Родното училище - стрес за децата, демотивира ги

Психолог: Застаряващите учители са шок за малките ученици
3 сеп 2014 19:50, Анисия Иванова
117
Родното училище - стрес за децата, демотивира ги
Снимка: архив Булфото

Българската образователна система е консервативна, тотално нереформирана и почти не е претърпяла реформа в последните 25 години. Тя не е подготвена за много от проблемите, през които минават учениците, каза в интервю за БТА консултативният психолог Иван Игов.

По думите му зрелостта на една образователна система се определя от това, доколко учениците изпитват стрес, минавайки от една училищна степен в друга. Той посочи какви са причините за него в първи, пети и осми клас.

Първокласниците са в стрес, тъй като за първи път влизат в клас, петокласниците - защото повече няма да имат един учител по всички учебни предмети, а осмокласниците са стресирани, защото след трудния седми клас с приемните изпити в края на годината сега са в ново училище и трябва да се доказват отново по различните предмети.

Според него фактът, че има стрес, означава, че има проблем с образователната ни система - тя не е приятелски насочена към децата.

От първи до четвърти клас у нас се въвежда "фамилен модел", при който една учителка контактува с децата и с техните родители, а след това идва пети клас, където учениците попадат на различни учители. Тогава децата навлизат в ранния пубертет и това предизвиква у тях предварителен бунт, който може да прерасне в противопоставяне на всичко, обясни психологът.

Той отбеляза, че осми клас е възрастта, в която учениците започват да определят своите способности, като някои са насочени повече към образователни и обучителни способности, а други са с технически или със спортни възможности.

Като друга причина за стреса психологът посочи лошо структурираната ни система за предучилищна подготовка. Там програмата е взета от началните класове и не е представена добре, смята той. По думите му учителите трудно се справят с нея, а на децата не им е интересно. "И затова се получава фактът, който на практика е поразяващ - че деца в първи и във втори клас са демотивирани да ходят на училище", коментира Игов. Той уточни обаче, че сега стресът "идва" не толкова от променената обстановка, а от загубата на мотивация у учениците.

Като пример той даде факта, че в първи клас у нас се изучават неизвестни числа, а теорията на Жан Пиаже за детското развитие, отнася тези числа към т.нар. абстрактно мислене, което се постига към 8-9-годишна възраст. И затова учителите казват, че децата просто зубрят определени факти, но това не е добре за тяхното развитие, отбеляза психологът.

По думите му голяма част от учениците в началните класове са в стрес и когато в училищния двор или на улицата са заедно с по-големи ученици.

Според Игов "шок" за малките ученици е и когато им преподават застаряващи учители. Психологът цитира думи на дете, включено във фокус група за изследване, което казало: "Представяте ли си - цял ден да ви учи баба ви!".

Децата искат в училище да има млади учители, по възможност мъже, или искат учители, които да говорят на техния език, а попадат в училище на някого, който започва да им чете морал и на който нервите му са достатъчно изхабени, за да говори нормално, коментира психологът.

Игов добави, че у нас "само на книга" има кариерно ориентиране, а обикновено родителите ориентират своите деца в какви училища да бъдат приети.

Консерватизмът на системата  не дава възможност на учениците, когато установят, че не са например за математическа гимназия и не искат повече да са в нея, да могат да отидат в друго училище. Ученик трудно може да се премести в професионална или в друга гимназия, защото предметите, които се преподават и начинът, по който става това, са различни в гимназиите след осми клас, посочи Игов.

Според него "най-големият проблем и най-големия шок" обаче е, когато даден ученик повече не може да е лидер и започва да прилага принципа "по-добре е да ме забелязват, отколкото да бъда добър".

Попитан за 25-те години от началото на прехода у нас каква е разликата между тогавашните и сегашните ученици, психологът отговори, че тогава нещата са били прости - учениците са приемали казармения режим в училище, не са се задавали въпроси и не са се търсели отговори, посочи Игов. Освен това тогава не е имало и интернет. Сега ситуацията в  училище е друга - понякога учениците знаят повече от учителите и това предизвиква бунт сред децата, обясни експертът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


117
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
65
0
 
5
 
! Отговори
Bubbles преди 9 години
До Bubbles...щото крещенето е чиста проба простотия която не върши работа, но има деца които могат да те изкарат от кожата ти колкото и да си търпелив. Това разбирасе си е найвече благидарение на родителите които освен да глезят малкото *** друго не правят и благодарение на това то добива чувство за безконтрол, защото от една страна мама и тате в къщи се чудят как да му угаждат, а от друга учителя е безсилен и не защото боя е единствения начин, а защото такова са го направили родителите...
64
3
 
9
 
! Отговори
Bubbles преди 9 години
Хайде стига глупости! Все ще се намери някой "Специалист" дето да изкара че лайненцата били в ШОК и СТРЕС! Ами целия живот е ШОК и СТРЕС, я се огледайте в какъв свят живеем, как живеем и т.н.Едно време ни ШОКИРАХА и СТРЕСИРАХА с тоягата в училище и вземехме че станахме хора. А сега дребните лайненца се чудят как да ги глезят, не дават и ушите да им се дърпат, камоли да ги плеснат по *** като си заслужат, можеш само да крещиш...Вярно е трябва да имаш подход...
63
0
 
4
 
! Отговори
Анонимна преди 9 години
До АнонименВашата преценка може да се разминава с преценките на останалите ученици и родители. Това, че някой се изказва за учител, без да бил дори един учебен ден в училище с всички задължения и отговорности, говори ясно за тежестта на мнението.
62
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Моето дете има една учителка на 30 -толкова е безучастна и и е все тая за децата,абе никакво призвание. И не е до възраст, а до сърце , дух и до култура. Помните ли Чино Торторела- водещия на фестивала в Болоня Златната монета? Беше с побеляла вече коса, но така предразполагаше децата и умееше да си говори с тях, направо им бъркаше в душичката. Само в Б-я хората се дискриминират по възраст.
61
0
 
