Министър Цеков: Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени 5 магистрали

Ще има глоби за снегопочистващи фирми
90
Министър Цеков: Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени 5  магистрали
Снимка: АПИ

"Напълно реалистично е до 2030 г. да имаме изградени 5 магистрали. Това са "Европа", "Видин-Ботевград", "Струма", "Русе - Велико Търново" и "Хемус". Приоритет на България е да се свърже магистрално с всички свои съседни държави, защото това е ключът към икономическото и демографско развитие. Движението на стоки е важно за промишлеността и икономиката“. Това заяви пред bTV министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.

Той уточни, че шестата магистрала – от Дупница до Гюешево, е на фаза проектиране. Регионалният министър коментира, че страната ни закъснява изключително много с изграждането на транспортната свързаност. „За тази цел в следващите години България трябва да увеличи дела от БВП, който инвестира в нова пътна мрежа. В момента влагаме около 0.8%, но ако искаме да наваксаме сериозното изоставане трябва от 2025 г. да отделяме по 1,2 на сто от БВП“, каза Цеков.

Министърът допълни, че бюджетът от 1,170 млрд. лв. за магистрално строителство догодина е изпълним и достатъчен, предвид проектната готовност. По думите му развитието на  Северна България е свързано с изграждането на вертикалните пътни връзки между Видин и Ботевград, Русе - Велико Търново и Дуранкулак - Варна.  

"Вече започнахме строителството на магистралата от Русе до Бяла, като сключените договори са за почти 1,5 млрд. лв. Имаме ясно договорени срокове за нейното приключване – 5 години от датата на откриване на строителната площадка. Магистралата е с дължина 132 км, но за да свърже пълноценно Северна и Южна България тя не трябва да спира при Велико Търново, а да се свърже с аутобаните "Тракия" и "Марица" и да стигне до Гърция през граничен пункт „Маказа“. Ето защо през 2024 г. ще се обяви и обществена поръчка за проектиране на доизграждането на магистралното трасе до АМ „Марица“, отбеляза регионалният министър. Той посочи, че е ще се проведе анкета за име на новата магистрала от Русе до Велико Търново, като едно от обсъжданите предложения за име на магистралата е "Янтра".

Трасето Видин - Ботевград също се строи, посочи Цеков. И допълни, че проблемът по отношение на АМ „Струма“ е преминаването през Кресненското дефиле.

"Имаме решение и варианти от къде да мине магистралата. Според мен не е удачен избор едното платно да остане в дефилето, преминавайки по съществуващото трасе на Е-79. Ето защо обявяваме обществена поръчка за проектиране и на второто платно на магистралата извън дефилето – така ще запазим биоразнообразието и Е-79 като локален път“, коментира министър Цеков. Според него, това което може да забави проекта, е да се откажем от сега избрания вариант и да не започне да се строи източният обход, по който ще минава трафикът от Гърция към София. "Ако стартираме процеса по избор на изцяло ново трасе, това ще забави началото на строителството с между 3 и 5 години. При положение, че имаме сключен договор, че имаме влязъл в сила ОВОС, източното трасе трябва да започне да се строи. Процедурите са в ход, имаме преписка в МОСВ за произнасяне по мерките за опазване на околната среда, има предвидени средства в бюджета, очакваме и финалното становище на Европейската комисия и можем веднага да започнем строителството, а паралелно с това ще търсим вариант и за второто платно“, посочи Цеков.

Регионалният министър обяви, че ключът за рестарт на строителството на  АМ „Хемус“ е решение на Народното събрание, с което да се позволи индексиране на цените по сключените договори. "В момента практически не се изпълнява строителство заради неактуалност на цените. Изпълнителите се позовават на стопанска непоносимост – че цените от 2019 г. не са актуални на пазара. Личното ми наблюдение потвърждава тези констатации – цените на желязо и бетон са много по-високи в момента. Разковничето е да се приеме законодателно изменение, което да позволи актуализация на тези цени, надявам се да се приеме със закона за бюджета. По предварителни оценки актуализацията ще доведе до 30% оскъпяване в зависимост от участъците“, коментира регионалният министър. Ако строителството се възобнови, до края на 2024 г. има възможност да бъдат почти завършени участъци 1, 2 и 3.

Министър Андрей Цеков коментира още, че при обилни снеговалежи и усложнена метеорологична обстановка трябва да се вземат превантивни мерки за временно ограничаване на тежкотоварния трафик, за да може да се почистят основните пътни артерии и да няма блокади. Той отбеляза, че като цяло фирмите са се справили относително добре с тежката обстановка, но в Северна България трудностите са дошли от съчетанието на обилен сняг, силен вятър, снегонавяване и паднали дървета, които доведоха до затваряне на пътища в редица области. „Имахме проблеми и с недостатъчна техника, декларирана в договорите с някои фирми. Заради пропуските им ще бъдат наложени санкции като неустойка за всяко констатирано неизпълнение“, подчерта министър Цеков. По думите му в областите  Плевен и Враца проблемите са дошли от много интензивния трафик, който се движи по обходни пътища заради строителството на  скоростния път Ботевград- Мездра.

