В София има повече коли, отколкото във Виена: На 1000 души се падат 800

В австрийската столица на 1000 души има 300 автомобила
10 окт 2024 17:00, Нели Христова
190
В София има повече коли, отколкото във Виена: На 1000 души се падат 800
Снимка: БГНЕС

София е град с висока моторизация – на 1000 души население се падат около 800 автомобила. За сравнение във Виена съотношението е около 300 на 1000 и те падат. За да се справим с трафика, самите ние като ползватели е редно да се движим с по-ефективни форми на придвижване. Това каза урбанистът инж. Калоян Карамитов пред Радио "Фокус".

Той отбеляза, че проблемът с трафика в столицата е много сериозен.

Добрите световни практики показват, че трябва да се развива обществен транспорт на регионално ниво – регионална железница, стимулиране на пътуванията с влакове и с автобуси.

"На хората, на които им се налага да стигнат до града с автомобил, е добре да стигнат с автомобил, но да го оставят на паркинг в началото на града и да продължат пътуването си с друг вид транспорт. На "Цариградско шосе“ има такъв изграден буферен паркинг, но той със сигурност не е достатъчен. Други входно-изходни точки на града със сигурност имат нужда от изграждане на подобни съоръжения, да кажем в "Люлин“, посочи урбанистът.

Обикновено ефективността на инфраструктурата се измерва с пътникопотока – дали потоците автомобили могат да се придвижват достатъчно бързо. Тези оценки обаче са правени преди 50-70 години, обясни той. "Оттогава досега градовете като управление, като концепция със сигурност са се променили и това не е водещият принцип. Водещият принцип трябва да бъде да се поставят хората на място, особено най-уязвимите – пешеходци и велосипедисти, и да бъдат създадени повече пространства, в които те могат спокойно да присъстват и да се движат в града, без да бъдат застрашени от преминаващи с висока скорост автомобили. Този аспект на инфраструктурното проектиране със сигурност не е заложен достатъчно сериозно в нашите градове и има много какво да се направи, за да се подобри той“, смята инж. Карамитов.

Сред мерките, които могат да бъдат успешно приложени, е изграждането на повдигнати пешеходни пътеки, по-големи тротоарни уширения и по-тесни ленти за движение, така, че пешеходците да имат по-малко дистанция за пресичане, поставяне на елементи, които пречат на паркирането преди кръстовищата, изброи урбанистът.

"Тези 5 метра, които по закон трябва да се спазват около пешеходна пътека, често не се спазват. Виждаме дори коли, спрени на пешеходните пътеки. За това не може да разчитаме само на контрол. Той трябва да се случва, но когато самата инфраструктура е направена така, че да не можеш да се качиш с автомобила, видимостта на колите към пешеходците е на 90% гарантирана“, обясни инж. Карамитов.

Част от проблемите в трафика са свързани и със собствеността и процедурите по отчуждаване на терените. Това е особено видимо в южните квартали на столицата, посочи той. "Доста улици от южните квартали не са отчуждени, те са реално частни имоти. Улиците там не могат да се направят по законите и по наредбите, защото не са отчуждени изцяло. Това, което се прави най-лесно, е просто да се разлее един асфалт, но цялостна градска среда с добър дизайн не може да се постигне, докато не се изчистят проблемите със собствеността“, обясни урбанистът.

Процедурите по отчуждаване на терени трябва да бъдат първата стъпка, за да се гарантира, че инфраструктурата вече е публична собственост и че общината може да започне мерките по изграждане на тротоари и улици. "Общината може да започне да прави намеси поне на местата, в които има някаква собственост, така, че те да започнат да придобиват някакъв градски облик, било то градинки, места за срещи. В момента голяма част от тези квартали са просто едни спални. Неслучайно там се реализират доста затворени комплекси, защото самата среда няма условия за публични пространства. Но това е капсуловане само за отделни, фрагментирани територии“, подчерта урбанистът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


