"Гражданска отговорност" пада до 80 лева и скача до 400. Защо?

Тарифите за затраховката ще се изчисляват по нова методика
28 дек 2017 09:15,
116
"Гражданска отговорност" пада до 80 лева и скача до 400. Защо?
Снимка: архив, Булфото

Гражданската отговорност ще се изчислява по нова методика от тази година, но не от 1 януари, какъвто бе първоначалният план.

Той предвиждаше още от началото на годината цената на задължителната полица да се определя по системата бонус-малус, което означава системните нарушители на пътя да плащат по-скъпа, а изрядните шофьори - по-евтина застраховка.

Прогнозата на зам.-шефката на застрахователния надзор Ралица Агайн предвиждаше тя да струва около 50 лв. за шофьорите без нарушения и до 200 лв. за тези, които системно нарушават правилата. Шефката на Асоциацията на българските застрахователи Светла Несторова пък очаква още по-драстични разлики - от 80 до 500 лв.

Застрахователи обаче предупредиха, че до момента няма яснота нито за принципите, по които ще се поощряват шофьорите, нито за наказанията, които ще им струват по-скъпа полица.

Тепърва се обсъжда дали системата да отчита не само нарушения на пътя, и то такива, за които КАТ е съставил акт или са довели до пътно произшествие, или да се отчитат и възрастта на шофьора, неговият пол, колко често сяда зад волана, в какво населено място най-често кара.

Основният проблем, който посочват застрахователи, е, че премията до момента се е отнасяла за колата, а оттук нататък тя трябва да се персонализира за шофьора.

На този етап първоначалният замисъл не може да бъде реализиран. При него трябва да се осигури достъп на застрахователните компании до информационните масиви на КАТ. Идеята е според броя и тежестта на транспортните произшествия, виновно предизвикани от водача, да се изчисли индивидуален коефициент на риска и той да се умножи по базовата цена на полицата.

Засега този вариант е неприложим, тъй като статистиката на катастрофите отчита произшествие с автомобил, а не с водач. Трябва допълнителна информация за това кой е седял зад волана, както и чия е вината, което се установява със закъснение във времето след разследване, а често и след съдебни дела.

Прогнозата на застрахователите е новата система да влезе в сила през втората половина на годината, и то след съответни промени в закони и наредби, а не от 1 януари.

Според един от бившите депутати и автор на много промени в Закона за движение по пътищата Настимир Ананиев проблем за въвеждането на системата е, че няма предложен законопроект, от който да се види по какъв начин би действала тя в България.

Той твърди пред "24 часа", че ако тази система се задейства, трябва да се промени изцяло Законът за движение по пътищата, както и философията за налагане на глобите. Аргументът на Ананиев е, че в момента много от санкциите се налагат на автомобила, а при бонус-малус тези санкции трябва изцяло да са върху водача, за да може всеки шофьор да има индивидуална застраховка, обвързана с натрупаните му нарушения на пътя.

"Ако в едно семейство двама или трима шофират една кола, при въвеждането на системата всеки от тях трябва да има отделна собствена застраховка, ако иска да шофира", коментира още Настимир Ананиев.

Целта на драстичния скок в цената на застраховката "Гражданска отговорност" е да се намали черната статистика, която ни извежда на предни позиции в ЕС.

За 11 месеца у нас е имало 5530 тежки катастрофи с над 500 жертви и почти 7000 ранени, показва статистиката на КАТ. Като причини за пътните произшествия най-често се сочат превишената скорост, неправилните маневри, отнемането на предимство и навлизането в насрещното платно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
108
0
 
4
 
! Отговори
Име преди 6 години
А бе не разбирате ли че искат да направят колата още по-голяма екстра, нищо че сме в ерата на колите.Някой от вас изобщо забеляза ли че от декември до февруари, ГО-то скочи от примерно 170 лева, на 210 !!!! Някой видя ли го това? Тук спорите на х***я ми ли да била, на г***за ми ли да била. Не знам колко пъти вече го писах... че идеята тук е както "промоциите" в магазините - да я вдигнат със 100% и да ви направят промоция 50%. Тоест ви е увеличена цената с 50%. Те първите 20% са вече факт.
107
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
това няма да се случи, само си чешат язиците
106
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Както се казва ХА ХА КОМЕНТАР
105
5
 
11
 
! Отговори
МЕЧО преди 6 години
ДРЪН-ДРЪН- ЯРИНА. ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ ТАКА СА СЕ СРАСНАЛИ С ДЪРЖАВАТА,ЧЕ НЯМА ДА ПОЗВОЛЯТ ТАКИВА ВОЛНОСТИ. ВИЖТЕ САМО КОЛКО ДЕСЕТКИ ПРИЧИНИ ИЗТЪКВАТ И ТОВА ЩЕ СИ ОСТАНЕ ЕДНО ПОЖЕЛАНИЕ ,ДЕМАГОГИЯ И ТОЛКОЗ.
104
2
 
