е-София: 200 кръстовища в столицата мигат с "умни" светофари

Виртуални табла по спирките, билетчето – през смартфона
15 фев 2018 15:50, Златко Желев
52
е-София: 200 кръстовища в столицата мигат с "умни" светофари
Снимка: архив, Булфото

Система за управление на трафика, на превозните средства, информационни табла на спирките за градски транспорт - част от стъпките, които София вече е изминала по пътя към "умен град".

Почти на 200 кръстовища в столицата имат система за управление на трафика. Голяма част от тях са снабдени с умни светофари с датчици, които отчитат натовареността на движението.

Те са монтирани в асфалта и изпращат сигнали до контролера, който преценява колко време да държи зелената светлина.

Мигащото зелено също е част от системата за управление на трафика - предупреждава, че предстои смяна на сигнала.

Бутоните на пешеходните светофари осигуряват възможно най-дълго зелен сигнал за преминаващите, независимо от информацията, която датчиците на колите дават.

Неслучайно първите усилия, които общината полага, за да превърне София в умен град, са свързани с транспорта и пътищата.

На въпроса кое е най-важното нещо, което искате да бъде направено в града ви, 50% от хората по света посочват първо транспорта. Веднага след това е сигурността. Затова това са двете основни насоки, върху които се е фокусирала компанията "Телелинк", пише "24 часа".

Тя разработва проект за умен град в столицата с партньорството на Ел Джи и корейска компания, чиито собственик е общината в Сеул. Всички решения ще бъдат базирани на облачната платформа на "Майкрософт" - "Ейжър".

Билетчето за градски транспорт например ще се купува чрез приложение за смартфон. Ще има информация и кога ще дойде автобусът.

Хората, които не работят със смартфони, ще си вземат хартиено билетче с QR код, който се чете от същите валидатори, които ще разчитат билета и от екрана на телефона.

Технологията ще предоставя данни на общината колко са пътуващите и колко са платили билет. Статистиката показва, чи при въвеждането на подобна система приходите от билети скача до 20%.


52
Още от
Напиши коментар Коментари
47
0
 
1
 
! Отговори
Лимона преди 1 месец
Светофарите с копче са взети по западно Европейски модел където кръстовищата са много различни(рядко има стандартните български перпендикулярни кръстовища). При българските условия и правила тези копчета имат смисъл единствено за места, където пресичат само пешеходци. Иначе е логично като се пуснат колите в едната посока да се пуснат и пешеходците.Така е било десетилетия наред в България и според моя опит работи добре. Интересувам се колко пари са налели столична община за този проект?!
46
0
 
3
 
! Отговори
boby преди 3 месеца
Не знам как точно са я направили умната система, но има моменти в които май работи даже. Вчера се учудих супер много колко бързо се прибрах баш в час пик. Има обаче и места, на които явно не действа, едното е точно споменатото от Smurf по-долу, там откъдето и да идваш си отвисяваш в час пик. Определено има нужда от кръгово и поне 2 нива това кръстовище...
45
0
 
5
 
! Отговори
Smurf преди 3 месеца
Какви са тия глупости. Нещата с трафика стават от ден на ден все по зле. Тия "умни" светофари нещо са изпростели напоследък. Вчера чаках на Евстати Гешов и България 8 минути да светне зелено. Задръстването стигна чак до бензиностанцията на Константин Величков
44
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Поздравления за начинанието!
Така наречените умни светофари наистина дават ефект и се пътува по-бързо!!!
Посоката е правилна, но трябва още работа!!!
Винаги ще има безродници и мрънкачи.
43
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До възмутен
Ами като си толкова умен,вместо да стоиш пред компа и да пишеш глупости за 5 лева,измисли я ти системата,за да не даваме пари на чужди фирми
42
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ясно е колко караш по този маршрут. "зелена вълна" само да ти кажа няма, като понятие в световен мащаб.. ама нищо ти си гражданинЪ, А?

