Кримският махмурлук – защо му е на Путин мостът над Керченския проток?

Съоръжението надмина по цена всички реализирани преди проекти
16 май 2018 19:30, Елка Василева
463

Снимка: БТА

 

Ултраскъпият мост от Краснодарския край до Кримския полуостров бе открит на 15 май. Руският бюджет похарчи за целта 228 милиарда рубли, без да се прецени икономическата ефективност на подобна инвестиция.

Президентът Владимир Путин взе участие в откриването на Кримския мост - пръв мина с камион по него, а в сряда автомобилното движение бе открито официално. В церемонията се включи и милиардерът Аркадий Ротенберг, участвал в контрола върху хода на строежа.

Скъсването на украинско-руските отношения и присъединяването на Крим към Русия, изострили икономическата криза, парадоксално дадоха живот на твърде мащабни инфраструктурни проекти. На първо място ще споменем прокарването на енергиен мост от Русия към Крим, на жп линия, заобикаляща Украйна, а сега и на транспортен мост през Керченския проток.

И трите проекта изискваха колосални инжекции от бюджета. Икономическата целесъобразност не бе предмет на дискусии - на преден план излязоха политическите мотиви, пише руското издание на сп. "Форбс".

Енергийният мост и жп линията

Първо приключи работата по енергийния мост - през май 2016 г. Спешна нужда от такъв се очерта, след като Украйна наложи енергийна блокада на полуострова. През 2014-2016 г. редовно бе изключвано енергоподаването за Крим.

Общата стойност на енергийния мост възлезе по официални данни на 47 милиарда рубли; с повечето средства бяха изградени далекопроводи от Ростовската АЕЦ до Таманския полуостров. За подсигуряване на захранване бе ускорено въвеждането в строя на Трети енергоблок от атомната централа. През Керченския проток бяха прехвърлени кабелно-въздушни линии - по въздуха, с поддържащи опори, и по морското дъно. Построена бе и подстанция, също и необходимата инфраструктура.

Още по темата

От съветско време насам част от жп линията в посока на юг от Москва минаваше през крайгранична територия на Украйна в Луганска област. След събитията от 2014 г. този момент доби стратегическо значение: руските власти сметнаха, че Киев може да блокира жп превозите по това трасе. Съответно втора стъпка бе прокарването на нови релси с дължина 137 км, заобикалящи Украйна, в руските Воронежка и Ростовска област. Това бе осъществено със силите на жп войски. Работата приключи през август 2017 г.; разходите достигнаха близо 55 милиарда рубли.

Много дълъг, много скъп

Кримският мост надмина по цена всички реализирани преди проекти - 228 милиарда рубли. Конструкцията се нареди сред най-сложните технически съоръжения, изградени след разпадането на Съветския съюз - автомобилният и жп мост с дължина 18 км бе построен в доста трудни геоложки условия с цената на голям брой екологични и политически рискове.

Основен вътрешнополитически избор бе изборът на основен изпълнител за строежа. Това бе компанията "Стройгазмонтаж", собственост на Аркадий Ротенберг, един от старите приятели на Путин. Което естествено породи недоволство и разнообразни подозрения, че проектът крие корупционна съставка, че е неефективен, а олигархът се обогатява за сметка на държавния бюджет.

Държавата обаче имаше различна логика: тя не откри други компании, които да разполагат с подходящ опит, финанси и технически възможности за изграждане на подобен обект. Неочакваното присъединяване на Крим и съвсем очакваната му блокада, засегнала 2,3-милионното население, принудиха руските власти да действат бързо и нестандартно.

За други мегапроекти от путинската епоха като възстановяването на Грозни, тръбопровода Източен Сибир - Тихи океан, реновирането на Владивосток за срещата на върха на организацията за Азиатско-тихоокеанско сътрудничество (АТИС), включително прехвърляне на мост до остров Руски, и за строежа на обектите за Олимпиадата в Сочи имаше достатъчно време - но в случая сроковете наистина притискаха.

Щом полуостровът бе откъснат от жп комуникациите, а Украйна започна строго да контролира автодвижението от континента, от всички начини за снабдяване и връзка с Крим останаха само фериботите и авиацията. За Кремъл бе принципно важно да покаже и докаже, че може да осигури свободен достъп до новата си територия.

Защо нямаше търг

Инфраструктурните проекти от този род често минават без конкурс, защото нивото на трудност и оперативните нужди налагат да се действа незабавно. Когато например САЩ окупираха Ирак, поръчки за мащабни възстановителни дейности на стойност милиарди долари получиха "Халибъртън" и "Бехтел Груп", свързани с републиканците (вицепрезидентът Дик Чейни оглавяваше първата, преди да бъде избран), и то понякога без търг - с мотива за форсмажорни обстоятелства.

Това обаче неизменно поражда съблазън от незаконно обогатяване - прехвърляните средства са огромни, а контролът върху тях намален. Нека припомним тук едрата руска компания "Мостовик", укрепнала с поръчки от този вид: тя построи между другото и моста към остров Руски. Веднага след олимпиадата в Сочи от 2014 г. фирмата обяви фалит, а ръководството на "Мостовик" бе арестувано. Тъй че обществените подозрения може да не са безпочвени, налага се внимателно да бъдат проверени и препроверени. С това безспорно ще се залови Алексей Кудрин, оглавил наскоро Сметната палата.

Железопътното натоварване на моста не е пресметнато - има ли нужда Крим от толкова влакове и дали ще са рентабилни те? Курортният сезон е отделна работа; на полуострова обаче той продължава към четири месеца. А никъде по света летовниците вече не се превозват с далечномагистрални композиции.

