аргументира се, че съгласно чл. 68 г. от ЗЗП, търговска практика, от страна на търговец към потребител е нелоялна, ако противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и ако променя или е възможно да промени съществено икономическото поведение на средния потребител, когото засяга или към когото е насочена.
Също така, ако не отговаря на изискването за добросъвестност уговорената неиндивидуално в договора възможност за промяна на месечна абонаментна такса веднъж годишно, като я индексира с обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Преди да подпишете договор накарайте служителите да ви прочетат договора, ако не вие, подпишете ли го, става страшното, измамени сте, а те ви зарибяват, най вече възрастните хора от vivacom.bg. Омбудсманът... не ставате. Всички сте навързани и не си струва да се жалват при вас.
17
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тая позна от първи път,явно получават по две заплати
16
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Прав е 17 отдолу , имам един стар изтекъл договор (но с хубави условия) към а1 за нет и телевизия който стана бесрочен , и него не го индексират защото знаят че на секундата в който го направят го спирам .Всяка седмица ми звънят да преподпиша за 2г с по `изгодни` и `промоционални` условия , но не им се връзвам на глупостите.
15
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
тая Ковачева за нищо не става само приказки и нищо - ни-що , само маА крачолите насам натам
14
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нека да ги вдигат, но да има възможност да минеш на по-нисък план или при друг оператор без неустойки ако не те устройва увеличението, така на практика не биха рискували да индексират.
13
0
 
10
 
! Отговори
Една българка преди 1 година
Защо сключваш договор за 2 години с месечна такса 30 лв примерно, а в един момент - ОПААА увеличаваме ти месечната такса с някакъв си индекс :) Защо тогава има срок договора изобщо?
12
4
 
5
 
! Отговори
Олимпий Панов преди 1 година
Напълно излишна профессия за България-омбудсман-то поне да е ман,а то поредната фцъ
11
0
 
5
 
! Отговори
contractor преди 1 година
на мен личо ефирната безплатна тв ми стига. Иначе да в картел са всички, за това ще съм на мин такса :) няма значение при кого.
10
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Македония пускат ШЛ по държавната тв бесплатно а в бг само платено яко на мобилните. Прави са че бг е фашиска.
9
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма и тв държавна, Сичко приватизирано и рекетират за пари.
8
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До contractor Няма други а само 2 са и те са наркокартел. Държавтаа трябва да ги закрие и национализира заради кражбите.
7
0
 
11
 
! Отговори
contractor преди 1 година
Ше си преместя номерата към длуг оператор и най-ниския план и баста.
6
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Само чакам да ми изтече договора и минавам на по-нисък план, да им видя после физиономиите на тези рекетьори.
5
2
 
5
 
! Отговори
Пореден Колапс преди 1 година
Госпожа Ковачева не е чувала за защита на Човешките права от изтезания срещу неудобни Българи причинени от МВР служители и мутри по поръчка на политици и магистрати, явно ГЕРБ са си такива!
4
0
 
5
 
! Отговори
contractor преди 1 година
не купувайте телефони, само замърсяват и тн. ползвайте ги до дупка.
3
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ДА ТАКА Е, ВЕЧЕ ВТОРИ МЕСЕЦ ВИВАКОМ НЕ ПРАЩАТ ФАКТУРИ НА ХАРТИЯ ЗА ДЪЛЖИМОТО ОТ КЛИЕНТИТЕ И КРАДАТ ОТ ВИСОКОСКОРОСТНИЯТ ИНТЕРНЕТ!!!
2
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Българският бизнес хем взима помощи от държавата за тока хем индексира цените за сметка на потребителите.
1
4
 
4
 
! Отговори
Препоръчвам преди 1 година
На тая кака да влезне в произволен магазин за хранителни стокиТука каква дейност разви за лев или два на Месец, ако така захапе и хранителните вериги ще си отдъхне населението от този хомот