Ако караше наистина по този маршрут или подобен, щеше да знаеш, че преди 2 години отнемаше около 10 мин. да минеш само К.Величков. Също толкова даже и повече на Вардар, а не Мол Люлин и 30 мин. се висеше... сега цялото разстояние го взимам вечер за 10 мин макс.
За разлика от вас не съм *** "хейтър" и не плюя по всичко ей така за спорта.
Аман от идЕоти и селяци.
41
3
 
5
 
! Отговори
весел преди 3 месеца
До Анонимен 40.
В Люлин няма софиянци,селски! Аз съм от София и знам, че зелената вълна, която я имаше от както се помня сега я няма, а има задръствания
40
0
 
12
 
! Отговори
ит преди 3 месеца
Новите слабоумни табла, които не коригират времето ами пишат 0 докато в същото време няма превозно средство. Старите бяха от бг фирма и правеха тази корекция. Но те са над 15 годишни. Ако бяха дали тези пари на същата фирма да направи нови версии и дизайн щяха да са в пъти по-евтини и най-вече с нашата технология.
А този умен град, разчитащ на облачна услуга намайната си какво ще стане ако облачната услуга на Майкрософт бъде закрита или интернета се срине? Още едни пари на вятъра!
39
0
 
5
 
! Отговори
възмутен преди 3 месеца
И защо базирани на чужди фирми като LG и Майкрософт?! За да си купуваме всяка нова версия и да зависим от тях ли? Нашите ИТ специалисти работят за всички най-големи фирми. А дано да могат да направят наша система!
38
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До гнуснология
Е то ти е написана и фирмата по-нагоре, чети!
37
0
 
13
 
! Отговори
Инженер преди 3 месеца
По-голяма простотия от тези бутони няма. Ако не е натиснат предварително, не светва зелено. Реално можеш да пресечеш сто пъти защото колите стоят. Вместо това натискаш тъпия бутон и стърчиш като *** 5 минути докато не се извърти отново целия цикъл на светофарите. Поради това, много хора просто пресичат на червено, което пък е опасно.
36
1
 
9
 
! Отговори
зелено зелено преди 3 месеца
Тея умните светофари прават по големи задръствания от класическите дето си беха се едно нарочно са ги направили а с това премигващо зелено само предпоставки за преминаване с по висока скорост на ПОРТОКАЛ с над 100 и после еее здравеее ши идем кифтета
35
1
 
7
 
! Отговори
РАЗМИСЛИ и СТРАСТИ преди 3 месеца
Абе умни,ама като ги добарат мицифайките на РУ ,става сташноооооо...................
34
2
 
9
 
! Отговори
хъм преди 3 месеца
Преди умните светофари имаше зелена вълна и Цар Борис не се задръстваше. Е сега стана по-умно управлението - масово задръстване! И то не е заради метрото, защото не там е задръстването!
33
2
 
20
 
! Отговори
гнуснология преди 3 месеца
ОТ тези умни светофари се върнахме в миналия век, когато седиш на тръни кога ще светне зелено или кога ще превключи от зелено на червено. Няма ги вече броячите, които бяха за "глупавите" светофари. Пак някой взе едни пари. Ама ще дойде ден и тези пари ще си ги харчат в затвора!
32
0
 
24
 
! Отговори
Долнища преди 3 месеца
Заради умните ви пешеходни светофари, масово хората започнаха да пресичат на червено. Несретници!
31
1
 
6
 
! Отговори
nopr преди 3 месеца
Интересно как никой не помисли за надлези и подлези, но няма да останат пари за крадене. На булевардите с пешеходните светофари спокойно можеха да изградят надлези, нямаше да се охарчат. Ама то са квалифицирани само да прибират народна пара................., за друго не мислят.
30
5
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Какви умни светофари,какви пет лева бе? Трафика в София е толкова объркан и натоварен точно заради светофарите. А тоя цирк с мигащото зелено го няма в никоя нормална държава,предупреждавало за смяна на сигнала. Е,и като ми мигне зеленото какво? Да не говорим че това го няма в правилника за движение,едно време инструкторите те учеха така,светва жълто значи не трябва да навлизаш в кръстовището,спрял си на червено,светва жълто включваш на скорост светва зелено тръгваш,Толкова.
29
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Абе тия полудеа ли? Аз не дупчех билет когато беше 6 стотинки тия си мислат че сега ше си купувам билет кога е 1 60 лв? Я си бегайте на село да си раните говедата!
28
2
 
21
 
! Отговори
Фандъка преди 3 месеца
Сега като пешеходец ми трябват средно по 7 минути, за да пресека на 5те кьошета. Тази обществена поръчка е ср..не в устата на хората. Супер некадърно изпълнена и няма и изгледи да я оправят. Само пишат хвалебствия как добре работи.