2
 
! Отговори
фън шуй преди 9 години
Тази медия не позволява препратки. Ако ви е интересно, копирайте и в адрес бара преди "лентата" си добавете 3 пъти дабъл ю, а след "лентата" - ком. Приятно четене :)
60
0
 
1
 
! Отговори
фън шуй преди 9 години
Тази медия не позволява препратки. Ако ви е интересно, копирайте и в адрес бара преди "лентата" си добавете "", а след "лентата" - "". Приятно четене :)
59
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Вие се радвайте, че изобщо има учители, че като се пенсионират и тези ще молите Азис да ви учи децата.
58
1
 
16
 
! Отговори
Мария преди 9 години
Какво може да се очаква от млад учител,който е станал такъв, само защото е имал нисък успех и не са го приели никъде другаде да следва. Значи предпочитате млад учител,който дори не може да говори правилно, а какво остава да научи децата на нещо.Проблемът не е във възрастта на учителя
57
0
 
0
 
! Отговори
лист преди 9 години
До виткаКога беше там, видя всичко това и направи изводите? Доколкото виждам, журналята добре си вършат работата.
56
12
 
12
 
! Отговори
витка преди 9 години
Съгласна съм с всичко написана в статията . Като се започне с НЕСМЕНЯЕМИТЕ директори,които са деградирали след 20 годишно "управление" и се стигне до учителите пенсионери , които са удобни на директорите. Никаква стратегия ,всичко е на автопилот .Всеки млад ,прогресивен учител със собствено мнение и модерно мислене бива натирван от училище.И още ,няма учител назначен в училищата ,защото е способен ,всички назначения са със връзки ...
55
1
 
13
 
! Отговори
смехурко преди 9 години
Интересна гледна точка: демократичното училище сменя настоящото; учителите с опит са наречени бабички; младите да сменят старите, които ЗАДЪЛЖИТЕЛНО вече са с изхабени нерви - всичко това мога да приема някак си, но това че децата били демотивирани да ходят на училище...че къде другаде могат да си отпуснат душата освен сред свои? Родителите много държат на добрите обноски и държание и непрекъснато следят да не се излиза от нормите. Учителката да не им е майка, че да им казва как да се държат.
54
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Каквото и да говорим, всичко започва от семейството. Дете, в чийто дом има книги и културни родители/ и баби!/, обикновено се насочва към по-сериозни занимания. Възпитанието също идва от дома, при това- до 7-мата година на детето. Стоенето му с часове пред компютъра и липсата на контрол с какво точно се занимава, води до преумора и до бързо отегчение в училище. Ако се преподава скучно или изобщо не се преподава, а се насочват децата към частни уроци, да не се учудваме от резултатите!
53
2
 
4
 
! Отговори
Янг преди 9 години
Не мога да повярвам, какви коментари има надолу.Това, за което се говори в статията е, че качеството на образование спада рязко в последните години. Учениците наистина нямат желание, учителската професия е с уронен авторитет, липсва уважение към институцията и това е проблем на цялата образователна система - включително и учителите. Но нека да се замислим и какво правим ние за образованието - слагаме психолог в кавички?!?!Е, тогава няма защо да се чудим
52
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Проблемите в образованието са много. Малко са учителите с призвание. Програмите са претрупани, често несъобразени с възрастовите възможности на децата. Ние не възпитаваме самостоятелно мислещи и креативни хора, а стимулираме зубренето.Тестовата система за изпитване не е най-добрата.Децата са зле възпитани.Не са научени да уважават другия, за респект към възрастните да не говорим!Липсва им обща култура.Не познават големите български и световни писатели. Компютърът помага, но прави мозъците лениви
51
4
 
7
 
! Отговори
За какво им е ... преди 9 години
... на децата училище!Ето, Борисов и Цветанов и без образование го докараха да 'управляват".
50
1
 
19
 
! Отговори
анонимен преди 9 години
Стига глупости! Децата имат баби, които ги гледат, как застаряващите учители ща са стрес за дацата?! Пък и застаряващите учители са с по-голям опит! Този "психолог" да вземе да се гръмне!
49
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Този "психолог" не е изнесъл нито един урок и не е помогнал на нито един ученик да преодолее проблема си.Питайте в СМГ!Представените от него проблеми ги знае всяка квартална бабичка без педагогическо образование.
48
0
 
6
 
! Отговори
sme6ko преди 9 години
Toya 'psiholog' yavno e bil ot osmoklasnicite s 'obu4itelni' sposobnosti !I dotam...!Kak moje da se dopuskat do masoviya 4itatel podobni tapotii?!...
47
2
 
14
 
! Отговори
алоо преди 9 години
Думите на едно дете в анкета не са определящи!!- "Представяте ли си - цял ден да ви учи баба ви!".Правилния въпрос е :"кой възпитава това дете, какви са родителите му, какви филми гледа, какви електронни игри играе, и ще разберете от къде идва НЕУВАЖЕНИЕТО МУ към възрастните.А този "психолог" сигурно едвам е завършил с тройки.МНОГО СЛАБА СТАТИЯ!
46
1
 
22
 
! Отговори
алооо, редактора!! преди 9 години
"Застаряващите учители са шок за малките ученици"-Как е възможно такова заглавие!! Това е в прав текст ДИСКРИМИНАЦИЯ по възраст !! На този "психолог" трябва да му се отнеме дипломата!!Всички малчугани имат баби и дедовци т.е. застаряващи хора около себе си, и едва ли изпитват шок от тях, напротив, вярвам че са щастливи с тях!