Американски астрономи откриха "крива" планетна система

Орбитата на планетите е силно наклонена към екваториалната плоскост на звездата
Обновена: 21 окт 2013 17:09 | 21 окт 2013 17:09, Елка Василева
Американски астрономи откриха "крива" планетна система
Снимка: архив, Reuters

Американски астрономи са открили за пръв път планетна система, в която планетите се движат по орбита, силно наклонена към екваториалната плоскост на звездата, съобщиха "Сайънс" и "Нейчър".

Обект на изследването е била звездната система Кеплер-56, открита с телескопа "Кеплер". За да определят посоката на въртене, учените са анализирали спектралните характеристики на излъчваната светлина от звездата. Установено е било, че планетите в системата Кеплер-56 орбитират около звездата в плоскост, наклонена на 45 градуса спрямо плоскостта на екватора на звездата. За сравнение: аналогичният наклон за орбитата на Земята е 7,2 градуса.

Учените и преди са наблюдавали планети, които са силно наклонени към плоскостта на екватора на звездата. Това обаче е първият път, когато те се натъкват на цяла "крива" планетна система.

Откритието ще накара специалистите да уточнят съществуващия модел на формиране на звездни системи.

Кеплер-56 се намира на 1,6-2,6 хиляди светлинни години от Земята в съзвездието Лира. Системата се състои от звезда с маса, която е равна на 1,3 слънчеви, и от двойка планети, обозначени като Кеплер-56b и Кеплер-56с. Те са открити през 2012 г. с транзитен метод.

Първата планета, чиято маса е равна на около 16 земни, орбитира около звездата с период 10,5 дни. Втората планета е по-голяма - масата й е равна на 70 земни и прави обиколка около звездата за 21 дни.

bashkircho преди 10 години
До 1Vsyshtnost pri tranzitnia metod planetata ne e svetlinka ama ko ta interesuva nali

bashkircho преди 10 години
До 2Novinata ne e za otkrivane na sistemata a za opredeliane na orbitite im.

Новина от 2012.In 2012, a planetary system was discovered around Kepler-56 via transit method

to4ka преди 10 години
Открили малка светлинка до някаква друга светлинка и решили да нарекат светлинката планета. Растоянието дори вече знаят! Браво, продължавайте в същия дух и дано назовете всички светлинки с оригинални имена.