Да се развенчае митът, че можем да се конкурираме с туризма на Гърция и Турция

Илин Димитров: България да влезе в телефоните на европейските туристи
23 сеп 2022 19:30, Анисия Иванова
39
Да се развенчае митът, че можем да се конкурираме с туризма на Гърция и Турция
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

За да може туристическият бранш в България да се развива и да има успех, ние трябва да засилим рекламата си и да си сверим часовника с международните тенденции, където създаването на бранд и дигиталната реклама са най-важни. Това коментира министърът на туризма Илин Димитров в ефира на предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.

"Не сме популярни заради липсата на бранд. Това е една от целите на следващото правителство - да изгради бранд на България, така че чуждестранният турист веднага да му хрумват 7-8 думи за нас. За тази цел трябва значително да увеличим бюджета си за реклама и би било добре да се промени Законът за обществените поръчки, за да можем да рекламираме в Tik Tok и Instagram“, категоричен е министърът.

По негови думи списъкът на проблеми на министерството е дълъг, а бюджетът е едва 0.02% от БВП, докато туризмът в България допринася 13% от БВП. Той не смята, че туристическият бизнес изостава в дигитализацията, големите платформи помагат на бизнеса да се дигитализира, но самият бизнес не е интегриран в останалия свят. „По-голямата част от туристите разглеждат оферти и правят резервации през телефона си и ние трябва да съсредоточим усилията си именно там. Трябва да наложим 7-8 ключови думи, които инстинктивно да бъдат свързвани с България – море, планина, минерални извори, винен туризъм“, убеден е той.

Въпреки това напук на негативните очаквания през пролетта и ниският брой резервации, равносметката за летния туристически сезон в България е положителна, като разликата със стойностите от 2019 г. започва да се стопява.

"Това лято беше малко по-силно от това, което очаквахме. Март месец се поуплашихме, защото предварителните данни бяха много слаби, но в крайна сметка отбелязахме 80% ръст спрямо 2021 г. Като нетна стойност стопяваме разликата с периода отпреди пандемията - очаквахме да сме минус 25% спрямо 2019 г., а сме минус 17%. Смятаме, че и зимата ще бъде много силна, защото по предварителни данни интересът е много голям“, отбелязва той.

При един по-топъл септември стойностите можеха да бъдат още по-добри, но за съжаление това не се материализира, казва той. По негови думи големият ръст спрямо 2021 г. не е необичаен, тъй като това се случва във всички сектори. „По-важната база за сравнение е 2019 г.“, категоричен е Димитров.

Към курортите ни има силен интерес от Чехия, Полша, както и почти пълно възстановяване в броя на туристите от Израел и Великобритания. За сметка на това не се справяме добре с немския пазар, където спадът е значителен.

"Минали години сме имали 700 000 туристи от Германия, тази година са само около 200 000. Те са по-предпазливи заради близостта ни до военните действия в Украйна“, смята Димитров.

Според него е по-перспективно да привличаме туристи от други държави в Източна Европа, тъй като те са в същата ситуация и нямат особени притеснения, докато някои народи като германците са по-консервативни. По отношение на руските туристи, има регистрирани 60 000 души, които са най-вече собственици на имоти. Има осезаем спад от предишни години, като от 2015 г. броя на туристите от Русия намалява прогресивно, но туроператорите са гъвкави и намериха алтернативи в близките пазари, казва гостът.

Интересното е, че българският турист остава номер 1 като дял от общите посетители и минава 60% от всички туристи, като стойностите са почти равни на миналогодишните.

"Имаме устойчивост на търсенето от българи. Всички приказки, че продуктът ни не е добър са несъстоятелни, тъй като, ако това беше вярно, българските туристи нямаше да се връщат и да поддържат такъв стабилен интерес. Време е и да се развенчае митът, че ние можем да се конкурираме с Гърция и Турция. Гърция има 14 400 км брегова ивица, Турция има 7000 км, а България има 350 км. Можем да се учим и сътрудничим с тях, но няма как да бягаме в една и съща писта“, посочва той.