Министърът информира още, че ще бъдат наложени глоби на строителя на АМ „Европа“ между Сливница и София, тъй като строителна техника е навлязла и замърсила с кал част от магистралата. Ще се приложат мерки и за обезопасяване на опасни участъци от пътищата, където има констатирани случаи на падащи камъни и свличане на земни маси. „Дъждовете и снеговалежите активират подобни срутищни процеси.  Трябва да се изследва геомеханиката на терените и ако се установи риск – ще се укрепват. Превенцията е много важна, още повече, че не можем да предвидим действията на природата“, каза министър Цеков.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


90
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
А кой ще ги изгради?Пак ли Боко с инхаус процедурите и чувалите с пари от банките?Този филм вече сме го гледали.
21
0
 
8
 
! Отговори
мнение преди 5 месеца
първо поне една магистрала довършете, н не правете на парчета по 5-10 км. на петилетка,
20
0
 
7
 
! Отговори
не се разбра преди 5 месеца
пуснаха ли участъка през Люти дол към Мездра, трябваше да е готов на 1 декември или пак забравиха Северозападналия район на българия
19
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Тва е магистралостренето в България от татово време та досега, по 20-30 км на година ама платено кат за 200-300 км, та вие си сметнете кога ще са готови тея 5 магистрали.
18
1
 
20
 
! Отговори
Българка преди 5 месеца
Да ви уведомя, че за последните пет години в Турция, освен всичко друго, се построи: най-дългият тръбен тунел в света, най-дългият въжен мост в света, АЕЦ! Магистралите не ги броим изобщо. През това време ние ремонтирахме жълтите павета. Няколко пъти. И ремонтирахме половината от трамвайното трасе на трамвай номер 5.
17
1
 
17
 
! Отговори
Министър в сянка преди 5 месеца
Също е реалистично и да нямаме.
16
1
 
5
 
! Отговори
А защо Боку преди 5 месеца
Не направи 1 магистрала поне която свързва София с Варна примерно?!За толкова години краЖба не останаха пари.Иначе имаше желание ама немаше възможност!Тези пед Али преди него същата работа и така назад до 44та!
15
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
По-реалистично е да нямаме
14
2
 
13
 
! Отговори
Българ преди 5 месеца
Ае вие за 34 години не можахте, ся за 6 години как ше ги направите ве пр*стаци???
13
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Кво се подигравате на човека, ми истината ви казва бе, възможно е, а не че ще ги имаме.
12
0
 
9
 
! Отговори
Безимен. преди 5 месеца
Абе то и по бързо могат да станат нещата ако поканите някоя китайска фирма за две г и тунелите и мостовите и магистралите че дори и още няколко рафинерии може да ви построят тия! Ама нали нашти политици ща умрът от глад! Между другото кво стана със делото за 70 милиона за хемус.Парите ги няма и виновните също?То и от Китай май прокурори ни трябват че дори и съдий!
11
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Обаче, ако не се краде
10
1
 
9
 
! Отговори
Хахахахахахахахахаха преди 5 месеца
Може ли Тракия да изкара повече от един месец без брутални пропадания, дупки, неравности и локви? Пък после да мислим за още 4 магистрали!
9
1
 
10
 
! Отговори
Спокоен преди 5 месеца
Дори и ПП/ДБ-тата си дават сметка колко важно е магистралното строителство. Дано час по-скоро възобновят "Хемус" и най-накрая довършат "Струма". Отделно, "Черно море" и "Янтра" са също изключително важни проекти, които ще съживят занемарената Северна България.Магистралното строителство трябва да е приоритет на всички български правителства!
8
4
 
7
 
! Отговори
Хюго Капет преди 5 месеца
Тоя да не е син на тиквата? Същият хвалипръцко кат него, дето се надява, че след 10 г. никой няма да помни глупостите му. Само 100 км от Русе до Търново ще правят до 2030 г., къде ги видя другите 5 магистрали.
7
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Напълно реалистично е Хемус да бъде прикючена до 2240 г.
6
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
А космодрум за македонския космонафт кога?
5
5
 
4
 
! Отговори
Възможно е преди 5 месеца
Стига са не управлява Боку или комунистите
4
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Толкова много нови работни места за труженички. Трябва да го позлатим този.
3
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Aми, ga! Cъщo kaтo Лoвeшkитe eлekтpoмoбили, мocтoвeтe Шyмeн-Bиgин, Ямбoл-Плeвeн, Гaбpoвo-Пaзapgжиk, влakът-cтpeлa нa gego Ekoнтий и т.н.