Русия отказва да върне 400 самолета, които не й принадлежат

Машините са на стойност 10 милиарда долара, твърдят експерти
31 мар 2022 21:40, Петя Славова
479
Русия отказва да върне 400 самолета,  които не й принадлежат
Снимка: БГНЕС

Досега такова нещо не се е случвало - поне не в тези мащаби. Русия отказва да върне 400 самолета, които изобщо не ѝ принадлежат. Общата им стойност е 10 млрд. долара. "Това е най-голямата кражба на самолети в историята."

Надеждата да си получат обратно самолетите чезне: компаниите, предоставили на Русия пътнически самолети на лизинг, като водещите в бранша Aercap или Avolon, трябваше до понеделник да прекратят договорите си с руски авиокомпании - в резултат от западните санкции, наложени на Русия заради войната в Украйна. Мерките бяха обявени още преди месец, но руските авиокомпании така и не върнаха наетите машини, пише "Дойче Веле".

Над 400 пътнически самолета на стойност 10 милиарда долара

"Страхувам се, че ставаме свидетели на най-голямата кражба на самолети в историята на гражданското въздухоплаване", коментира професорът по мениджмънт на въздушния транспорт към сингапурския Технологичен институт Володимир Билоткач. На същото мнение е и Хенрик Хололей, генерален директор към ЕК, отговарящ за мобилността и транспорта. Според него намиращите се в Русия лизингови самолети са "били откраднати". Става въпрос за повече от 400 пътнически самолета на стойност около 10 милиарда щатски долара, по-голямата част от които очевидно ще бъдат загубени.

След налагането на западните санкции Русия спешно предприе действия, за да предотврати спирането от експлоатация на наетите машини: те просто бяха пререгистрирани в Русия, за да бъдат удължени техните сертификати за сигурност. Според международните правила обаче двойна регистрация е недопустима. В тази връзка Хололей казва, че това представлява тежко нарушение на Чикагската конвенция за международното гражданско въздухоплаване. По данни на руското правителство над половината от общо 515 наети самолети са били вписани в собствените регистри.

Повечето от тези самолети извършват вътрешни полети, въпреки че са с отнети сертификати за годност от съответните власти в Ирландия и на Бермудите. А без тези сертификати машините всъщност нямат право да летят. Използването им за международни полети, които и без това сега са силно ограничени, би довело до конфискуването им в чужбина. Затова ЕК следи много внимателно всеки пътнически самолет, напускащ Русия, и работи в тясно сътрудничество с властите в страните, в които кацат руски самолети. Руската агенция Интерфакс съобщи, че миналата седмица са били задържани 78 такива самолета в чужбина.

Кой ще плати?

Въпросът е кой ще плати щетите. Макар въпросните самолети да са застраховани, експерти смятат, че по всяка вероятност лизинговите фирми ще трябва дълги години да търсят правата си в съда, тъй като става дума за огромни суми. По оценка на рейтинговата агенция Moody's щетите от войната в Украйна ще струват на застрахователните и презастрахователните компании до 11 милиарда долара. Но дори и след време тези самолети да бъдат върнати на собствениците им, тяхната стойност ще бъде неясна, защото няма да са поддържани според предписанията и с оригинални части. А това се дължи на факта, че както поддръжката, така и доставката на оригинални компоненти от страна на Еърбъс и Боинг са включени в списъка със санкциите срещу Русия.

За самите лизингови фирми загубите са големи, но все пак поносими, тъй като по-малко от 10 процента от наличните самолети са отдадени на руски авиокомпании. "Това няма да докара тези фирми до фалит", казва директорът на Alton Aviation Consultancy Брад Дейли, който преди това е работил за ирландския лизингов гигант Aercap. Дейли обаче добавя, че това ще се отрази на бъдещите отношения с Русия, чийто пазарен потенциал коренно ще се промени.