По негови думи най-голямото предизвикателство за хотелиерите е в ценообразуването.

"Има голям недостиг на кадри, няма служители и се получават изкривявания на пазара, съответно трябва да се увеличават заплатите. При много хотелиери маржа на печалба се изяжда и няма пари за инвестиции в хотелската инфраструктура“, отбелязва той.

Хотелиерите ще имат печалби и те няма да са малки, но това е благодарение на тавана на цените на тока и това спаси донякъде бранша. Цената на водата обаче скочи драстично в Бургаска област, но за щастие газ не се използва много  освен в кухните, но ще има проблем през зимата с отоплението на големите комплекси, ако държавата не сложи таван на цените. Аз се боря за 9% ДДС за целия сектор, таван на енерго разходите - няма как да се справим иначе“, зопълни Димитров.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
0
 
2
 
! Отговори
Случаен преди 2 месеца
Най-напред си махнете мутрите със дебелите синджири и чантичките където искат пари за шезлонги и чадъри.Достатъчно е прескъпо всичко там.Другото нещо е ужасно мръсния пясък.По лани бях на нашето черноморие на Приморско,все едно бяхме на плаж във пепелник.Отвратително и пълно със фасове навсякъде(хиляди).Другото нещо което ми е странно е ограниченията със въжета навсякъде.Никъде дръгаде освен във България не съм виждал такива неща.Така че започнете от там,а не да правите реклами.
34
0
 
5
 
! Отговори
Largo преди 2 месеца
Какво дрънка тоя господин ?Туризъм се прави за да се спечели а не за печалбарство , туризъм се прави от хора където знаят какво е значението на думата туризъм а не от *** и комплексари където си мислят,че щом карат мерцедес-*** или баварец-комплексарец и са отворили хотел и знаят как се прави туризъм защото от такива туризъм в България няма понеже мислят как само да дерът кожите на хората с цени като например една супа умряла осем лева или на Банско една пържола никаква 28лева .
33
0
 
5
 
! Отговори
Largo преди 2 месеца
Какво дрънка тоя господин ?Туризъм се прави за да се спечели а не за печалбарство , туризъм се прави от хора където знаят какво е значението на думата туризъм а не от *** и комплексари където си мислят,че щом карат мерцедес-*** или баварец-комплексарец и са отворили хотел и знаят как се прави туризъм защото от такива туризъм в България няма понеже мислят как само да сетът кожите на хората с цени като например една супа умряла осем лева или на Банско една пържола никаква 28лева .
32
0
 
6
 
! Отговори
Joko преди 2 месеца
"Не сме популярни заради липсата на бранд" рече МИНИстерот Димитров ! Нищо подобно ! КАЧЕСТВОТО НА УСЛУГАТА и ЦЕНАТА на която се предлага са решаващи. От 5 години ходя на почивка в Гърция.На БГ черноморието с бетон и търгаши повече никога.
31
0
 
6
 
! Отговори
Па съм я бе преди 2 месеца
Ааа,Бегай оттука.Какъв туризъм ще развивате,като сте *** до дъното на душата си.
30
5
 
5
 
! Отговори
Чоко преди 2 месеца
Проблема ни е в дължината на сезона. Той е от началото на юли до първите дни на септември. Т.е. два месеца. Това лято посетих Мармарис в Турция. Там сезона свършва в края на ноември и започва от 01,03. Така тук всеки трябва за два месеца да изкара колкото другите за девет. Трудно е и за това и цените са високи и не се намира персонал.
29
0
 
9
 
! Отговори
ОТНОШЕНИЕТО преди 2 месеца
Впечатлява хората ...ОТНОШЕНИЕТО......А не надурлените мутри на персонала на хотели и ресторанти....Бъдете мили,отзивчиви,добронамерени ,усмихнати ,за да могат туристите ,летовниците да идват отново и отново и с кеф да си харчат парите за да си изкарат наистина една приятна и незабравима лятна почивка
28
3
 
