За по-чист въздух: Въвеждат нискоемисионна зона в София

На ден в центъра на столицата минават 170 хиляди коли
25 юни 2022 09:05, Петя Славова
170
За по-чист въздух: Въвеждат нискоемисионна зона в София
Снимка: БГНЕС

Всеки ден през центъра на София минават 170 000 коли и създават фини прахови частици. Столична община се опитват да ограничат това и намират алтернатива. "Ние не предлагаме забрана, която да няма житейска логика. През цялото време целият градски транспорт и всяка друга алтернатива за предвижване и преминаване през центъра си остава в сила. Просто спираме за три месеца годишно най-замърсяващите автомобили – Евро 1 и Евро 2." Това заяви пред БГНЕС общинският съветник Симеон Колев във връзка с въвеждането на нискоемисионни зони в София от 1 декември тази година.

Още по темата

Нискоемисионната зона в София ще бъде въведена на няколко етапа. От 1 декември влиза в сила наредбата на Столична община. Първоначално ще бъдат въведени две зони за ниски емисии в центъра на града. Първата зона е наречена "Малък ринг" и тя е с по-тесен обхват, докато втората зона – "Голям ринг", съответно ще има по-голям обхват.

"Малката зона обхваща най-общо казано центъра, след което постепенно ще я разширяваме до така наречената зона – широк център. Всички тези усилия, които полагаме са във връзка с нашата борба за по-добър атмосферен въздух", обясни Симеон Колев.

Тази зона ще важи в рамките на три месеца – декември, януари и февруари, като засега това е предложението, което ще се разгледа. Изборът за този конкретен времеви период се дължи на тежките метеорологични условия. В рамките на тези три месеца има най-голяма концентрация на фини прахови частици, по тази причина се забраняват и най-замърсяващите автомобили да минават през центъра. Периодът, в които ще важи тази наредба е от 1 декември 2022 г. до 28 февруари 2023 г.

"В центъра ще влиза градският транспорт, колите на живеещите в района, коли на инвалиди, таксита и всички бензинови коли, които отговарят от Евро 3 нагоре и дизеловите автомобили от 2002 година", обясни общинският съветник, като подчерта, че ограничението не ощетяваме ничии права.

Глобата, която се предвижда за първо нарушение е 50 лв., като при по-чести нарушения глобата може да достигне до 500 лв.

"Ние не разчитаме на глобите да бъдат възпитателно средство, ние разчитаме на ограничението и показването на хората, че никой не се е родил с кола и никой не се е родил с правото да преминава с коли под Евро 3", каза Колев.

Нискоемисионните зони не обхващат само автомобилите, но и отоплението на твърдо гориво.

"Това е най-големият замърсител и ние трябва да се преборим с това", категоричен е общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС в местния парламент.

Около 55 000 домакинства се отопляват на твърдо гориво, което генерира около половината замърсяване на града. Затова ще бъде въведена и нискоемисионна зона и за този вид отопление, като тя ще влезе в сила през 2025 година и ще обхваща районите, в които вече има изградена инсталация на топлофикация или възможност за свързване с газ.

"От 2030 година ще бъде забранено на цялата територия на Столична община отоплението на твърдо гориво", съобщи Симеон Колев.

Столична община има два безплатни проекта за абсолютна подмяна на уредите, които работят с твърдо гориво. Тези програми ще продължат до 2030 г. "Към тези програми има интерес. Надявам се да сменим уредите на около 10 000 – 15 000 домакинства. Ние не забраняваме нищо, без да предложим алтернатива. Досега сме получили близо 7 000 заявления и са подменени около 3 000 печки", каза още Колев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


170
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
2
 
7
 
! Отговори
Бгг преди 1 година
Чини ми се , че зимъска софиянци ще дишат още по мръсен въздух. Топлофикация ще да нема . Лайненката речи да намаляте топлото, че газта е кът . А градската десница ще ви топли.
34
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А улиците вече на 2 години ли ще ги мият,като изчистят центъра от колите или на една,както е до сега?
33
4
 