Междувременно няколко частни руски авиопревозвачи, които са загрижени за бъдещите си бизнес отношения със Запада, сигнализираха, че искат да върнат лизинговите самолети. За това обаче те се нуждаят от разрешението на руското правителство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


479
Още по темата: самолетиРусия
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
304
6
 
15
 
! Отговори
Косев преди 2 години
Абе,вие,дето се изреждате да злорадствате,защо не отидете да живеете в Русия,та да опи тате от " меда и жилото " на вашия любим Путин ?! Идете там да се " насладите " на рай ския живот в Русия !!!
303
1
 
7
 
! Отговори
ДДРОнег преди 2 години
Голяма работа, компенсирайте фирмите тройно от запорираните милиарди на руснаците и готово !!!___Оттам ще има и репарации за Украйна !!!
302
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Те хубаво са ги присвоили, но частите са западни. Освен това, няма как и да се застраховат. Реално, тези самолети могат да летят вътре в Русия и до някои определени дестинации, най-вече в ЮИ Азия. Това е. Съвсем отделен въпрос е кой оттук нататък би дал самолет на лизинг на руски превозвач.
301
9
 
8
 
! Отговори
хаха преди 2 години
На Русия са блокирали 300 млрд. долара, така че ако иска ще ги върне. Реципрочност на всичко. Путин каза, че не са благотворително дружество. Купихте ли си рубли?
300
13
 
5
 
! Отговори
Петров преди 2 години
Тя и Америка се опитва да присвои Украйна, която не и прнадлежи, за няколко самолета се хванали
299
4
 
9
 
! Отговори
аз преди 2 години
10 млрд???? Колко пари замрази Запада?
298
7
 
12
 
! Отговори
Minuva42 преди 2 години
Това значи, че за в бъдеще руските авиолинии ще трябва да разчитат на Туполев, Антонов и другите руски щайги.
297
3
 
14
 
! Отговори
Minuva42 преди 2 години
Това е голяма простотия, защото те пре-регистрират машините и това ги прави неизползваеми в бъдеще. Тези самолети вече никога няма да могат да летят комерсиално международно, защото няма проследимост на тяхното обслужване и няма да могат да бъдат лицензирани.
296
18
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кражба на самолети за 10 милиарда долара?! Сериозно?! А вие колко руски милиарди откраднахте, пардон, замразихте? Ами венецуелски, ами много други! Дали ще ги върнете някога? Ами кражбата на българското злато? Ето това е кражба на века.
295
20
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Лъжа! Русия отдавна им предложи да си приберат самолетите, но те не могат. Трябва да изпратят най-малко 1200 човека екипажи, а не могат, защото попаднаха в капана на собствените си санкции.
294
11
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До да ама не - Аха, то щото лондонското плашило да им арестува самолетите, яхтите и имотите още през м. февруари. Те, англосаксите, са светци, нали?!
293
15
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 359 - Имат и свои, съвременни руснаците - Сухой Супер-джет, например, ама разчитаха на западняшките пътн.самолети. А сега, като видеха как им издърпаха черджето изпод краката - Путин е наредил да почне пак самолетостроене за пътн.самалети в Русия. Т.е. Боинг, Еърбус - вече нье! То не знам и как точно ще произвеждат Боинг, че всички никелови детайли ги правят с никел от Русия, щото друг нема
292
11
 
10
 
! Отговори
да ама не преди 2 години
Нича някой се е заблуждавал че войната не е за заграбване на територии и плячкосване на каквото падне.Такова 3 руското племе -грабежонаклонно и Путин поощрява тази им страст.
291
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Какво недоумяват?. Ми не е станало така. Или това е опорката за това, че руснаците летят на западни самолети и нямат свои? Великата руска авиация... На лизинг.
290
13
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Скоро русначата ще си ги режат и ще си ги ядат.
289
19
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Аааа западното е санкции, а руското е кражба. Егати и лицемерието!
288
17
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ха!А за блокираните и отнети авоари от частни лица до държавни авоари нещо забравиха май. Или запада може, щото колективната кражба не е кражба. Е да ама нещо са се объркали. Русия каквато и да е е суверенна държава. А мъдрия народ Български има поговорка: "Каквото повикало такова се обадило"
287
12
 
18
 
! Отговори
Какво недоумяват? преди 2 години
А след разпада на Съветския съюз, какво стана? Кой където му беше останал съветски самолет, на което летище се е намирал, си го присвоиха- Не е ли станало така и с Мрия? Запада искат санкции, но ръмжат при най-дребните ответни резултати.
286
7
 
25
 
! Отговори
Жертвички преди 2 години
Запада се прави на много наивен и неразбрал. Когато сложиха санкциите за прелитане, тези самолети са били на различни места, и в самата Русия. Като не можеш да летиш, как ще ги върнеш? И, сериозно ле някой си е мислил че ще има опашка от връщане. И трето, ще им изтекат части и лицензи, пак поради санкции, така че никой не ще има полза от тях.
285
8
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Че то други 50 страни върнаха ли руските самолети на руснаците?