Русия отказва да върне 400 самолета, които не й принадлежат

Машините са на стойност 10 милиарда долара, твърдят експерти
31 мар 2022 21:40, Петя Славова
479
Русия отказва да върне 400 самолета,  които не й принадлежат
Снимка: БГНЕС

Досега такова нещо не се е случвало - поне не в тези мащаби. Русия отказва да върне 400 самолета, които изобщо не ѝ принадлежат. Общата им стойност е 10 млрд. долара. "Това е най-голямата кражба на самолети в историята."

Надеждата да си получат обратно самолетите чезне: компаниите, предоставили на Русия пътнически самолети на лизинг, като водещите в бранша Aercap или Avolon, трябваше до понеделник да прекратят договорите си с руски авиокомпании - в резултат от западните санкции, наложени на Русия заради войната в Украйна. Мерките бяха обявени още преди месец, но руските авиокомпании така и не върнаха наетите машини, пише "Дойче Веле".

Над 400 пътнически самолета на стойност 10 милиарда долара

"Страхувам се, че ставаме свидетели на най-голямата кражба на самолети в историята на гражданското въздухоплаване", коментира професорът по мениджмънт на въздушния транспорт към сингапурския Технологичен институт Володимир Билоткач. На същото мнение е и Хенрик Хололей, генерален директор към ЕК, отговарящ за мобилността и транспорта. Според него намиращите се в Русия лизингови самолети са "били откраднати". Става въпрос за повече от 400 пътнически самолета на стойност около 10 милиарда щатски долара, по-голямата част от които очевидно ще бъдат загубени.

След налагането на западните санкции Русия спешно предприе действия, за да предотврати спирането от експлоатация на наетите машини: те просто бяха пререгистрирани в Русия, за да бъдат удължени техните сертификати за сигурност. Според международните правила обаче двойна регистрация е недопустима. В тази връзка Хололей казва, че това представлява тежко нарушение на Чикагската конвенция за международното гражданско въздухоплаване. По данни на руското правителство над половината от общо 515 наети самолети са били вписани в собствените регистри.

Повечето от тези самолети извършват вътрешни полети, въпреки че са с отнети сертификати за годност от съответните власти в Ирландия и на Бермудите. А без тези сертификати машините всъщност нямат право да летят. Използването им за международни полети, които и без това сега са силно ограничени, би довело до конфискуването им в чужбина. Затова ЕК следи много внимателно всеки пътнически самолет, напускащ Русия, и работи в тясно сътрудничество с властите в страните, в които кацат руски самолети. Руската агенция Интерфакс съобщи, че миналата седмица са били задържани 78 такива самолета в чужбина.

Кой ще плати?

Въпросът е кой ще плати щетите. Макар въпросните самолети да са застраховани, експерти смятат, че по всяка вероятност лизинговите фирми ще трябва дълги години да търсят правата си в съда, тъй като става дума за огромни суми. По оценка на рейтинговата агенция Moody's щетите от войната в Украйна ще струват на застрахователните и презастрахователните компании до 11 милиарда долара. Но дори и след време тези самолети да бъдат върнати на собствениците им, тяхната стойност ще бъде неясна, защото няма да са поддържани според предписанията и с оригинални части. А това се дължи на факта, че както поддръжката, така и доставката на оригинални компоненти от страна на Еърбъс и Боинг са включени в списъка със санкциите срещу Русия.

За самите лизингови фирми загубите са големи, но все пак поносими, тъй като по-малко от 10 процента от наличните самолети са отдадени на руски авиокомпании. "Това няма да докара тези фирми до фалит", казва директорът на Alton Aviation Consultancy Брад Дейли, който преди това е работил за ирландския лизингов гигант Aercap. Дейли обаче добавя, че това ще се отрази на бъдещите отношения с Русия, чийто пазарен потенциал коренно ще се промени.

