За по-чист въздух: Въвеждат нискоемисионна зона в София

На ден в центъра на столицата минават 170 хиляди коли
25 юни 2022 09:05, Петя Славова
170
За по-чист въздух: Въвеждат нискоемисионна зона в София
Снимка: БГНЕС

Всеки ден през центъра на София минават 170 000 коли и създават фини прахови частици. Столична община се опитват да ограничат това и намират алтернатива. "Ние не предлагаме забрана, която да няма житейска логика. През цялото време целият градски транспорт и всяка друга алтернатива за предвижване и преминаване през центъра си остава в сила. Просто спираме за три месеца годишно най-замърсяващите автомобили – Евро 1 и Евро 2." Това заяви пред БГНЕС общинският съветник Симеон Колев във връзка с въвеждането на нискоемисионни зони в София от 1 декември тази година.

Още по темата

Нискоемисионната зона в София ще бъде въведена на няколко етапа. От 1 декември влиза в сила наредбата на Столична община. Първоначално ще бъдат въведени две зони за ниски емисии в центъра на града. Първата зона е наречена "Малък ринг" и тя е с по-тесен обхват, докато втората зона – "Голям ринг", съответно ще има по-голям обхват.

"Малката зона обхваща най-общо казано центъра, след което постепенно ще я разширяваме до така наречената зона – широк център. Всички тези усилия, които полагаме са във връзка с нашата борба за по-добър атмосферен въздух", обясни Симеон Колев.

Тази зона ще важи в рамките на три месеца – декември, януари и февруари, като засега това е предложението, което ще се разгледа. Изборът за този конкретен времеви период се дължи на тежките метеорологични условия. В рамките на тези три месеца има най-голяма концентрация на фини прахови частици, по тази причина се забраняват и най-замърсяващите автомобили да минават през центъра. Периодът, в които ще важи тази наредба е от 1 декември 2022 г. до 28 февруари 2023 г.

"В центъра ще влиза градският транспорт, колите на живеещите в района, коли на инвалиди, таксита и всички бензинови коли, които отговарят от Евро 3 нагоре и дизеловите автомобили от 2002 година", обясни общинският съветник, като подчерта, че ограничението не ощетяваме ничии права.

Глобата, която се предвижда за първо нарушение е 50 лв., като при по-чести нарушения глобата може да достигне до 500 лв.

"Ние не разчитаме на глобите да бъдат възпитателно средство, ние разчитаме на ограничението и показването на хората, че никой не се е родил с кола и никой не се е родил с правото да преминава с коли под Евро 3", каза Колев.

Нискоемисионните зони не обхващат само автомобилите, но и отоплението на твърдо гориво.

"Това е най-големият замърсител и ние трябва да се преборим с това", категоричен е общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС в местния парламент.

Около 55 000 домакинства се отопляват на твърдо гориво, което генерира около половината замърсяване на града. Затова ще бъде въведена и нискоемисионна зона и за този вид отопление, като тя ще влезе в сила през 2025 година и ще обхваща районите, в които вече има изградена инсталация на топлофикация или възможност за свързване с газ.

"От 2030 година ще бъде забранено на цялата територия на Столична община отоплението на твърдо гориво", съобщи Симеон Колев.

Столична община има два безплатни проекта за абсолютна подмяна на уредите, които работят с твърдо гориво. Тези програми ще продължат до 2030 г. "Към тези програми има интерес. Надявам се да сменим уредите на около 10 000 – 15 000 домакинства. Ние не забраняваме нищо, без да предложим алтернатива. Досега сме получили близо 7 000 заявления и са подменени около 3 000 печки", каза още Колев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


170
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
2
 
8
 
! Отговори
До 13 преди 1 година
Интересно на колко евро ще ти стане колата, ако я паркираш за малко в Младост и ти резнат катализаторчето. И да, няма как да докажеш пред застрахователите, че не си си го резнал ти за да го предадеш на вторични. И да, сигурен съм, че не ни извадил и 5 бона за да си купиш нов, който също да ти го резнат.
14
2
 
13
 
! Отговори
Иванов преди 1 година
Защо ми е нужен по нов автомобил ,когато изминавам под 10000 км годишно. Просто не е икономически изгодно дори да мога да си го позволя. Градския транспорт е под всякаква критика. За да отида на работа ще ми отнеме повече от 1 час .
13
1
 
9
 
! Отговори
да преди 1 година
поредното неудобство за новософиянците :)
12
20
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Евро 1 е стандарт от 1992ра. Ако някой кара кола оттогава тоя заслужава да не кара кола, да не се излага. :))))
11
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Това е поредната фантазия и лъжа на общинските лентяи за да оправдаят събирането на пари от собствениците на автомобили. Ефекта ще е нулев когато по катуните в маАлите запалят кюмбетата, а в баровските квартали в полите на Витоша камините и парните инсталации на твърдо гориво.
10
2
 
19
 
! Отговори
Чичо преди 1 година
Няма нормален човек, който да реши да спазва глупостите. Ще пошумят и след това и тази тъпотия ще бъде забравена (у нас има много правила, но никой не следи за спазването им).
9
0
 
15
 
! Отговори
сс преди 1 година
т.е. в центъра да е чист въздуха, а останалите да мрaт.
8
10
 
8
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 1 година
СПИРАТ КЮМБЕТА НА КОЛЕЛЕТА.
7
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
БРАВО!
6
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Изобшо не ми дреме за скапана София. Мразя я и минавам от там транзит
5
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тая зима отопление ще сме на дърво въглища и ще гориме гуми по улиците ако трябва, екологията се отлага
4
20
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Евро 1 и Евро 2 са руските трошки, колкото са останали и западни автомобили над 35 години :))) Еми, крайно време беше.
3
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Демек центъра на София остава само за баровците
2
4
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Безобразие! Най-бедната държава в Европа с най-ниските заплати ли ще кара евро 4 и 5?
1
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Голем смех и голема чиста зона ще бъде зимата в софето. Ние от провинцията ше са кефиме