Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли

На "Московска" добре набелязаха мерките, остава обаче да действат
174
Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли
Снимка: Булфото

Темата с мръсния въздух над София отново стана страшно актуална в последните дни. Запрашаване, замърсяване, мръсен въздух и паметници в центъра на София, които осъмнаха с противогази. В цялата тази ситуация излезе и тревожната статистика - над 18 100 души умират в България годишно заради дишане на мръсен въздух. Като цяло 1% от населението на Европа е у нас, а сме отговорни за 2,5% от замърсяването с фини прахови частици.

Още по темата

А София е една от столиците в Европа, която има прекрасна перспектива да има чист въздух. Заобиколена от планини, гори и кислород, а превърнала се в отровна пролука между Витоша, Люлин, Стара планина... И после се питаме защо на Витоша пече слънце, а като погледнеш надолу нищо се не вижда.

Преди ден стана ясно, че столичният кмет Йорданка Фандъкова ще настоява при завишени нива на замърсяване – да се ограничи движението на коли в София. За сметка на това пък Столичната община ще пусне безплатен градски транспорт. На пръв поглед чудесна идея, разбира се. Само че е малко странно как Общината хем първо тикна хората обратно в колите със здравия скок на билетчето, хем после се чуди как да свали хората от колите.

Сега някой ще каже – билетчето, пък билетчето... стига с това билетче, беше преди почти година. Да, така е. И е факт – много от хората масово започнаха да си купуват карти за пътуване, което явно беше главната цел. Но е факт и друго – че много хора толкова се ядосаха, че отново се върнаха по колите си. Други пък се заканиха още по-жестоко, че никога няма да слязат от тях. А в днешно време, когато почти всеки има кола, градският транспорт трябва да мотивира и примамва хората да го използват, да се качат на метро, трамвай, автобус. Особено в силно замърсени градове, какъвто очевидно е София. А вместо това тук се получава обратното – почти всеки, който има възможност, бяга от него.

И е напълно логично, защото в градския транспорт в София трябва да се вложи още доста отношение, за да се превърне той в приоритет. Да, факт е, масово автобусите се смениха с нови, възрастта на парка падна значително, има вече удобно метро. Има и бус ленти, които да дадат предимство на масовия транспорт в тапите. Това е повече от похвално. Но трябва да се направи още доста, за да оставят хората удобните си и коли и да се качат на автобус. И това, че 3-4-5 дни в годината, при страшно мръсен въздух, ще се спрат колите и ще се накарат хората да се тъпчат в автобусите като сардели, няма да реши абсолютно нищо. Трябва политика в тази насока и то последователна, не само от дъжд на вятър. Вие как си представяте да станете рано сутринта, да си пуснете телевизора, за да чуете, че въздухът през изминалата нощ е бил ужасен и заради това днес няма да излизате с колата си? И в последния момент да потичквате до спирката?

Ако наистина Общината реално иска да тръгне към решаване на проблема с мръсния въздух, тя трябва да превърне този проблем в истински приоритет в своята политика. Не само в единични акцийки, когато въздухът е мръсен, или се очаква да бъде мръсен. И да, колите са само част от проблема с въздуха.

През миналата година Талин стана първата европейска столица, която реши градския транспорт да е безплатен. Идеята е да се намалят задръстванията и замърсяването на въздуха. Дали това ще даде необходимия резултат и дали той си заслужава високата цена – предстои да стане ясно. Но пък има и доста градове в света, където има постоянен безплатен градски транспорт в централната градска част, в замяна на забрана на колите да влизат в центъра на градовете в определени часови пояси. С две думи – спираш колите в центъра на града, а който има работа и там се вози без пари в определена зона в тази част. Един трик хем реален, хем рекламен. В такива градове и кметовете се движат я с колело, я с градски транспорт... И защото явно им е удобно, но и защото е добър стимул, добър пример за останалите. След като кмет и министри може да се возят в метро или автобус, защо останалите хора да не могат? У нас обаче представата е друга – градският транспорт е за простолюдието, а за големците има хубави коли. Кой от вас е виждал високопоставен политик в градски транспорт?