5
 
! Отговори
Дилема преди 1 година
До Поредната... Значи щом гледаш така на нещата (че трябва да има свобода на придвижване), значи нямаш нищо против римските каруци по софийските булеварди и улици, нали така? :))) Все пак, искаме да има "свобода на придвижване":)))))))
32
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
София не е проектирана дилетантски и без мисъл за бъдещето -тесни улици и булеварди,липса на подземни гаражи и предвидени паркоместа.Изискванията при строителство на сгради са да има тоалетна в сутерен ,но не и паркмясто за всеки апартамент,изгаряш 15л бензин да обикаляш квартала в търсене на място за да паркираш. Зелен пояс де факто няма,добре,че наблизо е Витоша,без нея градът щеше да отровен. Има ли крайградски паркинги с метро до тях,защото да спреш там ти трябва и удобен транспорт в града.
31
6
 
4
 
! Отговори
Тук преди 1 година
... някои съвестни граждани правят основателната забележка, че Евро 3 дизеляк замърсява немалко. Според мен трябва и Евро 3 да влезе в забраната :)
30
4
 
9
 
! Отговори
Поредната... преди 1 година
...измама на Столична община и ограбване правата на Софиянци - правото на свободно придвижване. Статистически ми е доста интересно да видя точката на търпимост на тези извращения на Фандъкова спрямо Софиянци.
29
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Просто еКва ладичка ве бро, западни коли Евро 1 и 2 няма ли според тебе??За въглищата - добре ли ще ти е да те сложат на 80% възобновяема енергия? Сметката ти за ток как ще е според тебе?
28
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Сега ганчаков къде ще къди с тройката дизел с издънени катализатори и dpf? След него няма ли поне петима припаднали на спирката от дима и двама с рак,той все едно не е шофирал. Отделно незабавно разтурване на всички автоморги.
27
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Просто е Как реши, че тоя който си кара Ладичката, я кара само няколко пъти в годината?
26
6
 
8
 
! Отговори
Просто е преди 1 година
Кой замърсява повече, този който кара ладичка от 80-те няколко дни в годината или този който кара автомобил последен евро стандарт няколко пъти дневно? Ще кажете, втория е електрокарче и не замърсява въобще, но запитайте се от къде идва електричеството в България. И не си мислете, че идва основно от 5-ти и 6-ти блок от АЕЦ-а, вятърните турбини и соларните инсталации. Идва основно от изгаряне на въглища!
25
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Още един добър повод за рекет над населението! И отново под предлог борба за неговото благо! Хайде спрете се, моля! Стига сте ми правили добрини, за които не съм молил!
24
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Ооо Какво забавление по софийските булеварди в Центъра? :))))
23
0
 
6
 
! Отговори
Ооо преди 1 година
На дневна база колко такива коли от забранените ще минат средно през месеците декември до февруари през центъра на София ? Защо ми се струва, че тая бройка ще е пренебрежимо малка ? И защо точно тия месеци, когато е най неудобно да ползваш алтернативен транспорт и когато най-малко се налага да ползваш колата за забавление ?
22
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До до 13/22 Няма зима, няма лете. Тва, че Фандъчето ви пуска фандък и го прави само зимата, не означава, че и през лятото централните софийски кръстовища не са като газови камери, и тва не е от твърдите частици :)))))
21
1
 
11
 
! Отговори
За каквото преди 1 година
И да ти говорят- става дума за пари.
20
4
 
19
 
! Отговори
до 13 преди 1 година
Не е лошо техническите инвалиди да не се обаждате. Основното замърсяване от фини прахови честаци не зависи от годината на производство на автомобила, а от това че общината не мие улиците и от горенето на твърдо гориво през зимата.
19
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Поредното тъпо решение на столична община.Въздуха е най-мръсен през зимата,когато мур.гавите ни събратя запалят кюмбетата.Но срещу това нищо не се прави,даже им купуват печки с уж екологично гориво,а те пак си горят какво ли не,и пушека се стеле над целия град.
18
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До До 13/17 Айде ся бабаитлъци. Абе, спрете да се оправдавате за бачеганчовксите си номера бе! :))
17
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
С Евро 1 на газ, дали замърсявам повече от някой Евро 3 дизелак, а?!?!?!
16
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Разбрахте ли сега - презастроиха града, за да ви спрат колите!Вие сте били проблема, а строежите, 5G антените,, смарт водомерите/електромерите са все полезни за здравето