Заради мръсен въздух: Кой сега е №1? Хиподрума, Павлово, Надежда...

Въздухът мръсен дори на Копитото, проблемът – от сезонен характер
2 фев 2017 07:00,
99
Заради мръсен въздух: Кой сега е №1? Хиподрума, Павлово, Надежда...
Снимка: Спаси София / Facebook

Най-мръсен въздух дишат жителите на столичните райони "Хиподрума", "Надежда" и "Павлово". Това сочат последните данни за количеството фини прахови частици на Изпълнителната агенция за околна среда, съобщава "Труд".

Още по темата

Към края на януари са отчетени завишени стойности на запрашаване, които достигат трайно до пет-шест пъти над нормата от 50 µg/m3 за 24 ч. На 28-и и 29-и най-прашно е било в района на "Хиподрума", твърдят експертите, които следят в реално време качеството на въздуха.

В следващите два дни първенци по вредни вещества се оказват "Надежда" и "Павлово". Според данните за периода 31 януари – 1 февруари в двата района фините прахови частици са над 300 µg/m3 при норма от 50 µg/m3. Най-високи са стойностите по обед между 11 и 13 ч, стойностите скачат рязко и след пиковите часове за трафика в столицата и остават такива за цялата нощ.

Прекомерно запрашаване отчитат и станциите в "Младост", "Дружба" и "Красно село", където единствените часове, в които показателите са в норма или съвсем леко я превишават, са между 14 и 18 ч.

Въздухът е мръсен дори на Копитото, където в последните дни на януари са отчетени стойности над допустимите.

Основният замърсител на въздуха както в София, така и за страната са именно фините прахови частици (ФПЧ10 ). Причини за замърсяването са емисиите от автомобилния и обществен транспорт, битовите изгаряния на твърди и течни горива, опесъчаването и осоляването на улиците през зимния сезон.

От агенцията напомнят, че запрашаването има ясно изразен сезонен характер. През зимата, когато масово се използват твърди горива за отопление, се наблюдават значително по-високи концентрации на прах. Допълнително се наблюдава повишаване на нивата при липсата на вятър, мъгла, температурна инверсия.

Над 80% от автопарка у нас е на възраст над 10 г. Регистрираните превозни средства са 4 130 195, сочат обобщените данни към 30 юни 2016 г.

От тях новите автомобили на възраст 0-5 години наброяват едва 155 067, докато леките автомобили на възраст над 20 години са 1 791 604.

Освен това бензиновите МПС-та са близо 2 милиона, или 1 777 706, докато дизеловите са 1 203 180 на брой.

Ограничаване на движението на автомобили в най-натоварените зони на града при прекомерно запрашаване и строг контрол на техническите прегледи на колите. Тези, които са без катализатор и с нива на замърсяване над допустимите норми, ще да бъдат спирани от движение. Това са част от новите политики, които общината ще предложи в програмата си за подобряване на качеството на въздуха, обяви Йорданка Фандъкова.

Ако предложенията на общината бъдат приети, ще има и система за ранно предупреждение при прогнозни високи нива на фините прахови частици. Предвижда се и създаване на местна система за мониторинг на въздуха.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


99
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
49
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Лятото замърсяването е в нормите, но тогава не горят камини и печки с въглища и стари гуми, а автомобилите са поне 2-3 пъти повече.
48
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
А защо и на бедния да не му е топло?
47
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
30% от петрола се използва за гориво на автомобилите, другото е за тежката промишленост, отопление..ТЕЦове..и т.н. Защо пак ни "пускат" по пързалката! Имаме неизчерпаем източник на енергия (Слънцето), да се развиват технолигии как да се отопляваме, как да ползваме енергията...КОЛИТЕ са ни най-малкия проблем..30 % от петрола! Замислете се ако само автомобилите използват петрола....дали пак ще е толкова мръсно!
46
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"Най-мръсен въздух дишат жителите на ... "Хиподрума", "Надежда" и "Павлово". А и други!Плащаме данъци държавата да си върши работата, възложена и от народа, който и плаща с целия си доход за ПЕТ месеца. Ако ватман закъснее минута, го глобяват няколко лева. Ако работник при високо хуманния капитализъм допусне брак, тати капиталист (пръкнал се като заграбил натрупани средства от гадния "соц") му удържа стойността на брака.Но за отровените от въздуха НЯМА КОМПЕНСАЦИЯ. И ГЛОБА ЗА ДЪРЖАВАТА НЯМА
45
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Да обяснят от общината защо спряха газифицирането. Да се провери дали пък замърсяването в контролните точки не се дължи на задръстванията. Има предложения за промяна на регулациите на светофарите по големите задръствания, но от ЦГМ са велики и не искат и да чуят. Но разбира се за по-високи налози са винаги готови...
44
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Да благодарим на Жельо Жабата,папуците пред вратите,дървата и кюмюра, манталитета на селяните ни ги докара той
43
2
 
