Родното училище - стрес за децата, демотивира ги

Психолог: Застаряващите учители са шок за малките ученици
3 сеп 2014 19:50, Анисия Иванова
117
Родното училище - стрес за децата, демотивира ги
Снимка: архив Булфото

Българската образователна система е консервативна, тотално нереформирана и почти не е претърпяла реформа в последните 25 години. Тя не е подготвена за много от проблемите, през които минават учениците, каза в интервю за БТА консултативният психолог Иван Игов.

По думите му зрелостта на една образователна система се определя от това, доколко учениците изпитват стрес, минавайки от една училищна степен в друга. Той посочи какви са причините за него в първи, пети и осми клас.

Първокласниците са в стрес, тъй като за първи път влизат в клас, петокласниците - защото повече няма да имат един учител по всички учебни предмети, а осмокласниците са стресирани, защото след трудния седми клас с приемните изпити в края на годината сега са в ново училище и трябва да се доказват отново по различните предмети.

Според него фактът, че има стрес, означава, че има проблем с образователната ни система - тя не е приятелски насочена към децата.

От първи до четвърти клас у нас се въвежда "фамилен модел", при който една учителка контактува с децата и с техните родители, а след това идва пети клас, където учениците попадат на различни учители. Тогава децата навлизат в ранния пубертет и това предизвиква у тях предварителен бунт, който може да прерасне в противопоставяне на всичко, обясни психологът.

Той отбеляза, че осми клас е възрастта, в която учениците започват да определят своите способности, като някои са насочени повече към образователни и обучителни способности, а други са с технически или със спортни възможности.

Като друга причина за стреса психологът посочи лошо структурираната ни система за предучилищна подготовка. Там програмата е взета от началните класове и не е представена добре, смята той. По думите му учителите трудно се справят с нея, а на децата не им е интересно. "И затова се получава фактът, който на практика е поразяващ - че деца в първи и във втори клас са демотивирани да ходят на училище", коментира Игов. Той уточни обаче, че сега стресът "идва" не толкова от променената обстановка, а от загубата на мотивация у учениците.

Като пример той даде факта, че в първи клас у нас се изучават неизвестни числа, а теорията на Жан Пиаже за детското развитие, отнася тези числа към т.нар. абстрактно мислене, което се постига към 8-9-годишна възраст. И затова учителите казват, че децата просто зубрят определени факти, но това не е добре за тяхното развитие, отбеляза психологът.

По думите му голяма част от учениците в началните класове са в стрес и когато в училищния двор или на улицата са заедно с по-големи ученици.

Според Игов "шок" за малките ученици е и когато им преподават застаряващи учители. Психологът цитира думи на дете, включено във фокус група за изследване, което казало: "Представяте ли си - цял ден да ви учи баба ви!".

Децата искат в училище да има млади учители, по възможност мъже, или искат учители, които да говорят на техния език, а попадат в училище на някого, който започва да им чете морал и на който нервите му са достатъчно изхабени, за да говори нормално, коментира психологът.

Игов добави, че у нас "само на книга" има кариерно ориентиране, а обикновено родителите ориентират своите деца в какви училища да бъдат приети.

Консерватизмът на системата  не дава възможност на учениците, когато установят, че не са например за математическа гимназия и не искат повече да са в нея, да могат да отидат в друго училище. Ученик трудно може да се премести в професионална или в друга гимназия, защото предметите, които се преподават и начинът, по който става това, са различни в гимназиите след осми клас, посочи Игов.

Според него "най-големият проблем и най-големия шок" обаче е, когато даден ученик повече не може да е лидер и започва да прилага принципа "по-добре е да ме забелязват, отколкото да бъда добър".

Попитан за 25-те години от началото на прехода у нас каква е разликата между тогавашните и сегашните ученици, психологът отговори, че тогава нещата са били прости - учениците са приемали казармения режим в училище, не са се задавали въпроси и не са се търсели отговори, посочи Игов. Освен това тогава не е имало и интернет. Сега ситуацията в  училище е друга - понякога учениците знаят повече от учителите и това предизвиква бунт сред децата, обясни експертът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


117
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
7
 
48
 
! Отговори
8 преди 9 години
Нищо добро не чака родители, които толерират подобни изказвания като на хлапето от статията относно възрастта на учителите!
24
7
 
48
 
! Отговори
8 преди 9 години
Децата трябва отрано да се учат да се справят сами стресови ситуации, като ново училище например. Животът не е никак лесен и ако непрекъснато ги предпазвате от всичко, ще ги направите абсолютно неспособни да се справят сами. Относно възрастта на учителите - възрастта не е порок и не е редно да се налага като такава. Ако един ден имам дете и то се изкаже по такъв обиден начин за бабите си или дядовците, то определено ще се замисля първо аз къде съм сбъркала и ще се постарая да обърна страницата
23
5
 
50
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Този "психолог" Игов сам си е виновен, ако се е подчинявал под игото на казармен режим. В нашата елитна гимназия беше кошмар с дължината на момичешките плитки и цвета на полото под синята престилка и въпреки това намирахме начини да минем между капките, което си беше тръпка. Не са проблем учителите и никога не са били. Първите 7 години са най-важни и търсете отговорност от родителите.
22
4
 
37
 
! Отговори
ивко преди 9 години
Стресът на учителите е по-голям от този на учениците.Тях ги стресират многостранно ученици, родители , директори. Нека има млади учители, но първо трябва да се пенсионират на не дотам изперкала възраст.Нека авторката опита 40 години непрекъснато учителстване и тогава ако е в ред с главата да пише материали и да се прави на компетентна.
21
4
 