8
 
! Отговори
Васо преди 6 години
Явно е, че всичките тези новини са кьорфишек, неподплатен юридически. А и трудно ще се обоснове едно поскъпване на застраховката при такива неясноти как и спрямо кой да се прилага. Те някои застрахователи ще си разчистят конкуренцията при това положение.
103
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Както винаги всеки иска както на него му е удобно. Гражданската трябва да е на човек и според нарушенията, възрастта и птп-тата, както е на повечет места. Така която и кола да седнеш да караш имаш застраховка, отделно ако направиш беля и нямаш ГО ти си си виновен а не тоя дето си взел от него колата. Навсякъде е доказано че младежите правят повече глупости, а и не им трябва кола та затова високо ГО. Тва с километрите са глупости, може за 50 км на година да направиш повече бели от някои с 50к.
102
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Съвсем друго нещо трябва да се направи. Трябва в цената на горивата да се включи и застраховката ГО и парите от нея да отиват в Гаранционният фонд, който да изплаща щетите. Ако една кола изминава 20000 км/година при разход от 10 л/100 км и 1 стотинка в цената за ГО, то за година ще плати 200 лева. Ако минава 5000 километра, ще плати 50 лева. Ако се направи 2 стотинки на литър гориво, за 10000 км/година, се плащат 200 лева. Така ще се поощри и използването на по-нови и икономични коли.
101
5
 
6
 
! Отговори
До 103 преди 6 години
Караш три коли и правиш с всяка по 20000 км/година, а други трима карат една и съща семейна кола и правят 5000 км/година. Не трябва ли ти да платиш 12 пъти по-голяма застраховка, а не само три пъти по-голяма, както е сега или три пъти по-малка, както се предлага да бъде.
100
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До До 95този който е сам плаща да кажем 250 лева гражданска отговорност, а другите двама плащат общо 500 лева за същият пробег. Къде е справедливостта тук?------------------Справедливостта тук е, че всеки си избира колко коли и км да кара.А в другия случай ме задължават да платя за три коли, докато аз мога да карам само една.
99
1
 
8
 
! Отговори
x преди 6 години
КАКТО ПО ТОЗИ ВЪПРОС,ТАКА И ПО ВСЕКИ ДРУГ,КАТО ЗАПОЧНАТ ЕДНИ УМУВАНИЯ,ЕДНИ ПРЕДВИЖДАНИЯ,НОВОВЪВЕДЕНИЯ,ЕКСПЕРИМЕНТИ И ПРОЧИЕ И ПРОЧИЕ...ОТИДЕТЕ В ГЕРМАНИЯ,АНГЛИЯ И ФРАНЦИЯ,ВИЖДЕ КАК Е РЕШЕН ПРОБЛЕМЪТ,ЕЛАТЕ И ГО НАПРАВЕТЕ И У НАС.ТО Е МИСЛЕНЕ,КОЛКО Е НА ХИЛЯДА ПОЛОВИНАТА, ТО Е ЧУДО...*** ВИЖ,ЕЛА И ГО НАПРАВИ!!!ПРОСТО КАТО БОБЕНА ЧОРБА!!!
98
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тези застраховки са куца работа. Удрам си колата, те решават, че ще се оправи за 600 лева. Отива в ауторизирания сервиз, а там ми казват, поне 5000 лева, както и седица без кола. 600 лева, трябва да са ми обезщетение, за дниете, в който не мога да ползвам автомобила си, а ми се налага, да сменям два градски автобуса и един извънградски. Дорбе, че не ми се налага да позлвам БеДиЖету
97
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До АнонименНякой от тези имена са по-стари от държавата ти, така че имай малко уважение ...
96
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Ако в едно семейство двама или трима шофират една кола, при въвеждането на системата всеки от тях трябва да има отделна собствена застраховка, ако иска да шофира", коментира още Настимир Ананиев.Това е разкочничето... Четери застраховки, но една кола ! А ако един блъсне колата, ще изплатят ли на другите застраховка, защото те се нуждаят от автомобил ? МммммММ ?
95
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
~e3 kak
94
3
 
6
 
! Отговори
Реалист преди 6 години
Застраховката е винаги заради превозното средство. Ако него го няма, какъв е смисъла на тази застраховка? Превозното средство, което се управлява от един шофьор може да е различно и той може да управлява няколко вида ППС през годината, например: мотор, лека кола, бус, камион, автобус. Каква застраховка трябва да плаща един такъв шофьор? А ако има книжка и за кола, но кара само мотор, тогава какво? Пълна безмислица е застраховката да е за шофьорът, а в тази система бонус-малус няма логика.
93
1
 
3
 
! Отговори
До 95 преди 6 години
Точно обратното е. Ако имаш две коли с еднакъв брой километри изминати за годината, но едната се шофира от един шофьор, а другата от примерно двама шофьори, този който е сам плаща да кажем 250 лева гражданска отговорност, а другите двама плащат общо 500 лева за същият пробег. Къде е справедливостта тук?
92
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И аз като се замисля, гражданската трябва да е само за водача. Аз не мога да карам две коли едновременно... Слизам от едната и се качвам на другата и ГО се премества заедно с мене.На тази кола, която остава на място, за какво и е повече ГО?
91
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Всичко за крадене се измисля като някаква грижа / за народа/ . Така е и с водата, тока, бензина, хлеба, и пр. и стигнаха и ... до застраховките.Голема грижа за хората от най бедната държава и най корумпираната в ЕС.
90
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Напълно логично е гражданската да е само за водача.
89
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А не може ли ГО да е на водача? Защото колата без водач не се движи, следователно е безопасна?