14
 
! Отговори
VladTepes преди 2 месеца
България има реален потенциал да привлича елитни туристи пианисти с отлична алкохолна подготовка и да стане европейски център на пианизма и балконинга. В бъдеще може да се провежда европейско първенство по балконинг.
27
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
При нас хотел 4 звезди и като кенефa на заведението в Гърция, в който ходя като ме споходи нужда на плажа. Така, че не е верно , че не ги конкурираме,
26
20
 
9
 
! Отговори
Край преди 2 месеца
На 1000 км. от София няма други градчета като Балчик и Созопол. С картинни галерии с ботаническа градина, с архитектурни паментници и с уникални кръчми и бохемско-артистична атмосфера. Който има очи да го види. Който няма - да ходи да яде вкиснало дзадзики и пие захаросаната им мастика и да си мисли че е направил околосветско пътешествие.
25
0
 
10
 
! Отговори
w преди 2 месеца
С три шопски салати избивате голяма бутилка газ
24
2
 
21
 
! Отговори
Радослав преди 2 месеца
Каква конкуренция с Турция или Гърция? Със сърдити сервитьорки които те гледат начумерено защото си им прекъснал свалката с бармана, с храна трета употреба и дълбоко замразена риба на 10 сезона, храна водеща до хранително нагряване, с липса на елементарна инфраструктура, канализация от 19 век, пътища като след война, свободно крадящи роми които са защитени от държавата? С това ли ще се конкурират с Гърция и Турция? Скоро Албания ще стане по атрактивна туристическа дестинация!
23
0
 
17
 
! Отговори
Аноним преди 2 месеца
Не само че Гърция и Турция имат десетки пъти по-голяма брегова ивица от Българската. Но и там сезона е два пъти и половина по-дълъг. До средата на Октомври може да отидете на море при съседите, в България сезона приключи преди 10 дни. Това е един от големите фактори за развитието и качеството на морския туризъм в трите държави, който се явява и основен сред Туристическия бранш
22
0
 
16
 
! Отговори
Nqkoi преди 2 месеца
Естествено, че не можем! Като нямаме концепция и не развиваме качествени кадри ще продължим с ниското качество!
21
1
 
23
 
! Отговори
MR Buch преди 2 месеца
Разбира се че можем, махаме мутрите от уравнението. Бутаме 90% от бетона и воала.
20
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
То не става с дигитална реклама, колкото и да рекламирате човека ще дойде 1 път и като види слънчака повече няма да иска да чуе за България. Отношението към туриста и услугите на таково ниво трябва да е че сами трябва да рекламират за България
19
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ква реклама бе, гологлав?! Бетонът от Черноморието и мутрите по него трябва да се махнат. Тогава си мисли глупостите за тикток и инстаграм... Откъде ги събирате такива гении...
18
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Когато имахме кадри , БКП хотелиерите ги лъжеха и изгониха а сега реват че кадри нямало . Жа-ЛКИ ДС милиционери престъпници пишман кръчмари
17
0
 
17
 
! Отговори
Иван преди 2 месеца
Ако няма качество какво като правиш реклама? Мина това времеима интернет, сайтове , информация
16
2
 
20
 
! Отговори
Знаещ преди 2 месеца
Абе пич кви брандове и реклами те гонят?? Ти нямаш моретата на Гърция и Турция нямаш кадрите на квалифициран персонал на Гърция и Турция нямаш кухнята и храната на тези държави нямаш островите на Гърция нямаш храната качеството рибата на тези държави нямаш услугите на тези държави!! Къде си тръгнал за тик ток да ми плямпаш бе . Със СРЗ за сервиз или барман от 800евро КВа услуга ще предлагаш ТИ БЕ СМЕ-ШНИК ?