41
 
! Отговори
една преди 9 години
И какво да правим според автора със застаряващите учители - вън на улицата ли да ги изхвърлим? Учителският труд е специфичен и наистина трябва сериозно да се погледне на по-ранното, но достойно пенсиониране на учителите.
20
6
 
73
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
"Психолог: Застаряващите учители са шок за малките ученици"Първата ми класна беше само на 3 години преди пенсия, а беше най-добрият учител, който съм имал.
19
24
 
4
 
! Отговори
Stamat преди 9 години
Nazna4ili ste vAmpiri za daskali :-D
18
2
 
48
 
! Отговори
Рали1 преди 9 години
Шок и стрес ли?В училище се УЧИ.Интернет вкъщи или след като са си научили уроците.Казармен режим ли е било преди години-не съм забелязала.В елитно училище съм учила-за първи път правихме скечове,присмивайки се на особеностите в характера и външността на учителите.Тетрадките с бисерите на класната ни още се въртят в класовете.Бягствата ни от час за кино или футболен мач,или просто да идем за закуска.Но учехме,съревновавахме се и се реализирахме-всички отличници и по-слаби-оценки нямаше под 4.
17
3
 
47
 
! Отговори
Дим4о преди 9 години
Учител по история, не иска да обучава деца, и не е проблема в заплатата .Децата са се превърнали в ***, никакво уважение към учителите .Родителите не се занимават с възпитание на децата си .Единия алкохолик, другата ***, какво дете да имат .Детето живее на улицата , като куче .Пие, яде и се размножава .
16
3
 
57
 
! Отговори
аз преди 9 години
Психологът да обясни какво да правят възрастните учители при положение, че са трета категория труд за пенсия и никой не отчита огромното натоварване , на което са подложени. Системата изобщо не зависи от учителите, те само изпълняват капризите на хората от министерството, на директорите и на родителите. Всички имат изисквания към тях и огромни претенции, а кой ще потърси отговорност на родителите, чийто деца не ходят на училище. Защо винаги нападат най-беззащитните.
15
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Добавете *** и пуйките към уравнението, и ситуацията става плачевна.
14
2
 
48
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Странно как навремето нито бях стресиран, нито демотивиран в родното училище. Май ще да е до родителите.
13
1
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До АнонименДа! Годините на учителя не са от значение, щом той работи с любов и показва уважение към децата. Ако пък и успява да им поднесе знанията по интересен и забавен начин, да ги провокира да мислят, да е принципен в отношенията си с тях, децата го ценят и не ги интересуват годините му. Друг е въпросът какво му струва всичко това на учителя.
12
3
 
19
 
! Отговори
Варна преди 9 години
Материалната база е морално остаряла , учителите също са прогресивно остаряващи. Няма да коментирам методите на обучание , това е още в самите университети . Сбъркана ни е цялата система , в момента в университети всячеси се опитват да запълнят местата и се приемат всякакви хора..
11
2
 
62
 
! Отговори
Бартер преди 9 години
Господин,Игов!Хайде да се разменим! 1 година Вие бъдете учител, пък аз ще правя нализи, психоизследвания и прочие на българското образование! След това ще говорим! Стресът на първолаците, петокласниците и осмокласниците ще бъде като погъделичкване по рамото в сравнение с този, който ще придобиете! А пропо:от бабите може да се научи повече отколкото от мамите с разширени зеници!
10
1
 
55
 
! Отговори
Варна преди 9 години
"Децата искат в училище да има млади учители, по възможност мъже, или искат учители, които да говорят на техния език, а попадат в училище на някого, който започва да им чете морал и на който нервите му са достатъчно изхабени, за да говори нормално, коментира психологът."Аз съм на 29 години , мисля попадам в категорията млад учител... Заплата 540 лв ( като ми вземат данък , няма да има и 500 лв.) Не знам , каква е мотивацията на децата , но мога да ви кажа , каква е тя за младите учители.. НЯМА
9
28
 
8
 
! Отговори
Човекът Долар преди 9 години
Аз работя на Wall Street и съм продукт на българското образование, но моите успехи се дължат на личностните ми качества.Аз съм матриално обиспичен и завладявам световните капиталови пазари. Винаги съм бил техничар в живота.Sent from my iOffice
8
3
 
7
 
! Отговори
kenneth.thefreckle преди 9 години
Detzata prekalenno mnozo se natovarvat ne samo s izlishen , no i skonfusvasht material, ot druga strana disciplinata e mnogo slaba, koeto vodi do anti- cotialno povedenie.
7
25
 
5
 
! Отговори
художника преди 9 години
Даскалото до 8ми клас е за обща култура, ама всеки даскал иска по неговия предмет децата да са "професори". И от егоизъм и егоцентричност отблъскват учениците и на тях не им се учи.Да не забравяме, че на много места още използват тебешир ... в 21 век???
6
4
 
65
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
"Представяте ли си, цял ден да ви учи баба ви!" Пишлемето, казало това, заслужава един шамар през устата! Помня много добре учителката ми от първи клас, възрастна с побелели коси, много разбрана, умна и блага жена, никакъв шок не е имало от възрастта й. А това дете от малко не е възпитано на уважение към никого, със същото пренебрежение като порасне, ще се отнася и към собствените си родители.