4
 
! Отговори
ники преди 7 години
Когато спрат автосервизитеда се отопляват на отработено масло стойностите ще паднат.
42
0
 
10
 
! Отговори
Бял Данъкоплатец преди 7 години
Всичко е за пари.Нито въздуха е мръсен от тази,миналата или по-минала година.Нито ''мерките'' които ще вземе Софийска община имат реално приложение в българските условия на живот.Просто зад лицемерната грижа за здравето на живущите в София се крие ловък начин да се измислят нови данъци и такси,чрез които да се пълни общинския бюджет.От две седмици усилено медиите са в услуга на всичко това,а преди това защо никой не пишеше ежечасно за замърсяването?????????????????????
41
2
 
2
 
! Отговори
1 преди 7 години
Да бе да и кой ще гледа дали са с катализатор... Я стига глупости.
40
4
 
0
 
! Отговори
123 преди 7 години
а лятото пак ли хората с камини замърсяват въздуха а?
39
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ама Картофке, мъжот ти ли ще продава филтри за кумините? Не ти ли стигат парите които ти дава Мутрагена та за още лантош? Всичко в СО е далавера, кой колко ще гушне от поръчката. Кога ли ще по беснеем и да ви изметкаме сичките от прозорците на общината ни както гледам ще е скоро.
38
1
 
5
 
! Отговори
Parcuc преди 7 години
На мен пък ми разправяха как хора в района на село Бухово се отоплявали като купували бали с дрехи за минимални пари и горели тях. Луда работа !!! Било им по-евтино, тц тц метай гумите направо, няма какво да се излагаме.
37
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Познавам семейство, а те явно са повече, живеещо в Люлин които са се отказали от парното и са си направили система за отопление на дърва, въглища, каквото набарат. И това е по 24 часа на ден. Една кола да нв се движи юо 24 часа, не разбира се. И като започнат от Октомври до края на Април. И кой замърсява бе Даскалице смотана? А миганите с какво се топлят, със стари гуми. А кой от СО ще им забрани? Никой защото гласуват за гробарите. Стига с тези водевили, газови маски и платени репортажи!!!!
36
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ами така ще бъде,че и по лошо ще става,щом някой си реши,че цяла България трябва да се изсели в София.Резултатът е този.София 2 милиона не стана,а и никога няма да стане,но за сметка на това въздухът вече е отровен за десетилетия напред.Атмосферата на едно равно поле,заобиколено отвсякъде с планини няма как да се прочисти.А почвата още по-малко.
35
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Всички, които се занимават с въпроса, знаят, че замърсяването през зимата се дължи почти изцяло на отоплението с твърдо гориво и горенето на какво ли не освен въглищата и дървата, но непрекъснато ни навират в очите колите за отвличане на вниманието.
34
0
 
5
 
! Отговори
анонимен преди 7 години
ами люлин 2 от балкона виждам блоковете отсреща излиза дим от коминитеаз затова не излизам от кьщи цяла зима
33
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Не виждам как в София ще стане чисто, докато масово се гори какво ли не за отопление през зимата - въглища, дърва, гуми, найлони, пластмаси, стари масла и т.н., които формират над 95% от замърсяването в София.
32
1
 
12
 
! Отговори
Аз преди 7 години
Всичко идва от отоплението на дърва и въглища. Тецовете също замърсяват. Лятото няма проблеми с качеството на въздуха.
31
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
За старите коли, което на практика не е по темата - вчера писаха за Белгия, Антверпен, Брюксел и колите по Евро 1, Евро 2 и т.н. Оказва се, че в Брюксел 11% от колите са по стандарта Евро 1 и са произведени в началото на 90-те години на миналия век, т.е. 11% от колите там за на възраст около 23-27 години. Другото, което е интересно - мерките за забрана на движение на автомобилите по Евро 1 и Евро 2 щели да доведат там до понижаване само с 10% на фините прахови частици, но там не са на *** за о
30
3
 
8
 
! Отговори
Еди-кой-си преди 7 години
Навсякъде, където вирее примитивния български манталитет е мръсно. Такъв злобен и примитивен народ няма как да живее на чисто.