Тунелът под Ламанша примерно е икономически оправдан, защото оттам минават скоростни влакове, гарантиращи бързи превози между Лондон и Париж. Но ето че пътуващите през тунела Сейкан в Япония между Хокайдо и Хоншу все повече намаляват, защото със самолет се стига по-бързо. А на остров Хокайдо живеят над два пъти повече хора, отколкото в Крим. От трите моста през Босфора само един е комбиниран – автомобилно-железопътен.

Главната поука от Кримския мост е, че поиска ли държавата сериозно да постигне нещо, ще положи всички усилия за целта. Автомобилното движение бе открито половин година предсрочно. След празниците обаче често усещаме махмурлук, понякога твърде горчив.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


463
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
257
4
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Слава УкранХовнюк, наскоро прочетох, че само една ракета да изстрелят укропитеците по Кримскиямост и след 12 часа руските войски ще са в Киев. Аз им вярвам? Укропропагандата се наssра от злоба, клетви, прокоби, но мостът стана готов! Един ден, когато украинският народ се отърве от фашистите, украинските стоки ще минават по този мост.За незнаещте: ползването на моста ще е безплатно. Датският мост през Йоресун е толкова скъп, че хората предпочитат фериботите.
256
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Слава Украин Да прав си, могат, но руснаците могат за 1 седмица да махат от новата си граница на поляците. Доста скъпичко ще ви седне един мост ... колкото една държава. :)
255
6
 
32
 
! Отговори
Аспарух преди 5 години
Ами могли,направили го!Това е един хубав шамар в лицето на либерсчетата.
254
1
 
24
 
! Отговори
да бе преди 5 години
До Слава УкранТо това ако се опитате да направите, това ще ви е последната грешка.
253
34
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
На Руснаците им харесва да живеят Скотски.За това си избират Путин. А, каквото има годно като население, хваща пътя и в чужбина.В русия остават само алкохолиците, а да и Чукчите.
252
30
 
7
 
! Отговори
Защо ??? преди 5 години
Защо ни занимавате с този монголоид Путин, да си го държат Руснаците.
251
6
 
41
 
! Отговори
Мда преди 5 години
Има такава руска мъдрост:"Лучше один раз увидеть,чем сто раз усльiшать!"100 статии против кримския мост не могат да оборят една снимка....Впрочем,за честванията на присъединяването на Крим,хората там бяха изписали на едно баирче:"Хоть камни с небо-мьi дома!".Какво повече....
250
26
 
8
 
! Отговори
Страхил преди 5 години
Цялата пара в свирката, както обикновено за Съветския Съюз, а сега путинска Русия.
249
6
 
27
 
! Отговори
Мишо преди 5 години
Това статия ли е или е упътване за това как трябва да възприемаме събитието?!Добре поне, че са ви платили да я препишете.
248
6
 
29
 
! Отговори
Мишо преди 5 години
До Слава УкранСвали скафандъра и дишай, че от липса на кислород ти се е размътил айрана в главата.Ходи яж шоколадче Рошен, вече и в Европата ги продават.
247
4
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Слава УcранВ психиатрията не ви ли раздадоха хапчета навреме? Взимай си хапчетата и си лягай да нанкаш до Бандера и Наполеон!
246
5
 
36
 
! Отговори
Ха-ха преди 5 години
До Слава УкранУкраинските ВВС освен да свалят някой и друг пътнически самолет(което са правили неведнъж поради некадърност,а веднъж умишлено),друго не могат да направят.Ако успеят въобще да излетят,де.
245
0
 
16
 
! Отговори
valio100 преди 5 години
Напишете в You tube" Керченский мост" и гледайте
244
20
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Радвам се ,че поне още един човек е разбрал с какво се занимават американците в косовската военна база-наркотрафик------Ти луд ли си или на луд гащите си облякъл. Къв наркотрафик ?
243
8
 
44
 
! Отговори
Далновиден преди 5 години
Украйна ще бъде заобиколена по всички възможни начини и дори да влезе в ЕС ще си остане бедна и окаяна, демографски срината и безлична.Един вид паметник на глупостта и нагледен пример как не трябва да се прави демокрация.Да ви напомня за една друга държава?
242
42
 
7
 
! Отговори
Слава Україні преди 5 години
Украинските ВВС могат точно за 35 минути да направят отново от моста - подводна жп линия!Ха ха ха ха
241
4
 
31
 
! Отговори
Верно преди 5 години
До АнонименРадвам се ,че поне още един човек е разбрал с какво се занимават американците в косовската военна база-наркотрафик.Доста добра организация бих казал-директни доставки на суровината от Афганистан и перфектна албанска дистрибуторска мрежа.Естествено,ЦРУ има дълголетни традиции в тая дейност и са водещи на пазара,поне за хероина.
240
0
 
31
 
! Отговори
valio100 преди 5 години
Да живее Боко Тиквата 3 пъти премиер,най великия балкански Цезар,който нахрани овчарката с пържоли!!! Кви мостове,кви Путиновци? Ние се гордеем с Дон Боко Тиквоне!!!
239
4
 
15
 
! Отговори
Може преди 5 години
Тоя руснака може да кара Камаз , ама не може да прави коремното като нашия
238
4
 
21
 
! Отговори
антисоросоид преди 5 години
До 264 ИзгодноНякай другари от со ро сои дната нежна дружинка са се надрусали твърде късно вечерта ...