Електронни, без каси и бариери: 80% от родните пътища с ТОЛ такса!?

Ще има и безплатни: Част от третокласните и всички четвъртокласни шосета
19 сеп 2017 09:07,
114
Електронни, без каси и бариери: 80% от родните пътища с ТОЛ такса!?
Отпред, отзад... камери по пътищата ще дебнат за тол таксите. Снимка: Reuters

Електронната винетка, която ще се въведе с толсистемата, ще може да се купува и от смартфон, съобщиха от АПИ. Ако няма повече забавяния и обжалвания, новата система за таксуване на превозните средства трябва да действа от 2019 година.

Тогава ще отпадне сегашната хартиена винетка и ще я има само в електронен вариант, а шофьорите няма да лепят по стъклата на автомобилите стикери. Купуването на електронна винетка ще става по няколко начина - както досега в бензиностанции, пощенски клонове, в офисите на пътната агенция.

Още по темата

Но ще има и нововъведения - ще бъдат изградени специални киоски, а най-модерният начин ще е със специално приложение, което притежателите на смартфони ще могат да си инсталират.

Купуването на винетката всъщност много ще прилича на това на самолетен билет - ще се въвеждат номерът на автомобила и срокът на стикера, след което трябва да се плати с банкова карта.

Контролът дали даден автомобил има винетка, ще става чрез камери. Толсистемата няма да има бариери, през които да се минава и където да става таксуването. Тя ще е от ново поколение и ще разполага с камери и сензори. За инсталирането им ще бъдат използвани местата, където сега има камери на пътната агенция за броене на трафика, но ще се добавят и още 100 нови локации, както и допълнително 50 автомобила, които ще са оборудвани с нужната техника за контрол, пише "24 часа".

Навсякъде рамките ще бъдат подновени, за да може да се сложат новите камери. Те ще бъдат три - едната ще прави панорамна снимка, а останалите две ще снимат всяко превозно средство отпред и отзад.

Информация ще се подава в реално време към контролен център, който трябва да бъде изграден като част от толсистемата. Ако се установи, че регистрационният номер на заснет автомобил не фигурира в базата с купени винетки, информацията ще се праща веднага към контролните органи. Те ще спират нарушителите и ще ги глобяват на място.

Електронната винетка остава за време, а не за изминато разстояние, а цената ще е същата, както досега. Но новата система ще позволи редица подобрения - да се купува от дата за дата, да се въведе винетка за уикенда и за различни часове за пътуване. Ще се пресекат и опитите за фалшифициране на стикерите и ще отпаднат разходите за отпечатването им на хартия.

При товарните автомобили с тегло над 3,5 тона се въвежда таксуване на разстояние. За тях вече няма да има винетки, а ще плащат според изминатите километри. Контролът върху движението им ще става също чрез камерите на толсистемата. Щом камион се появи на някое от шосетата, където има контролни рамки, ще се засича по номера и ще се изчислява изминатото разстояние.

Шофьорите няма да се занимават с плащане, а дължимата сума ще бъде изпращана към GPS оператора, който обслужва превозното средство. Той ще има задължението да се издължава на пътната агенция. През какъв период ще става това, ще зависи от конкретните договорки, но най-вероятно ще е веднъж месечно.

Ако бъде засечен камион, за който не е направено плащане навреме, ще се налага глоба. Предвидено е рамките с камерите да бъдат разположени на такова разстояние от граничните пунктове, че да има достатъчно време информацията да бъде обработена, и неизрядните камиони да бъдат спирани, преди да са напуснали страната.

В асфалта, където са изградени контролните рамки, ще бъдат монтирани сензори. Те ще измерват теглото на камионите. Така веднага ще се установява дали има претоварени превозни средства, за което ще има допълнителни санкции.

За по-ефективен контрол извън обичайните постове на КАТ и ДАИ на пътя ще бъдат пуснати допълнителни 55 автомобила. Там ще има мобилни екипи с човек от КАТ и пътната агенция, които ще могат да санкционират нарушителите, когато им бъде подадена информация от контролния център.

Толсистемата ще обхване поне 80% от пътищата в България. Това обаче не означава, че преминаването по всички тях ще бъде платено.

Системата ще дава възможност на пътната агенция да прецени според трафика за кои шосета да важат електронните винетки и таксите за камиони. Със сигурност четвъртокласната пътна мрежа ще остане безплатна, за разлика от сега, когато винетка се изисква за абсолютни всички пътища извън населените места.

С въвеждането на толсистемата ще се осигурят достатъчно приходи за поддържане на пътищата и строежа на нови, заявяват от пътната агенция. В момента камион, който минава транзитно през България, плаща еднодневна винетка, която струва 10 евро.

По данни на Министерството на транспорта в Сърбия таксата е 70 евро, в Унгария - 84, в Словакия - 101, в Австрия - 115 евро.

