Учени създадоха деликатните тъкани на гласните струни

Милиони пациенти с проблеми с гласа могат да получат шанс
19 ное 2015 21:42,
Учени създадоха деликатните тъкани на гласните струни
Снимка: Reuters, архив

Американски учени създадоха в лабораторна среда тъкани на гласни струни, предаде Франс прес, цитиран от БТА.

Разработката им може да доведе до трансплантации на гласни струни у милиони пациенти, които имат проблеми с гласа си.

"Изследването все още е в начален стадий, но напредъкът е значим, като се има предвид, че гласните струни са нещо деликатно и трудно за възпроизвеждане", заяви ръководителят на екипа Нейтан Уелам от университета на Уисконсин.

Новосъздадените тъкани на гласни струни останаха три месеца в организма на мишка, чиято имунна система предварително бе модифицирана, за да имитира човешката. Те произведоха също вибрации, след като бяха присадени в кучешки трупове.

Разработени са за две седмици в лаборатория въз основа на фибробласти и човешки епителни клетки, поясниха учените.

Клетките били изолирани, пречистени и положени върху триизмерно скеле от колаген, напомнящо скелетата, които са използвани за създаване на изкуствена кожа в лабораторна среда.

"Създадените по този начин тъкани са сходни по външния си вид с естесвените еластични гласни струни", отбеляза Уелам.

Ще трябва да минат години, преди да се стигне до трансплантации на гласни струни, но учените увериха, че първите етапи от изследването им са обещаващи.

Резултатите от него са публикувани в Science Translational Medicine.