Откриха следи от древна глобална катастрофа

Станало е бързо издигане на сушата от световния океан
28 май 2018 14:07, Елка Василева
Откриха следи от древна глобална катастрофа
Снимка: архив, Reuters

Учени под ръководството на Иля Биндеман от Орегонския университет в САЩ изясниха, че преди 2,4 милиарда години е имало бързо издигане на сушата от световния океан и това е довело до глобални климатични промени, съобщи Лента.

Екипът изследвал 278 проби от шисти от всички континенти. Въпросните шисти обхващат 3,7 милиарда години от историята на нашата планета. Учените открили значими изменения в състава на изотопите на кислорода, които свидетелстват за ускоряване на ерозията вследствие на въздействието на дъждовна вода. Това съответствало на формирането на голямата суша, която съставлявала две трети от днешната.

Изстиването на мантията довело до поява на земна кора, чиято дебелина била достатъчна за формиране на суша. Дотогава горещата мантия била мека и не можела да поддържа голямо количество скали. Издигането на по-светла в сравнение с океана земна повърхност увеличило албедото - способността да се отразяват слънчевите лъчи.

Освен това интензификацията на ерозията била свързана с поглъщане на голямо количество въглероден двуокис от атмосферата и бил нарушен радиационният баланс на Земята. Това на своя ред предизвикало появата на поредица ледникови периоди преди 2,2-2,4 милиарда години и увеличило концентрацията на кислорода.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър", пише БТА.

Путинка преди 5 години
Иля е гушнал парата и дори не се срами да си сложи името под това проучване. В Москва този нямаше да го допуснем и за Асистент пък камо ли за професор.

преди млрд години преди 5 години