Годишните приходи от винетки в момента са около 300 млн. лева, а с новото таксуване се очаква да стигнат до 1 млрд. лева

В момента се разглеждат подадените оферти за изграждането на толсистемата. Предложения има от четири консорциума - “Телетол” (БТК, фирмата за GPS услуги “Иком” и фирма “Нованор”), “БГ път” (“Контракс” и унгарската “Ай Сел глобъл солюшънс”), австрийския , “Тол България” (“Телелинк”, “Синома груп” и “Сиенсис”), както и фирмите “Толлнет” и “Сиела норма”.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


114
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
7
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Същото е и в Чехия. Там ни лъгаха 2 часа на граница , че нямало винетки и да си купим от първата бензиностанция . Тръгнахме ние и след 5км ни настигна гранична полиция и ни глоби / това беше пълна схема ..чувал съм и за други пострадали по тоя начин /. Така че стига сте плюли България не сме богати , но се оправяме.
23
6
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ще видите, че през 2025-та страната ще е пред брутална финансова и демографска катастрофа, тия тол такси няма да имат никакво значение за ромите, които са бъдещето на страната, няма да има бг икономика, няма да има работа, ще остане 1 град, през 2030-та няма да има за пенсии. След председателството те ще изтеглят нов голям заем, да покрият обещанията за повишение на заплатите, ръстът от 3.6% на икономиката е от фирмите еднодневки, през които се усвояват парите от еврофондовете и общ. поръчки.
22
9
 
9
 
! Отговори
ТОЛ бОКО преди 6 години
Този тъпотия е няма никъде из Европа , повечето западни фирми казват че това е пълна глупост, много трудно и за изграждане както и незаконно, затова само се жалеше тази поръчка по скоро този грабеж от хората.
21
1
 
18
 
! Отговори
ДО 10 преди 6 години
Друже, живял съм в Словения, пътувал съм десетки, да не кажа стотици пъти до там. Нито един път, ама НИТО един път не е имало проблем с винетките. Защо насаждаш грешно мнение? Словенците са си много добре, не ги мисли тях.
20
18
 
3
 
! Отговори
Жоро преди 6 години
Защо просто не сложат тази винетна такса върху цената на горивата? Няма как да се пътува по тези "тол" пътища без гориво, или? Май искат просто да ни следят още по изкъсо...
19
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Браво много добре. Откога чакам да се спре с лепене то на тея малоумнии винетки. Целите коли окичени с лепенки. За камионите чак пък нова технология на запад е така от поне 13 години . Минават покрай системата тя засича номера и отваря бариерата, без камиона да спира даже.
18
7
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Разбрахте ли сега защо Бойко строи толкова много магистрали? За да прибира наема ;)))Не стига, че прибра комисионните за строежите, не стига, че прибра и комисионни от теглените кредити, а сега и наем ще ви взема ;)))))А ако беше построил поне 1 поток щеше и да взема, и да дава. Няма късмет България с управниците.
17
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аз ви гарантирам, че малкият и среден бизнес, особено в провинцията, до 2025-та ще е фалирал масово!
16
2
 
4
 
! Отговори
Cartman1912 преди 6 години
След като цялата идея е да се плаща повече от транзитно преминващите камиони то да бяха вдигнали цената на еднодневната винетка. Сега сто процента на практика системата няма да работи, както я описват на теория и транзитния трафик пак няма да си плаща.
15
3
 
14
 
! Отговори
до 12 преди 6 години
Че то и сега могат да те следят-знае се къде е телефона ти. Така,че спокойно. намери си любовница в твоето село, а не на другия край на държавата, щом не искаш да те следят. Или пътувай за да е-б-е-ш- с влак-анонимно е.
14
4
 
23
 
! Отговори
скептик преди 6 години
Много добре звучи, но на бас че няма да се случи. Те елементарни услуги в администрацията не могат да направят онлайн, а това си е доста по-сложно.
13
4
 
25
 
! Отговори
Veliko преди 6 години
Досега крадоха от европарите и затова бързаха с тея магистрали ама програмния период свършва. Сега почват да скубят нас, няма такъв народ и такава държава!
12
2
 
18
 
! Отговори
Оруел преди 6 години
Еми кой е виновен , че не плащат турците. Какво ще се промени питам аз, дали няма да си купят сега или после. Много прсто на границата проверяват и който не си е платил, глоба + таксата иначе няма излизане . Щели да въвеждат още мобилни екипи. Еми въведете ги сега ве. Проблема с турските шофьори е че знаят че, тука са безнаказани. Каквото и да стане си ги пускат към турция. Пак сичко е да цоцат от нас бедния българин.
11
14
 
17
 
! Отговори
Peter преди 6 години
Някой осъзнава ли, че това ще даде възможност всеки един автомобил да се следи къде е - дали сте отишли на среща с парньор или клиент, с любовницата или жената на някъде....На всичкото отгоре се представя за нещо позитивно това...
10
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Щом ще има намесени и мобилни оператори,батака със сметките ще е пълен! върви после и доказвай,че нямаш сестра!
9
6
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В Словения-държава, която се прекосява за 2 часа, най-редовно лъжат,че имат само 6 месечмни винетки. И Българите плащат солидни суми-без възражения заради еднократно двучасово преминаване на тази държава. А ние пускаме чуждите автомобили и камиони за смешни пари. При положение,,че магистралата от Свиленград до София е готова-е няма как да караш по магистрала за 10 евро. на запад е поне 80 евро. Ние като пътуваме на запад плащаме тези пари. А чужденците минават без пари-за 10 евро. Не става така
8
4
 
25
 
! Отговори
Emo преди 6 години
*** не каза заплатите кога ще станат като в Австрия!!!
7
8
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Вие луди ли сте, тия направиха егати държавният дълг, в момента малкият и среден бизнес в бг, особено в провинцията, едвам оцелява, всеки дължи мн пари на банките, едвам се разплаща, хората работят колкото да свързват двата края, оттук нататък предстои живота в бг да става все по-скъп, всички масово ще фалират, ще остане 1 град икономика, останалото ромско гето. Хахах, т*паци.
6
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Най накрая и кривод3урлатите жаагали (турците) ще започнат да плащат
5
16
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Малкият и среден бизнес в бг предстои да фалира масово до 5 години.