Откриха най-яркия обект във Вселената – с черна дупка в сърцето

Поглъща еквивалента на едно слънце на ден
Обновена: 20 фев 2024 23:02 | 20 фев 2024 22:50, Елка Василева
Откриха най-яркия обект във Вселената – с черна дупка в сърцето
Снимка: Pixabay

Астрономи са открили вероятно най-яркия обект във Вселената - квазар с черна дупка в сърцето, който расте толкова бързо, че поглъща еквивалента на едно слънце на ден, предаде Асошиейтед прес.

Рекордният квазар свети 500 трилиона пъти по-ярко от Слънцето. Черната дупка, захранваща този далечен обект, е над 17 милиарда пъти по-масивна от централната звезда на Слънчевата система, пише в сп. "Нейчър астронъми" екипът, ръководен от австралийски учени.

На изображенията квазарът може и да прилича на обикновена точка, но в представата на учените той е доста свирепо място.

Въртящият се диск около черната дупка на квазара - светещ завихрящ се газ и друга материя от погълнати звезди, е като космически ураган.

"Този квазар е най-бурното място във Вселената, което познаваме", казва в имейл водещият автор Крисчън Улф от Австралийския национален университет.

Европейската южна обсерватория забелязва обекта J0529-4351 по време на изследване на небето през 1980 г., като първоначално той е смятан за звезда.

Едва миналата година обектът е идентифициран като квазар - изключително активното и светещо ядро на галактика. Това е потвърдено от наблюдения с телескопи в Австралия и пустинята Атакама в Чили.

"Вълнуващото при този квазар е, че той се е криел пред очите ни и преди това е бил погрешно класифициран като звезда", казва в имейл Приямвада Натараджан от Йейлския университет, който не е участвал в изследването.

Тези по-късни наблюдения и компютърно моделиране установяват, че квазарът поглъща еквивалента на 370 слънца годишно - приблизително по едно на ден. По-нататъшният анализ показва, че масата на черната дупка е 17 до 19 милиарда пъти по-голяма от тази на Слънцето. Необходими са още наблюдения, за да се разбере скоростта на растежа й.

Квазарът се намира на 12 милиарда светлинни години и съществува от ранните дни на Вселената. Една светлинна година се равнява на 9,4 трилиона километра.

ТОВА ДОКАЗВА, ЧЕ "ЧЕРНИТЕ ДУПКИ" НИТО СА "ЧЕРНИ" НИТО СА "ДУПКИ",А КАКВИ СА ПРЕДСТАВИТЕ НА "УЧЕНИТЕ" Е СЪВСЕМ ОТДЕЛЕН ВЪПРОС!!!...

бб преди 2 месеца
на околорвъстното са с по-големи черни дупки от тоя квазер

Кироооо, преди 2 месеца
кажи на Лена да спре да цoцa пеефски, че гледай устата и на какво е заприличала. Виж какви статии пишат за нея. Поспрете се малко де.

Всички копейкаджии начело с кеша, да се качват на първия транспорт и да заминават за квазера! Не са ни необходими тук!

Е как пък я видяха тази дупка на 12 милиарда светлинни години от Земята?

dimitrov, и вие сте една черна дупка

Видях я, Благодаря за снимката.

До Ястреб Османлията Гледам, чета, злобата е у теб.

Ze nigmar преди 2 месеца
Било то квазер, а не звезда:)))

Ястреб Османлията преди 2 месеца
Ако злобата на българина светеше, българия щеше да сияе много по ярка от този квазар.

Русофил преди 2 месеца
ЦРУ ви лъже с тия измами за вселената. Земята е плоска, а вселена не съществува, това са анимации.

Премиера Наведенков преди 2 месеца
е най-яркия обект! Толкова е наведен, че лъскавото му дупе отразява цялата налична светлина във вселената.

"Астрономи са открили вероятно най-яркия обект във Вселената - квазар с черна дупка в сърцето"----------------Бих помолил журналиста писал статията да ми посочи примери за квазар без черна дупка в центъра си.

Марсианци кога ше открият :)))

Да се асфалтира веднага!

До 14 преди 2 месеца
Не е баш така. Вселената може да е безкрайна. Възрастта и е 13.7 млрд години. А наблюдаемата Вселена е с диаметър 93 млрд светлинни години. Защо не е 28 млрд светлинни години? Ми защото Вселената се разширява откакто се е появила.

бл преди 2 месеца
"Откриха най-яркия обект във Вселената с черна дупка в сърцето" ... Бойко Борисов!

до 9 Ако големия взрив е бил преди 12 милиарда години, то Вселената би трябвало да е дълга 24 милиарда светлинни години, тоест диаметърът й да е толкова. защото взривът се разпростира във всички посоки. Радиусът на вселената е дълъг 12 милиарда години.

Бай Спас преди 2 месеца
На нищо я направиха тая Вселена. Дупка до дупка.

Поради голямата си отдалеченост и практическа неподвижност, те служат за радиофарове за определяне на местоположението на космическите апарати.