Светът е физика! Пробваме да научим как е възникнала Вселената

В мощния ускорител на частици в ЦЕРН пускат сноп протони с невероятна скорост
10 сеп 2008 09:35,
Светът е физика! Пробваме да научим как е възникнала Вселената
Част от магнитите, чиято цел е да ускорят максимално сноповете с протони. Снимка: БГНЕС

Днес физиката ликува!

За пръв път на 10 септември 2008 година в най-мощния в света ускорител на частици ще настъпи дългоочаквания от няколко поколения физици момент.

Сноп протони ще бъде ускорен в най-интересния научен експеримент в последните години, провеждан от Европейската организация за ядрени изследвания, известна още като ЦЕРН.

Проектът е финансиран от Европейската общност.

Събитието стартира в 10.00 часа българско време край Женева, на границата между Франция и Швейцария.

Учени от целия свят и медии са препълнили мястото, а самият експеримент може да бъде наблюдаван наживо тук, както и по BBC.

Какво точно ще се случи в ЦЕРН?

"Днес практически ще бъде извършен последният тест, че тази голяма машина /ускорителят на частици, бел. ред./ има шанс да проработи и всъщност правим първата стъпка към научаването за това как е възникнала Вселената", поясниха за Dnes.bg специалисти по физика на елементарните частици към Института по ядрени изследвания и ядрена енергетика /ИЯИЯЕ/ и Физическия факултет към СУ.

Три десетилетия след първоначалната идея за експеримента, днес учените ще пробват да пуснат сноп от частици в 27-километровия подземен тунел на мощния ускорител на частици.

Целият проект, който струва феноменалните над 6 милиарда евро /навремето Конгресът на САЩ е отказал финансиране на аналогична разработка поради високата цена/, цели да сблъска частиците с невероятна енергия.

До някаква степен това ще пресъздаде условията, в които е съществувала Вселената веднага след Големия взрив.

На 10 октомври пък ще бъде направена втората стъпка в проекта, а именно сблъскването на противоположни снопове протони.

Изискваната точност за сблъскването на двата снопа образно казано е сравнима с точността, която е необходима при сблъскването на върховете на две игли, изпратени една срещу друга от двата края на Атлантика, обясни пред ВВС Дейв Барни, експерт от контролния пункт в ЦЕРН.

За да може сблъсъкът да стане факт, в тунела, който е построен под границата на Франция с Швейцария, са поставени над 1000 цилиндрични магнити, които имат за цел да ускорят сноповете с елементарните частици, наречени протони, до скорост близка до тази на светлината.

Ролята на магнитите е да фокусират тези снопове,  които ще се насочат в противоположни посоки и накрая ще се сблъскат.

Така учените се надяват да открият нова частица, чието съществуване е хипотеза от много време насам - Хигс-бозона, наричан още Божествена частица, единствената ненаблюдавана  от участващите в Стандартния модел на взаимодействията на елементарните частици.

Малко пояснения

Точното значение на LHC е "large hadron collider", тоест „голям адронен ускорител“ и представлява уникална машина, която ще ускорява насрещни /обикалящи в противоположни посоки, по и срещу часовниковата стрелка по окръжност с обиколка 27 километра/, снопове протони, които ще се срещнат на четири места.

На тези четири места са разположени четири основни експериментални установки /детектори/ за изучаване на „продуктите на взаимодействието им“.

Все още обаче, дори и след днешния експеримент, LHC е в пробен период. Енергията на насрещните снопове от протони ще се увеличава на стъпки през следващите месеци, докато достигне проектната енергия от 5 TeV /тера електронволта/, което е равно на 5000 GeV (гига електронволта/.

Първият опит на ускорителя на частици, насрочен за днес, ще е с енергия 450 GeV, тоест по-малко от 1/10 от проектната.

Какво се очаква, когато LHC заработи истински, тоест на пълна мощност?

На първо място – откриване на така наречената частица Хигс-бозон.

За нея единствено липсва експериментално потвърждение /тоест, не е наблюдавана/, от всички присъстващи в обичайната версия на теоретичния, т. нар. Стандартен модел на взаимодействията на елементарните частици.

Тестване на различни теоретични хипотези, издигнати от различни съображения в областта на физиката на елементарните частици, теорията на струните, астрофизиката и космологията.

Евентуално: някои от свойствата на Вселената ни, тъй като при взаимодействията на протоните, при тези високи енергии, ще се пресъздадат част от условията, които са съществували в сравнително ранната Вселена.

Ползата от всичко това: естествено, научните открития, които се очакват и които, разбира се, не могат да се предскажат, както и усвояването и развитието на върховите технологии, които са ценност за развитието на икономиката и информационните технологии.

Да не забравяме, че Интернет е замислен и създаден именно в ЦЕРН от хора, работещи там, като първоначалната идея е била за улесняване на научните комуникации...

Нашето участие в ЦЕРН

Ние сме 20-та страна-членка на ЦЕРН. България е приета преди десетина години, а в момента там има почти 100 български студенти и учени.