Но автомобилите са едната част от проблема. А почти никой не обръща внимание, че в една столица на страна от ЕС в XXI век има квартали, чиито жители зимата масово се топлят на твърдо гориво. И то на некачествено, евтино твърдо гориво, което отделя и много вредни газове. Немотия ще кажат някои, но нима точно такива дребни подробности, съчетани с безветрието, мъглата и неблагоприятните зимни условия не спомагат жителите на София да дишат отровен въздух? И не е ли редно щом нещата са толкова сериозни, да се помисли и за ограничаването на използването на това твърдо гориво? Похвално е, че по думите на Йорданка Фандъкова, в Столичната община вече мислят по този въпрос. Остава да се надяваме на наистина реални мерки още за следващата зима. Защото това е проблем и е не по-малко важен от колите. Дори напротив.

И разбира се, в София трябват още повече зеленина и дървета, особено около големите булеварди, по-често миене на улици, ограничение на старите автомобили, които бълват най-много вредни емисии... Има и още доста варианти, които може да се обсъдят от една работна група от експерти, стига да има интерес за това. И стига тази тема наистина да е приоритет. А след като това стане приоритет трябват и действия. Иначе само си констатираме едно и също всяка година. Пък и какво да го констатираме – ние си го знаем!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


174
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
0
 
0
 
! Отговори
zeus преди 7 години
Грешка, коментар 12 за за Анонимен 5
11
0
 
9
 
! Отговори
zeus преди 7 години
До Анонимен 3Давам ти официална статистика от 2013 година, сега тези факти малко се премълчава, понеже се готви секира за шофьорите. Според теб могат ли да се спрат колите на Орлов мост, това означава пълен блокаж на града.
10
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 7Като ти е "скъп" тока и искаш да се отопляваш на твърдо гориво си заминавай НА СЕЛО!!!
9
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Откакто темата "стана страшно актуална" се случи САМО ЕДНО, спряха ежечасното отчитане на замърсяването с ФПЧ и запчонаха да пускат някакви обобщени заключениябазиращи се на НИКОЙ НЕЗНАЕ КАКВО.......Ето ТОВА се случи.
8
1
 
8
 
! Отговори
Цецо преди 7 години
До Dedeagach 1Я сега се опитай да напишеш коментара си на кирилица,... че нещо не разбрах какво точно искаш да кажеш?
7
2
 
10
 
! Отговори
сминдух енд чесън преди 7 години
Освен да върши всичко напук на управляващите,друго остана ли му на българина?
6
14
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
На който въздуха му е мръсен в София да си хваща чукалата и да си заминава на чист пресен въздух на село. Тези дето протестират какво искат? Чист въздух при печки на твърдо гориво? При тази скъпотия но тока на какво да се греят хората. По татово време всчки се греехме на ел.акумулиращи печки и маслени радиатори. Така се греехме в крайградскити квартали.А сега набиваме пляка която вместо да гори само пуши и чади е какъв въздух искате кристален ли.
5
7
 
26
 
! Отговори
до пристигащите преди 7 години
Спаси СОфия, остани си на село!
4
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До zeusда бе, примерно на Орлов мост са все битов до битовия замърсител, а от колите нищо или айде 6%, Като спрем колите на Орлов мост, то все едно няма да има разлика.Ти в паралелна действителност ли живееш
3
0
 
18
 
! Отговори
гошо преди 7 години
А общината може ли да каже какво е това недоразумение - книжният пазар на пл. Славейков. Грозен, ръждив, прокъсани навеси, купища огризани палети, кашони, безумно надути цени на книги и сборище на алкохолици имитиращи прекупвачи и търговци на книги.Грозно и мръсно е!
2
6
 
41
 
! Отговори
zeus преди 7 години
Едва 6 процента от замърсяването с ФПЧ се дължи на транспорта, на битови замърсители се падат 59 процента. Спирането на коли няма да подобри нищо...
1
4
 
8
 
! Отговори
Dedeagach преди 7 години
Pa koi lud da odi na Sofiiski ulicici?