190
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
166
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
И кучета има повече. Какво от това. Със слоновете само не знам как е.
165
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Има семейства с по 3-4 коли.Това създава задръстване не само на улиците ,но и за местата за паркиране.Трябва да се увеличи двойно данъка на колите,ако в едно семейство има повече от 2 коли.
164
3
 
4
 
! Отговори
Grom преди 1 месец
Хубаво е като сравняваш с Виена, да сравниш и транспортната услуга, която се предлага там. Пишман-урбанист-псевноексперт, комуто по незнайни причини е дадена трибуна. Те къщо имат коли. Просто не ги карат, щото нямат нужда.
163
1
 
6
 
! Отговори
Grom преди 1 месец
Във Виена има 5 подземни метролинии и 10 надземни.Метрото се движи от 05.00 до 24.00 часа, а в събота и неделя и в празнични дни влаковете на метрото се движат по пет линии и през нощта. Автобусите и трамваите спират да се движат преди полунощ, но през нощта имат няколко линии, които обслужват основните части на града.София всичко на всичко има 2 и половина линии. След 22:30-23:00 ч. основният транспорт откровено липсва.София дори не планира други линии на метрото - дори рингова поне.
162
11
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Забрана на автомобилите за лична употреба. Дано скоро го въведат. Отровихте планетата с тия коли. Ще карате коли само на Play Station
161
1
 
6
 
! Отговори
Така е .. преди 1 месец
Вече ученици изучаващи ДВГ в техникумите и вземат книжки на 18 г. ходят на училище с коли и мотори.
160
4
 
11
 
! Отговори
Фен преди 1 месец
Колите са на-малкият проблем на София, проблема е че трябват повече сгради с подземни гаражи.
159
1
 
12
 
! Отговори
Г преди 1 месец
Всеки и всяка на кола се качиха. А детето до 16г възраст бива возено всеки ден до школото. Как иначе ще се оправи милото?
158
1
 
2
 
! Отговори
Я па ти.. преди 1 месец
До 137 На снимката се вижда че има климатици от вън.
157
0
 
2
 
! Отговори
Пенсионер преди 1 месец
До До..137 Какво значи вътрешни климатици ? И външните тела са вътре в стаята ? Я поясни , че ми е интересно.
156
0
 
2
 
! Отговори
Г преди 1 месец
София съвсем де загнезди.
155
0
 
2
 
! Отговори
Питам преди 1 месец
Това добре ли е , или е лошо ?
154
0
 
3
 
! Отговори
Това преди 1 месец
Това със служебните автомобили със Софийски номера в цялата страна ли е? Може би и автокъщите са включени? Деца няма ли в София и хора без коли
153
1
 
11
 
! Отговори
Ганчо Цончев преди 1 месец
На този етап не мога да се лиша от колата си. Работя в индустриална зона Казичене, близо до затвора. Там или кучетата могат да те изядат или камион да те бутне. Има селски рейс мисля от гара Искър, но никога не съм го ползвал
152
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Това с автокъщите в Горубляне ли е?
151
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Турбоселяните от София не харесват Виена.Кво да им гледат на Вената-хора,къщи ,салтанати.И където и да отидеш-все Гут морген,пари искат..
150
3
 
14
 
! Отговори
americano преди 1 месец
не може да се диша от таралясници в София!!!Толкова мръсен въздух едва ли има някъде в Европа!!!!Ко4ина!!!
149
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
1. Не се вдигат неправилно спрелите автомобили по тротоарите и всеки си паркира както иска. 2. Нямаме удобен (и чист) ЖП транспорт 3. За българите автомобилът е въпрос на престиж. Може да няма пари за храна, но скъп автомобил се взима със заеми. 4. Ниска е културата на движение по пътищата и хората не смеят да ползват мотоциклети и скутери като в западна Европа, защото автомобилистите ги смятат за донори и не ги пазят. Във Франция регистрираните 2-колесни са 20% от всички МПС за 2022
148
2
 
1
 
! Отговори
Подкрепям пост 143 преди 1 месец
Да, така е трябва си има ред за простолюдието
147
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Разкарайте тъпите колчета от тротоарите,стесняват наполовина и без това тесните тротоари