Нулевият пациент: Откриха една от първите жертви на чумата

Той е бил 20-годишен мъж, погребан в Латвия
30 юни 2021 20:30, Нели Христова
Нулевият пациент: Откриха една от първите жертви на чумата
Снимка: Flickr

Учените идентифицираха нов претендент за "нулeвия на пациент", който първи се е заразил с вируса, причинил Черната смърт.

Според нови доказателства мъж, починал преди повече от 5000 години в Латвия, е бил заразен с най-ранния известен щам на чумата.

Черната смърт обхвана Европа през 13 век, като унищожи половината от населението на континента. По-късно вълните продължават да удрят редовно в продължение на няколко века, причинявайки милиони смъртни случаи.

"Досега това е най-старата идентифицирана жертва на чума, която имаме", казва д-р Бен Краузе-Киора от университета в Кил в Германия за останките на 5300 години.

Мъжът е погребан с трима други на неолитно погребение в Латвия до река Салац, която се влива в Балтийско море.

Изследователите секвенират ДНК от костите и зъбите на четирите индивида и ги тестват за бактерии и вируси.

Те остават изненадани, когато откриват, че единият ловец-събирач, мъж на двадесет години, е заразен с древен щам чума, причинен от бактерията Yersinia pestis.

"Най-вероятно той е бил ухапан от гризач, получил е първичната инфекция на Yersinia pestis и е починал няколко дни по-късно или може би седмица по-късно - от септичен шок", каза д-р Крусе Куора.

Изследователите предполагат, че древният щам се е появил преди около 7000 години, когато земеделието започва да се появява в Централна Европа. Те смятат, че бактерията може да е прескачала епизодично от животни към хора, без да причинява големи огнища.

С течение на времето обаче вирусът се адаптира към заразяване на хора, като в крайна сметка се превръща във формата, известна като бубонна чума, която се разпространява от бълхи и бушува из средновековна Европа, причинявайки милиони смъртни случаи.

Идеята, че ранните щамове на чумата се разпространяват бавно, предизвиква много теории за развитието на човешката цивилизация в Европа и Азия.

И това поставя под съмнение хипотезата, че болестта е причинила голям спад на населението в Западна Европа в края на неолита.

Други изследователи приветстват проучването, но казват, че то не изключва възможността чумата вече да се разпространява широко в Европа по това време.

Хората обикновено се заразяват с чума, след като са ухапани от гризач, който носи бактерията на чумата, или при боравене със заразено с чума животно.

Заболяването съществува и до днес, но се лекува с антибиотици, ако се хване рано.

Изследването е публикувано в списание Cell Reports.

А маска носил ли е нулевия пациент? Спазвал ли е дистанция? Предците на Тодор Кантарджиев създавали ли са хаос в живота му с объркани заповеди? Имало ли е математик като Витанов да пресмята "щита" на древното население? А имало ли е министър председател да хвърля златни кюлчета от каляската си преди 5000 г за да "спаси" икономиката и да дава още по объркващо заповеди на нулевия пациент? Много въпроси отвори тази статия в мен

"Изследователите предполагат, че древният щам се е появил преди около 7000 години, когато земеделието започва да се появява в Централна Европа."Съвпада с времето, когато в Европа започва експериментът, наречен по-късно "цивилизация". И хиляди години сред това, и до днес, продължават да експериментират. Рептилите имам предвид.

Е па как разбраха че това е нулевия пациент

Ваксинираните трябва да носят такива костюми за да ги разпознаваме, а и да не се заразят.

Бълхите от плъховете разпространяват чумата.

дядо йоцо гледа преди 2 години
През 14 век чумата убива половин Европа, не през 13

И каква е РНК на тази древна бактерия,от туй,че е древна по нещо прилича на РНК на Ковид19 модерен понеже и испанския грип бил бактериална пневмония инжектирана.

SS преди 2 години
А как да се излекуваме от чумата ГЕРБ ? ИМА ТРИ АНТИБИОТИКА.ПРОТЕСТИ,ГРАЖДАНСКО НЕПОДЧИНЕНИЕ И РЕВОЛЮЦИЯ. Ако някой друг знае друг антибиотик да каже.С избори 32 год лечение от комунизъм не става.

А как да се излекуваме от чумата ГЕРБ?

SS преди 2 години
Не вярвам и сега да се лекува бубонната чума.Навремето починалите от чума са ги хвърляли в ями с негасена вар и са ги заравяли.В някои части на Африка до не много одавна е имало случаи на болни от чума или холера.Болните съм чувал ,че ги убиват (незнам дали е вярно) и пак в трап с негасена вар.

Мъкаа преди 2 години
Ех невежи драскачи крайно време е да се връщате по селата, писането не ви се отдава. Чумата се причинява от бактерия не от вирус. Ама явно за вас това е едно и също както и твърденията ви че Кипър е на Балканския полуостров.

Толкова са объркани в тази редакция какво точно е вирус и какво бактерия. Ако спрат да публикуват материали на каквато и да е тема, свързана с наука, ще е най-добре за тях. Такова нещастие е с нисък интелектуален капацитет да се опитват да боравят с научен материал.

От снимката разбирам преди 2 години
че не гризачите, а рептилите са заразили хората с чума.

Значи след 5000 години ще открият първия заразен от Ковид.

gatherer = събирач - евалата на грамотността ви, Боко е виновен за лошото образование, дори един Гугъл транслейт не направи като хората

кръпел преди 2 години
е как разбрахте по кокалите че преди 5000 години някой го е ухапал плъх ... и от него е тръгнала чумата ???? добре че не го ухапало куче че от него щеше да тръгне бяса

Пак недодялани статии.В крайна сметка какво е чумата вирус или бактерия

Чумата преди 2 години
Излагате се. Чумата се причинява от бактерия, не вирус. Сами сте го написали в средата на статията. Четете малко преди да публикувате.

Не вярвам , лъжат