София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!

Друг проблем: Разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони
30 мар 2017 11:07, Петя Славова
152
София – завзета от коли! Пешеходците – в стрес!
Снимка: архив, Булфото

Екипът на едно от най-значимите имена в градското планиране и автор на проекти за подобряване на градската среда - Ян Геел се разходиха из улиците на София и очертаха проблемите на града, които трябва да се решат в новата "Визия на София".

Те са на работно песещение у нас, след като миналата година получиха лична покана от кмета Йорданка Фандъкова да се включат в дългосрочната стратегия на града.

В рамките на работната седмица в София Хенриет Вамберг и Лиза Мюлер направиха проучвания на състоянието на градската среда в столичния център и ще проведат серия от обучения за използваните от Gehl Architects методи и подходи с представители на местната администрация, експерти и неправителствени организации.

"София е много красив град, имате много хубави паметници от миналото и прекрасна планина. Бих казала, че ДНК-то на града е много добро. Структурата на града е много последователна, обединена-имате много зеленина, паркове, дървета по улиците.

Целта ни е да съберем информация как се използва града от хората, които живеят тук, както и какво е качеството на публичните пространства. Това, което ни направи голямо впечатление е, че града има всички добри елементи, но с течение на времето са станали някои натрупвания, които са довели до нарушаване на публичното пространство", обясни арх. Хенриет Вамберг пред "Монитор".

Тя акцентира, че прекалено много автомобили влизат в града, като според нея е обезпокояващо че тенденцията е те да нарастват.

"Имате паркинги, разположени около черкви и паметници. Това е проблем, който трябва да бъде решен", даде за пример Ваберг.

Според нея качеството на живот на пешеходците в София е нарушено. Хората са стресирани от факта, че трябва да пресичат тичайки там където няма светофари, настилката на улиците е остаряла и не е толкова качествена.

"Има проблеми свързани с построени във времето високи сгради в София, които са засенчили красотата на планината".

Друг факт, който нарушава общественото пространство според архитектите са разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони. Не добро впечатление са направили и зоните за сервиране пред заведенията за хранене, които според Вамберг и Мюлер заемат твърде голяма площ върху тротоарите, което нарушава движението и комфорта на преминаващите пешеходци.

Главният архитект на София арх. Здравко Здравков информира, че през следващите месеци екип от български урбанисти и архитекти, специално обучени от Gehl Architects, ще се занимава с анализирането и събирането на информация, след което ще бъде изготвен окончателен доклад, който да даде ясна картина какви стъпки трябва да бъдат предприети от тук нататък.

"Постепенно трябва да махнем тези натоварващи наслоявания в градската среда, да създадем правила. Вече започнахме да работим по промени в нормативната уредба в ЗУЗСО и въвеждането на нова наредба, която ще регламентира всички намеси в града, както и ще спомогне за подобряване на градската среда, чрез извеждане на автомобилния трафик от града.

В момента София е завзета от автомобилите. Трябва да намерим постепенни и радикални решения, за да освободим града от това натрупване. Важно е да решим и проблема с транзитния трафик от изток на запад. Най- голямото предизвикателство пред нас обаче е да мотивираме хората да слязат от автомобилите, тъй като ние сме на първо място в Европа по брой на автомобили на глава от населението.

Това може да стане с довършване на велоалеите, с финализиране на работата по трети метродиаметър“. Според арх. Здравков промяната ще дойде тогава, когато започнем да използваме все по-малко и рядко личните си автомобили в градската среда.

Главният архитект даде за пример Виена, където след 2020 г. няма да се ползват дизелови автомобили в града, както и наложено ограничение за влизане на автомобили в центъра на Лондон. Арх. Здравков подчерта, че преди да бъдат въведени такива мерки в София, градът трябва да е готов с алтернативни методи за придвижване, които да бъдат предложени на гражданите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


152
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
9
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Отвратителен град.
17
4
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Сетиха се, че заведенията завземат тротоарите. София е мръсен и кирлив град, ама добре че чужденците виждат потенцияла му, щото бай *** мисли само за пари.
16
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ами добър ден
15
3
 
33
 
! Отговори
Т преди 7 години
Дайте пример и с инфраструктурата им. Тук са разбити тротоарите и настилките. При дъждовно време всичко е в кал и вода. Докато изминеш 50 метра и вече си целия мокър и мръсен, а както знаем, спирките ни не са през 50-100-200 метра. Осигурете удобната и изгодна алтернатива, и нещата ще се уредят по естествен начин, а не с "радикални мерки". Да не мислите, че на хората им е кеф да късат нерви по задръствания и после в търсене на място да паркират, и след това евентуално да са с резнат катализатор.
14
1
 
