И мръсна, и прашна... София е заплашена от евросанкции

Въздухът е най-отровен на "Цариградско", "Орлов мост", Ректората
55
И мръсна, и прашна... София е заплашена от евросанкции
Снимка: Булфото, архив

София е заплашена от европейски санкции, ако не се предприемат мерки срещу замърсяването на въздуха, заяви проф. Иван Недков от Института по електроника към БАН пред БНР.

Според него най-сериозно е замърсен въздухът в района на бул."Цариградско шосе", около "Орлов мост" и Софийския университет.

Още по темата

Проф. Недков допълни, че София е многомилионен град и той носи всички нормални замърсявания, които са характерни за такива големи градове.

"Ние работим по един проект, който е финансиран от Фонд "Научни изследвания" за изучаване на фините прахови частици и разпределението им в град София. Разполагаме с една от най-съвременните апаратури за такива изследвания. Това са така наречените "лидари“, всъщност оптически радар. През 2016 година Столична община реши да се възползва от нашите възможности и направихме едно пилотно изследване за замърсяване на атмосферата в района на квартал "Младост". Течеше ремонт на "Цариградско шосе" и ремонт на улици. Видя се, че във времето, в което работят, облаците от прах над квартал "Младост" се увеличават. Единият от големите източници е трафикът, но при него частиците са в ниските слоеве на атмосферата и ако се мият редовно улиците, такова замърсяване би могло да бъде силно ограничено. Проблемите идват от фините частици. Те могат да се появят от горенето на твърди горива – на въглища, на дърва, да не говорим за горенето на гуми във "Филиповци". Това са вече опасни замърсявания", коментира още професорът.

По думите му разположението на София е такова, че е на дъното на една чаша, оградена от планини, което предполага, че там би могло да става натрупване на замърсявания.

"Това, което ние изследваме в момента много внимателно, е "Цариградско шосе". Възможностите на нашата апаратура са 25 километра. Има шест локални станции на Изпълнителната агенция за околна среда към Министерството на околната среда и водите и информацията, която те подават, е точна и ясна, но те са локални. Другата група, която се занимава с такива изследвания, това са гражданските движения. Те купуват едни приборчета, но те са с много ограничени възможности. Данните подлежат на големи съмнения. Третият играч – това е Институтът за хидрометеорология на БАН. Те не улавят частиците. Нашият проект дава такива възможности. Тук са и противоречията ни с големите структури. Ние можем да кажем къде са източниците на замърсяване и това е най-сигурният път за вземане на управленчески решения. В момента имаме данни от зимно-пролетния период. Бул."Цариградско шосе" има много сериозни замърсявания в старото колело към летището. При "Орлов мост" и СУ също има натрупване на замърсявания. Опасно е в края на зимния период, към 15.30-16.00 ч., когато интензивността на движението е много голяма", обясни още проф. Недков.

От 2018 година София-град е под много сериозно наблюдение на европейски органи за замърсяването на въздуха.

Има замърсявания, които са над нормите – фините прахови частици под 2 и половина микрона до 10 микрона. Невинаги обаче причините за това надвишаване на нормите са локалните замърсявания. Има фини прахови частици, които идват от други дестинации.

"Те са най-опасни, например прах от пустинята Сахара. Основното натрупване беше в Иран, но един много сериозен шлейф минава и над България", допълни проф. Недков.


55
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
София никога не е била чист град, може би по времето на антична Сердика само.
10
6
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Единственият начин да свалите хората от таратайките, които карат е да направите приемливи цените на билетите за гр. транспорт. Но това не се харесва на управляващите.
Явно някои гушнаха големи суми.
9
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Но пием най-чистата вода
8
8
 
7
 
! Отговори
Ангел преди 5 месеца
Разкарайте паветата от булевардите!
7
8
 
5
 
! Отговори
МРЗ 1000 лв. преди 5 месеца
Вчера идвайки откъм Калотина ми направи впечатление, че като се минава през Божурище страшно смърди. Някой има ли идея какво се пали там?
Общините трябва да сложат много високи такси за регистрация на стари коли ( още по-високи за старите дизели) и със събраните пари да субсидират покупките на електромобили и изграждане на зареждаща инфраструктура за тях. Да се въведе изискване от 01.01.2019 на всяка бензиностанция да има поне по 1 станция за бързо зареждане.
6
1
 
14
 
! Отговори
Спиро Киров преди 5 месеца
В днешно време за свършена работа се смята КОГАТО някой прибере парите. Така е с пътищата, язовирите, всякакви програми и изследвания и простотии. Няма стандарт, няма класа.
Дигаме евролозунги и американски лъжи.

Туй то
Хай със здраве
5
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Колкотонповече пътища и улици строят в София, толкова по мръсно и задръстено ще е! Да се стимулират фирмите да изнасят бизнеса извън София! Всички кол центрове могат да бъдат в прованса!
4
0
 
26
 
! Отговори
Мунчо Недков преди 5 месеца
Е какво им изучавате на праховите частици. Че и финансиране получили. Вместо да търсим решение на проблема ние ровиме с клечката в кафявото.
3
5
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Фраскайте еко винетките! Стига с тази спасителна акция за всякакви навлеци с таратайки от на баба ми годежа! Купуват телефони за два бона, а колите им са за по 500. Все едно идват и си изливат канализацията в София!
2
3
 
19
 
! Отговори
1 преди 5 месеца
София никога не е била по *** и не е само заради колите, те основно я разнасят мръсотията, но госпожа Картофка да вземе да почне да мие НАВСЯКЪДЕ и РЕДОВНО!
1
3
 
22
 
! Отговори
Евгени Филимонов преди 5 месеца
Изкупихме им боклуците на Европата, а сега ще ни санкционират....