Астрономи откриха "невъзможна" екзопланета

Тя е оцеляла в екстремни условия
3 юли 2023 12:33, Елка Василева
Астрономи откриха "невъзможна" екзопланета
Снимка: архив, БГНЕС

Учени от Института по астрономия към Хавайския университет в Маноа, САЩ, са открили "невъзможна" екзопланета, която е оцеляла в екстремни условия, съобщи Си Ен Ен.

Екзопланетата, наречена 8 UMi b или Хала, е на разстояние 520 светлинни години от Земята. Тя обикаля около звезда от типа червен гигант, която е по-голяма от Слънцето и се намира в съзвездието Малка мечка.

Звездата е достигнала късен етап от еволюцията си и обвивката й се е разширила в околното пространство. Подобни небесни тела се характеризират и с повишена светимост и интензивни звездни ветрове.

Смята се, че когато една звезда се превърне в червен гигант, планетите около нея загиват. Изследователите допускат, че същата съдба очаква и планетите в Слънчевата система след няколко милиарда години. Хала въпреки близостта си до опасното светило е успяла да оцелее.

Наблюденията показват, че разстоянието между наподобяващата Юпитер екзопланета и звездата е наполовина по-малко от това между Земята и Слънцето.

Учените не могат да отговорят с точност защо Хала е оцеляла. Една от теориите е, че системата първоначално е съдържала две звезди. Сливането на светилата може да им е попречило да се разширят достатъчно, за да погълнат планетата.

Друга версия гласи, че Хала е твърде млада. Тя се е родила от газов облак, възникнал при сблъсъка на две звезди, и просто не е била засегната от катастрофалните събития. Според трета теория първоначално екзопланетата е обикаляла много по-далече от звездата, но по-късно се е приближила до нея.

Изследването на необичайната планета ще позволи на учените да си представят по-добре не само бъдещето на Слънчевата система, но и процесите на формиране на планети в двойни звездни системи, пишат авторите му в сп. "Нейчър".
(БТА, Елена Христова)

И ний българите имаме нов телескоп на Рожен! Автоматизиран и то! Не е ръчен като досегашните! И ще направят снимка на Млечния Път! И може да ни я постнат...

Сега вече извънземните ще дойдат оттам

Екзоплатено, къде сий...Къде си миеш ц. п.а

Проблема за земята е самоунищожение с ядрено заради лакомия.

Слънцето ше го полеят с малко вода и няма да се надуе толко.