32
 
! Отговори
zzz преди 7 години
"Има проблеми свързани с построени във времето високи сгради в София, които са засенчили красотата на планината"А чакаме още няколко небостъргача... Раздаваме разрешителни за строеж наляво и надясно, пък после - олеле ...
13
6
 
25
 
! Отговори
Шофьор преди 7 години
Най-лесно е да се забранява, без да се посочва алтернатива! Целият град е осеян със знаци "спирането забранено", без да се посочва къде да се паркира. Да не говорим, че като ги има знаците, като че ли някой контролира спазването им...
12
21
 
19
 
! Отговори
морски преди 7 години
Стига сте плакали шопи !Като взимате големите наеми от лошите провинционалисти, що не пищите тогава ?А на морето се пазарите като евреи за стая !!
11
13
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Световен феномен - при общ семеен доход 1500 лв, наличие на две коли в семейството. Ако данъците и таксите са над 500 например ще се замислят дали да държат 2 морги пред блока. Естествено данъците трябва да отидат на правилното място
10
6
 
19
 
! Отговори
T преди 7 години
Айде пак наизкачаха умници да дават за пример западните столици, но само избирателно, т.е. в радикалните мерки. Дайте за пример организацията на градския им транспорт. Не може да спреш нещо, а насреща да няма алтернатива. Опашете София с всевъзможни линии и спирки на градския, и направете така, че на която и спирка да застанеш, да чакаш максимум 2-3 минути за добре поддържано и климатизирано превозно средство. Не може да влизам в метрото и на таблото да ми пише, че следващата кола е след 9 мин.
9
1
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Общинарите са мафия!!! Центъра , а и не само центъра на София е претъпкан с автомобили и въобще няма къде да се паркира. Общинарите разрешават строителство на сгради на всякакви останали площи, особено в центъра и в по-хубавите квартали, защото са най-апетитни и след това минават да събират глоби за неправилно паркиране! Може би те са изчислили, че колите ще се паркират в апартаментите и офисите? Но всичко е срещу подкупи и затова хората се надигат срещу презастрояването!
8
7
 
23
 
! Отговори
ФПЧ преди 7 години
Поръчкова работа.Мит е, че заради това, което излиза от ауспусите на автомобилите , замърсяването в София е над нормите. Огромна грешка е, да си затваряме очите пред двата истински замърсителя с фини прахови частици (ФПЧ): отоплението с твърдо гориво и прахът от неизмитите улици. През студените дни на януари и февруари, когато замърсяването с ФПЧ е 5-10 пъти над нормите, над 80% се дължи на отоплението с твърдо гориво и под 6% на ауспусите. През лятото при замърсяване в нормите, 1/3 е от ауспус
7
8
 
38
 
! Отговори
Кореняк Сф преди 7 години
Решението не е да се "свалят хората от автомобилите", а да се построят спешно надземни многоетажни паркинги и подземни такива във всички квартали на града и най-вече в центъра. Те трябва да са на приемливи цени, за да мотивират хората да паркират в тях.Сегашните велоалеи са пълна измама - теглени едни линии, между които два велосипеда не могат да се разминат, с разбита настилка. Това е само "трупане на точки" без никакъв ефект!Градските архитекти задължително трябва да се допитват до гражданит
6
6
 
40
 
! Отговори
Иво преди 7 години
Свалете цената на билетите за градски транспорт, глобявайте шофьорите на колите спрели навсякъде и ще се получи.
5
5
 
24
 
! Отговори
А Н Т И преди 7 години
Вие в европейско развитие ли вярвате ?!София ще стане полуевропейска столица, за сметка на оглозганата провинция.
4
6
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
София е много неподреден град, той се намира в творчески безпорядък.
3
35
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
N2, като имаш проблеми със столичани в повече, отивай на терминала и марш да те няма!
2
11
 
50
 
! Отговори
ГРЕШКА преди 7 години
Не от коли ами от СТОЛИЧАНИ В ПОВЕЧЕ е превзета!
1
1
 
29
 
! Отговори
Данчето преди 7 години
няма проблеми- нали сменихме светофарите със съмнителна поръчка за поддръжка, Добре, че са румънците, които са по гъвкави при плащането