Дизелът в Европа умира, а у нас "пали" с пълна сила

Западна Европа праща старите си коли в България
11 мар 2019 12:00, Нели Христова
74
Дизелът в Европа умира, а у нас "пали" с пълна сила
Снимка: Pixabay

Макар дизеловите автомобили да губят своята позиция в Европа, в България те все още са най-популярното средство за превоз. Оказва се, че търговците отчитат сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа, съобщава Нова тв.

Всяка трета кола от износа в Италия, попада в родните автокъщи. А причините са ясни - забраните и ограниченията за каране на стари дизелови коли по пътищата на много градове в Западна Европа. Докато търсенето на нови автомобили на дизел в ЕС намалява с 18 % през миналата година, у нас то се запазва. По данни на търговците в Германия  – в автокъщите залежават около 350 000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил  престоява около 106 дни.

У нас 1 210 000 са колите на дизел и 1 340 000 - на бензин.

"Дизелът в Италия умира и това не е само италиански проблем, а европейски. От 2018-та много региони тук, в Италия, забраниха достъпа до центъра на градовете за дизелови автомобили. Въпросът е - къде отиват старите дизелови коли – в Близкия Изток, третия свят и Източна Европа, където законите не са толкова строги по отношение на замърсяването”, коментира Джузепе Гамбакорта – автоексперт в Италия. Така той обоснява как дизелите в Италия се превърнаха от най-разпространеното средство за превоз, в най-нежеланото.

А именно от Ботуша идва 80% от вноса на коли втора ръка у нас. Близо 140 000 автомобила, 65 % от тях на дизел са били доставени в България. По-голямата част от тях са стари - над 10-годишни.

"Засега вратата към нас е отворена – няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат”, каза Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили.

"И това предразполага всичките тези евтини автомобили, които замърсяват въздуха в Германия – да идват към България. Хората гледат да се отърват от тези автомобили и рано или късно ще дойде моментът, в който ще се подаряват такива автомобили, тъй като голяма част от тях няма да могат да напуснат на собствен ход територията на Германия”, коментира и  Румен Дунев.

Според шофьорът Антон Антонов, от значение са и средствата, с които разполага българинът. Той също залага на дизел, заради по-ниския разход и твърди, че е от значение не вида на горивото, а подръжката на автомобила:

"Според мен ако един дизел е поддържан с всичките филтри, катализатори – работи напълно оптимално”, казва Антонов.

Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно минава 21 000 евро. "Това, което може да се случи – е някои от тези автомобили, да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне на някои от по-старите сегменти автомобили в България”, казва Александър Миланов.

„Ако те дълго време стоят там, проблемът с тяхната техническа поддръжка ще доведе до драстично спадане на цените, което ще е добре дошло за българските търговци. Ако вкараме коли Евро 5 и 6 – България ще си обнови автопарка, а не да го състари”, коментира още Цветелина Цанева.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


74
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
5
 
2
 
! Отговори
карач и разбирач преди 5 години
Екстра,екстра. Скоро ще си купя едно натокано Ауди а4 tdi -140 коня . Ще му махна филтри и катализатор и ела да видиш какво става по кръстовищата-ще му скъсам гумите от форсажи и вътрене....ихаааааа
40
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Diesel само дънки. Кола не!
39
6
 
4
 
! Отговори
Тинев преди 5 години
***, *** български народ! Прав е РИМ: Хляб и зрелища. Защо трябва да се трудиш за да се образоваш? Та колко по-лесно е: " Радка пиратка" + две бири или "Кой ги мама разклати тез червени домати ". Готино, убо на душата И: ни трябва зор да си даваш. Краднеш тук и там, далаверка завъртиш и опаааа, " Мерджана " бръмчи в двора. КЕФФФ. Че българите бяха образовани, с морални достойнства, трудолюбиви ... майната им.Сега е демокрация.Кот можеш граби и се кефи!
38
0
 
5
 
! Отговори
Истината преди 5 години
В България има интересна ситуация. В София колите са със средна възраст около 11 години, в провинцията 22 години, но някои Край..ности като говорят за София, цитират възрастта на колите в провинцията. Второто интересно нещо е, че в България няма статистика за броя на колите по населени места, а ги има само по области, а към София-област включват и колите от Софийска област. При това няма и статистика по частни коли за до 9 човека, за да се сравни с това, което дават като брой в другите държави.
37
5
 
7
 
! Отговори
До Бай преди 5 години
В някои градове на Германия имат наднормено замърсяване с азотни оксиди и затова там в някои части има забрани за някои дизели. В България няма такова нещо. Хайде стига си ни плашил! Дизеловите коли по принцип са по-малко замърсяващи от бензиновите. Най-големият замърсител е въглеродния двуокис, а с него бензиновите замърсяват много повече от дизеловите и не случайно до скоро немците говореха за чистия дизел. Сега ЕС ще ги глобява за азотните оксиди, но скоро ще ги глобят заради СО2 и бензинови
36
2
 