Междувременно няколко частни руски авиопревозвачи, които са загрижени за бъдещите си бизнес отношения със Запада, сигнализираха, че искат да върнат лизинговите самолети. За това обаче те се нуждаят от разрешението на руското правителство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


479
Още по темата: самолетиРусия
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
284
7
 
27
 
! Отговори
Сина преди 2 години
А Ф16 кога ще ни върнат американските коплета а?
283
3
 
8
 
! Отговори
Кико преди 2 години
Крадеца и Лъжеца, една година се радват!
282
26
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това е най-малкото престъпление на крадливото джудже от Кремъл
281
13
 
24
 
! Отговори
Русия преди 2 години
И ся ко тряа страдам за самолетити на запада ли?
280
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Русия ще ги ползва само за полети по вътрешни линии. Извън РуSSия самолетите фирмите могат да си ги вземат винаги за неплатени вноски например
279
6
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А на нас едни американски машини ни принадлежат, ама така и не идват;
278
7
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Дрее ми на шмайзера.И аз си чакам наште ф 16, но по "РАЗБИРАЕМИ" причини не идват.Тъй че, да ви имам ки световната"" КРАЖБА"
277
12
 
37
 
! Отговори
Сега преди 2 години
Каквото попитало такова отговорило. Пито платено.
276
32
 
19
 
! Отговори
Мужик преди 2 години
В момент в който всички вървят напред в развитието си, Русия тръгна назад. И всичко това заради едно грешно решение на диктатора.
275
1
 
25
 
! Отговори
Док преди 2 години
А знаете ли защо има толкова милиарди руски активи в западни банки? Защото руските олигарси се притеснявали случайно да не се роди нов Ленин...хаххахахаааа
274
4
 
18
 
! Отговори
ФАКТ преди 2 години
Сега от спрените пари се вадят самолетите и готово.
273
10
 
28
 
! Отговори
Демос преди 2 години
Значи може да блокираш Руски активи, авоари пр. ,но обратното не, демократизъм?
272
16
 
15
 
! Отговори
Смях в залата преди 2 години
Хахаха Русия високи технологии
271
29
 
7
 
! Отговори
АбдокодирХоджибобоев преди 2 години
Капиталистическа логика на нещастно-беден капиталист, който знае, че неговата страна никога няма да проектира, конструира и произведе собствен самолет. Той винаги ще обикаля масата, на която се хранят империалистите и ще чака и ще се надява да падне някоя троха и някой оглозган кокал. За щастие Русия запази и разви високите технологии на собствения си Авиопром и смело гледа в прекрасното бъдеще.
270
6
 
9
 
! Отговори
Бай Гроздан преди 2 години
Я бе защо ги дразнят с основателни критики.Те и законите им са такива,първа стъпка съдът назначава управители заради работните места - факт от началото на месеца за бегали фирми,втора стъпка национализация като компенсация за претърпени вреди от санкции.Жалбите пред арменския поп,основанието армията им.
269
18
 
28
 
! Отговори
АбдокодирХоджибобоев преди 2 години
Ако твърдим, че Русия отказва да върне 400 самолета, които изобщо не ѝ принадлежат и общата им стойност била някакви си $10 млрд. и твърдим, че "Това е най-голямата кражба на самолети в историята", задължително трябва да кажем, че това действие е в отговор на санкциите на колективния запад, който само преди месец блокира и открадна спестяванията на целия руски народ на стойност около $300 млрд. Размерите на кражбите са несъпоставими, нали?
268
11
 
20
 
! Отговори
Капиталист преди 2 години
Троловете тук лапат ***, ама в бъдеще в Раша ще влизат само в кеш купени самолети на завишени цени. Та като вас сега ядете *** после и това няма да има за вас.
267
38
 
18
 
! Отговори
пияница мистик преди 2 години
Запада продължава да се държи като малко дете и не проумява, че с тези диви азиатски варвари не трябва да има НИЩО ОБЩО и да търгува с тях! Пyтлepистан трябва да бъде изолирана като Северна Корея. Как света можеше да си оцелява, да се развива и САЩ и Европа да бъдат върха на Цивилизацията по време на Желязната завеса (не че сега не са пак)? Тогава нормалния свят нямаше никакви връзки и търговия със СССР. Така и сега трябва да стане. Пълна изолация на колхозниците
266
27
 
22
 
! Отговори
BOYAN преди 2 години
Путин доказа, че е убиец, лъжец а сега и крадец.
265
23
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Браво на братушките!