Някои от тях /например д-р Георги Султанов и д-р Владимир Генчев от Института по ядрени изследвания и ядрена енергетика /ИЯИЯЕ/ и д-р Леандър Литов от Физическия факултет на СУ/, както и други наши докторанти и млади учени, участват непосредствено в построяването и в бъдещите експерименти на ускорителя.

И накрая - за тези, които много се притесняват, че най-мощният ускорител на частици ще взриви планетата и ще доведе до преждевременен край на света - посетете сайта, носещ името "Мощният ускорител на частици унищожи ли вече света?".

Търсете отговора там :)

преди 15 години
Abe kak da nqma delene be carvul...!? A v AEC Kozlodui ne delim li qdra? Qdrenoto delene e poznato mnogo predi qdreniqt sintez. Qdroto na Uran 235 se deli i se osvobojdavat neutroni, koito delqt novi qdra. Tova se nari4a verijna reakciq. Sintezut e obratnoto. A ti se izkaza napulno nepodgotven!

преди 15 години
Е.ал съм ви науката и 1% шанс за създаване на черна дупка да има е много, ай сектир от идиотизми ,маимуните ще иследват вселената, ай стига глупости.И тоя път да ни се размине ,следващия път какво ще е ? Рано или късно ще отключим невероятна сила която да е способна да уништожи земята и да ни затрие.Теории ми развиват някакви психопати колко ценна била тая джаджа ,кво и е ценото бе ? Да на големия зрив, на вселената и на физиците.Банда откачалки дето един път не запалиха атмосферата за да цепят атома ,сега развиват теории за малки черни дупки, аман бе няма ли дупки за тея цъкели ,че се занимават с глупости ?

heh преди 15 години
тия много филми са гледали....

Gery преди 15 години
БУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУМ !!! :) I ot Zemqta nishto ne ostana hahah :)

преди 15 години
davat li go online nqkade

Bio преди 15 години
Глупост е да се мисли че подобен експеримент може да има пагубни последствия за Земята и Вселената. Още по-глупаво е да се счита че те ще настъпят днес. Със сигурност ускорителят, който е плод на десетки години труд е пускан стотици пъти пробно преди официалния старт днес и очевидно нищо лошо не се е случило.

преди 15 години
Днес ще докажат че Бог има! Не могат да създадът материя!!!!! Само дето горят тока напразно !

преди 15 години
Дан Браун е търговец на илюзии за тъпани като теб. И аз ако трабя 20 години че съм бачкал в цру и церн и напиша популярно четиво с тираж 50 000 000 освен да стана милиардер от тъпани като теб друго няма да се случи. А и си сбъркал адреса за научна фантастика.

nik преди 15 години
mom4eta spored men ne sme se razvili dostata4no za takova otkritie . Ne sme si opravili na6ite bakii 4e da mislim kak e vazniknala planetata+tva ne mojem da ovladeem ni6to sas skorosta na svetlinata 6e zemi da stane nqkoi fal ....NE ZNAEM KAKVO 6TE STANE TVA E PROBLEMA

Marcy-Darcy преди 15 години
Почва да се сбъдва Шестото клеймо :)

LESTAT преди 15 години
btw , ако сте чували за писателя Дан Браун , той има книга написана за Церн . Много е интересна а той самия е бивш агент на ЦРУ .

Замириса на изгоряло:>

физик преди 15 години
ще открият че си е еб.ло маммата

преди 15 години
даа специално в бг е заложен капан за глупости и тъпани.

преди 15 години
даа специално в бг е заложен капан за глупости и тъпани.

преди 15 години
стига сте ръсили простоти бре. нямате ли си работа, а си чешете езиците.

Bob преди 15 години
Това което казваш звучи доста правдоподобно... Ами ако всичко около нас, Вселената, е в някакъв парадокс - капан на времето, и всичко се повтаря отново и отново и отново...

преди 15 години
"Преди милиони години още преди големия взрив"!!! Младежо големия взрив не е бил преди милиони а преди близо 14 милярда години, дори планетата ни е на 4 милярда години. Ти вместо да четеш фантастика първо виж сухите факти. Преди милиони години е имало динозаври по планетата ни! А относно "деленето на атома"!! Няма такова нещо като делене на атома!! При ядрения синтез се разбиват атомните ядра но делене на атоми няма, това да не са ти някакви клетки дето се делят бе !!!

gandoni преди 15 години
ми що не пишат нещо и за строителите на тунела ? Що например не споменават нищо , че когато го наблъсках в ...тунела на колежката .. и като започнахме да ускоряваме темпото .... дойде шефа и ни върна в ... България....

преди 15 години
Ако ще става нещо то няма да е днес *** пак си слушал ама не си чувал и си чел ама не си разбрал кво четеш. Днес пускат протония поток с минимална мощност а сблъсъкът ще бъде на 10-ти Октомври та ако ще става нещо то ще е тогава! В момента само тестват машината .