12
 
! Отговори
До 38 преди 5 години
Какъв сервиз си бе? Крадат ги катализаторите, а МВР досега май нито един такъв крадец не са хванали. Естествено, че ще сложат тръбичка, вместо да хвърлят сума ти пари за нов катализатор, който на другия ден пак ще бъде откраднат.
35
1
 
8
 
! Отговори
анонимен преди 5 години
Зорлем набутаха в дизела био съставка щтото няма какво да я правят. Сега пък бил вреден. Дизела с рапичното олио върви ама пуши. Почти всичките *** ги слагат в дизела
34
4
 
6
 
! Отговори
от сервиза преди 5 години
Проблема не е в дизела, а в това, че масово им се махат катализаторите и фап-филтрите а на тяхно място вместо да се монтират нови се вграждат тръби. Освен това им се бърникат чиповете да може да се излъже мотора да работи без катализатор. За по-евтино.
33
12
 
14
 
! Отговори
КРай преди 5 години
Като се каже нещо против старите банигии - веднага трупа негативи. Наистина ли още не сте се сдобили с прилично нови екологични коли. Това значи че никога ами никога няма да имате такива коли. Ви сте си за един хубав градски транспорт и за нова НО служебна баничарка.
32
3
 
18
 
! Отговори
още факти преди 5 години
От рафинериите излизат като горива бензин и дизел.За сега няма технология дизела да се преработи като бензин.Какво си мислите-че ще го изхвърлят ли?Новите коли нарочно са по калпави като да се карат по 2-3 години и после-за скрап.Нищо,че това е в ущърб на природата,нали клиента плаща!
31
2
 
24
 
! Отговори
малко факти преди 5 години
Продажбите на нови коли спадат драстично и в Европа.Затова трябва нещо да я раздвижи.Сега е в ход кампания срещу дизеловите коли-заради по високите емисии на азотни окиси и твърди частици.Проблемите са вече решени с филтри за твърди частици и с други методи за намаляване на азотни окиси.Постигнати са резултати на емисии на азотни окиси 10 пъти по ниски от нормите за 2020-та година!Така ,че кампанията против дизела приключи.Сега започва такава срещу бензина.Трябва да се продават нови коли,я!
30
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Какво намаляване на цените на дизелите. Идете на мобиле.де и проверете, цените на дизелите не са мръднали. Просто някои медии се опитват да промиват мозъците по нечия поръчка. Идеята за поевтиняващите и вредни дизели, които изчезват от Европа, трябва да се набива в канчетата на гражданите с непрекъснато повтаряне, докато започнат да я приемат без да се замислят.
29
14
 
10
 
! Отговори
Край преди 5 години
Българите имат шанс да се снабдят евтино с прилични коли обаче това трябва да се съчетае с драстично притискане с ВИСОКИ данъци на старите дизели - пълна забрана за коли без катализатори и фап филтри.София в момента провежда експеримент - могат ли всички бракувани коли на Италия да се съберат в един град - за сега успява за сметка на градинки/тротоари/площадки.
28
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Каквото и да ви разправят, става дума за пари.
27
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Някой вярва ли, че гражданите ще спечелят от намаляването на цените на дизелите в ЕС ? Ясно е, че разликата ще отива в джоба на търговеца, който докарва колата в България. Единственият вариант, който виждам аз е същите тези чуждестранни автокъщи да си направят клонове в България и директно да ги карат и продават тук !
26
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Подобни кампании може и да имат някакъв резултат на запад, където човек с нормална заплата може да си позволи нова кола. Но в България, при българския стандарт, човек със средни доходи колкото и да иска, не може. Все едно да се опиташ да накараш всички да се хранят основно с черен хайвер, щото е много здравословно.
25
8
 
13
 
! Отговори
Мен преди 5 години
До АнонименТи в големите БГ градове влизал ли си скоро че да ми говориш, че нямало прекомерно ползване на таралясници...
24
6
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Наднормено замърсяване заради автомобилите в България няма и не се очертава да има, освен ако нормите не се понижат драстично. В Еаропа няма ограничаване на дизеловите автомобили, както лъжат тук. Има ограничение само за по няколко части от малко на брой улици в центровете на малък брой градове. Проблемът им е, например в Германия, че ЕС ще ги глобява за наднормени нива на азотни оксиди, което при тях е резултат от многото автомобили и голямата им употреба, все неща, които в България ги няма.
23
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кампания - вече поне десетина вариации на тази статия под различни заглавия видяхме само в това издание. Има бизнес, който ще спечели милиарди от спирането на дизелите и от ограничаването на възможността за закупуване на стари автомобили и подхранва истерията. А журналистите пишат това, за което им плащат.
22
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До АнонименТой ще се подмлади, но като ни докарат ЕВРО 5 VW-тата с манипулиран софтуер и по-вредни от старите, каква е ползата?