Откриха диск от прах, обгръщащ планета, в далечна система

Подкрепят се много от сегашните теории за формиране на планети
Обновена: 13 юли 2019 13:36 | 13 юли 2019 13:33, Елка Василева
Откриха диск от прах, обгръщащ планета, в далечна система
Снимка: архив, Reuters

С помощта на мрежата от радиотелескопи АЛМА (ALMA - Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) в Чили учени за пръв път откриха обгръщащ планета диск от прах и отломки в далечна звездна система, съобщи ЮПИ.

Бил идентифициран формиращ луни диск, който кръжи край екзопланета в орбита около PDS 70 - звезда с малка маса от клас Т-Таури, която е на разстояние 370 светлинни години от Земята. Звездите от клас Т-Таури са млади и се отличават със своята оптична вариабилност.

В рамките на предишно изследване с помощта на телескопа VLT (Very Large Telescope) на Европейската южна обсерватория в Чили бяха открити две подобни на Юпитер планети, орбитиращи около PDS 70.

Сега учените изследвали слаби радио вълни, излъчени от малки частици газ, който обгръщат най-отделеченото тяло в системата PDS 70. Наблюденията разкрили наличието на диск, който може да "произведе" много луни.

"За пръв път виждаме признаци за съществуване на обгръщащ планета диск, които подкрепят много от сегашните теории за формиране на планети - заяви астрономът Андреа Изела от университета Райс в Хюстън. - Като сравняваме наблюденията си с инфрачервени снимки с висока резолюция, можем да заключим, че загадъчната концентрация от малки частици прах всъщност е опасващ планета диск от прах."

Била забелязана също опашка от прах, която сякаш влачи след себе едната от двете подобни на Юпитер планети. Анализът на учените навежда на мисълта, че масата на най-отдалечената планета са равнява на 1-10 маси на Юпитер. Възможно е край планетата да се формират луни с нейните размери, ако масата й е около 10 пъти по-голяма от тази на Юпитер.

Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal Letters.

Още от Наука
Знатни викинги били погребани с лодките си

Анонимен преди 17 часа
Наистина, отдавна не сме гледали руски филм за ВСВ. Русначеата срещу пречупения кръст
, рас, прас, страхотно!

Анонимен преди 2 дни
Русофили и Русофоби, Уеска и Цецка........абе кви ЕДИОТИ сте вие, бе?!?!
Не ви ли омръзна да ръсите простотии ДЕНОНОЩНО?!
То бива прост народ ганьовски ама вие отидохте отвъд слънцето по простотия.

До 3 преди 2 дни
Нямат право на думаДжендарите

Анонимен преди 2 дни
И кък уткриха тоа прах ча несващъм

Анонимен преди 3 дни
До 1

А руснаците ще направят поредния филм за втората световна война понеже горките друга гордост си нямат.

Щерю преди 3 дни
Може на някоя извънземна мацка да й се е взривила прахосмукачката...

Анонимен преди 3 дни
В най-скоро време , ще имаме Документален Филм , как храбрите американци кацат на въпросната планета , забиват американското знаме, въдворяват демокрация сред местните извънземни и спасяват вселената !