Мръсен въздух: 2 милиона автомобили без катализатори у нас

Очаква се те да бъдат спирани от движение
10 ное 2017 19:31,
125
Мръсен въздух: 2 милиона автомобили без катализатори у нас
Снимка: архив, Булфото

Близо 2 млн. коли се движат по пътищата в България без катализатори и замърсяват въздуха. Това показва проучване на "Монитор", което се базира на регистрираните автомобили у нас. Според последните данни на МВР те са около 4,3 млн.

Най-много са автомобилите, които са на възраст над 20 години – 1,8 млн., сочат данните от Пътна полиция. Това ще рече, че те са били произведени около 1996 година, когато и влизат първите возила с катализатори у нас.

Така сметката показва, че 1,8 млн. автомобили никога не са имали катализатори. Много от техните събратя пък са се разделили с пречиствателите, тъй като са се запушили. Други пък шофьори са ги свалили без техническа причина, а поради факта, че катализатор на старо се изкупува от цени между 50 и 150 лева заради вложения благороден метал в него. Така простата сметка показва, че поне над 2 млн. автомобила тровят въздуха у нас.

Вече е сформирана работна група от няколко министерства, която да изготви промени в множество нормативни актове. С тях тези автомобили трябва да бъдат спирани от движение.

Компромис ще има за колите, чиито собственици допълнително са поставили катализатор. Такива обаче са изключително малко, тъй като цената на устройството за редуциране на вредните емисии започва от 800 лева и може да стигне дори до няколко хиляди.

Решенията на комисията вече са факт, а първите седем газанализатори са закупени от Столичната община, където се смята, че е един от най-замърсените с лош въздух район в страната.

Пет от уредите отиват в пунктовете за регистрация на коли в КАТ, а другите два ще се ползват за мобилни и служителите на "Пътна полиция" ще спират направо на пътя, където ще извършват проверки.

При наличието на вредни емисии над нормата колите ще бъдат спирани от движение до евентуалното отстраняване на проблема. Тогава те отново ще трябва да минават през цялата процедура по регистрация и едва след това ще получават отново необходимите документи за движение по пътищата на страната.

Кметът на София Йорданка Фандъкова също настоява автомобили без катализатори да не бъдат регистрирани в КАТ, за да не се включват в движението.

"Трябва да водим тази битка, тя е битка за здравето на нашите деца. Успяхме за 3-4 години да подобрим автобусите. В момента тече процедура за закупуване на нови 120 автобуса на природен газ", обясни Фандъкова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


125
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
0
 
17
 
! Отговори
tfbaf, преди 6 години
няма как да спрат 2 млн. коли. причината е проста- в. златев е човек на бай х.й.
34
1
 
20
 
! Отговори
До 27 преди 6 години
Прав си, а още по-лошото е, че се сече с и без официално одобрение вътре в градовете. Борисовата градина скоро ще се превърне в Борисово поле, а появата на спирка на метрото или ремонт на пътя всъщност е равносилно на смърт за всички дървета в района. Скапана държава с много объркани приоритети. Едно дърво расте с десетилетия и тези грешки са непоправими.
33
20
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
2 милиона миризливи трошки и един милион още по-миризливи собственици. Шофери, чалга и социал е положението у нас.
32
5
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аз притежавам автомобил дизелов 1,9 тди на около 18 години. Наистина вече ме е срам да се движа с него. Пуши, трака, има катализатор, но какво от това? Ако държавата ме субсидира 4-5хил. лева и 2-3 години без данък, и подарявам този автомобил и си купувам турбо-бензин евро 6, с обем 1,2 или 1,4 литра.
31
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Е нали от месец насам ни облъчвате с платени социологически проучвания как българите били забогатели? Откъде тогава толкова много трошки?
30
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Коли и жени -втора употреба, храни и лекарства-второ и трето качество, така е в ЕС, недейте да ревете!Европа на две скорости, каза баба Меркел!Викат му евроатлантически ценности!
29
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Който върви срещу народа си, скоро ще отиде по дяволите! Командно административният метод има малко предимства и много недостатъци, обаче тъпоумната фандъчка не може да го разбере,щото от куха тиква семе взема!
28
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Гербавите като ще ми се правят на "европейци" вместо да мислят да данъчни облекчения при купуване на нова кола, мислят как да спрат 2 милиона автомобила от движение.
27
0
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Фандък, според тебе защо 2 милиона коли са на над 20 години- защото България е пълна с ретро маниаци и колекционери на класически автомобили ли?
26
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 24Колите тук са достатъчно по евтини, но си остават скъпи спрямо доходите. Вземи провери в Германия колко струва съответния модел спрямо тук. Разликата може да достигне до към 5к евро
25
1
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Господа и госпожи ,знаете ли къде отидоха българските гори кооито пречистваха въздухът ни и спираха ерозията и наводненията? От Родопите, Странджа, Стара планина, Средна гора и пр. всичко се изсече и изнесе- най много в Гърция. Акациевите лесозащитни пояси също ги няма. За какъв чист въздух тогава говорим.Сега намерихме виновен - колите без катализатори.
24
3
 
22
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
Преди да се измисли катализатора не се тровехте. Значи сте много мaймyнитe, а от там и колите
23
11
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Карай си 20г дарак на газ, няма проблем. Нека сложат данък за такива от по 500 кинта. Аз на чисто нова кола плащах по 420 лв данък, защото тровя в пъти по малко!
22
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Това е поредната глупост в ушърб на хората в полза на автоморгите,продавачите на катализатори и изкупвачи на коли за скраб. В Европа сме единствената държава ,оято не дава никакви преференции при закупуване на нова кола,дори да си дал старата за скраб. ВРусия имаше три кампании за по 60 000 ПС. Целта е от собственика на МПС да се съдерат максимален брой кожи според икономическите възгледи за максималната печалба.Екологията е само параван за алчността.
21
5
 
3
 
! Отговори
ханкрум преди 6 години
Лятото луноходи ли караме
20
24
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Предлагам за всички коли без катализатор данъкът да е 1500 лв, ако колота е над 10 години още 1000 лв, а ако е над 15 години още 1000 лв.Това е начинът селяните да бъдат накарани да слязат от таралясинците си, с които ни тровят или да съберат пари за нормална кола с катализатор.Иначе на добра воля и с добра дума нищо не става - когато трябва да плати 3 500 лв на година силно ще се замисли. Защото в много от случаите това е повече от стойносттта на пушещите таралясници.Елементарно, Данче.
19
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ако го направят това, ще се вдигнат много кражбите на катализатори, защото не са евтини. Ще има много пострадали хора. Повече вреди, отколкото ползи.
18
2
 
27
 
! Отговори
zeus преди 6 години
2 000 000 коли, по 1 000 лева на катализатор, ей го новото дране за 2 милиарда ;)
17
6
 
16
 
! Отговори
Държава преди 6 години
Защо облагат автомобилите на конска сила а не на обем на двигателя? Модерна кола 1000 кубика, Евро 6, 7 се облага с данък колкото 10 бр. стари Лади - убиват всичко от лакомия, и после защо въздуха бил мръсен...
16
2
 
23
 
! Отговори
Боко Тиквата преди 6 години
Вижте сега, на моя Мерцедес от 68-*** му е разрешено да се движи без катализатор, защото му сложих оригинално радио Блаупункт. Вашите коли ще ги спираме от движение.