Просто забрана на Uber - решение а ла НРБ

По-добре да променим правилата, за да участва и тя в играта
Обновена: 16 апр 2015 16:33 | 16 апр 2015 16:32, Бойчо Попов
47
Просто забрана на Uber - решение а ла НРБ
Снимка: Getty images

 Ако в някое малко отдалечено и закрепостено селце, в което всички къщи са боядисани в сиво, някой реши да боядиса своя дом в тревистозелено или в жълто, може да очаква доста разправии. Сякаш така се чувства и американската компания Uber, която със своята донякъде странна бизнес идея се опитва да преобърне с главата надолу закостенелия таксиметров бранш.

Понякога ни се иска да мечтаем повече. Да мечтаем например за по-голяма конкуренция на пазара на таксита, да речем. Да мечтаем за това, че именно тази конкуренция може да освежи и насърчи бизнеса. Че пътуването с такси няма да е толкова скъпо или няма да чакаме вечно, докато дойде. Че шофьорът няма да е неучтив, да слуша чалга, да закръгля сумата за плащане по подразбиране нагоре. Или просто да забравя да връща ресто.

Дори да се абстрахираме от клиентското преживяване, което се предлага от таксиметровите компании (свързвано често с неприятни случки, завишени сметки, които дори стават обект на шеги, ако съдим по темите в Twitter с хаштага #sofiataxi), мечтата можеше да бъде продължена. След десетилетно циментиране един сякаш сравнително неподвижен бранш изглежда можеше да се адаптира към тенденциите на новото време, ако предимно младите хора (но не само) получат шанс сами да организират начина си на придвижване с технически средства. А който желае, може да продължи да си ползва „добрите стари таксита“. Но би могъл и да се възползва от техническите възможности на дигиталната епоха. С една дума – клиентът би имал право на избор.

Така например някой може да си повика такси чрез приложението в смартфона си, да идентифицира конкретния шофьор, да провери как колата пристига. Да се срещне с технически грамотен шофьор, да стигне бързо до целта си благодарение на навигацията, а самото плащане да стане бързо онлайн и мобилно. Без да има притеснения за надписана сметка или закръглен нагоре бакшиш. 

Така можеше да изглежда ситуацията и в София, ако страната ни можеше да се присъедини към Лондон и редица големи градове, или например Сан Франциско, където преди седем години Травис Каланик основа своята компания за споделено пътуване Uber.

Сега на това потребителско преживяване, поне в България, може да се сложи край, след като държавната машина се задейства и антимонополната комисия КЗК започна проверка срещу компанията. И въпреки че според писмото на Столична община тя е загрижена за сигурността на плащанията, КЗК проверява компанията за нарушаване на конкурентоспособността и по-специално за наличие на евентуално извършени нарушения на „Забрана за нелоялна конкуренция“.

Нека сме наясно – може да се поспори и за морала на Uber. Защото в крайна сметка компанията предоставя отговорността за бизнеса и отчасти за наказанията на самите шофьори.

Компании като Uber или услугата за наем на жилище Airbnb функционират на глобално ниво. Техният бизнес модел просто е проектиран да проработи във всяка страна на света. Но националните пазари от своя страна се характеризират с отделни правила и закони. Понякога те са смислени, понякога са странни, а понякога имат спешна нужда от реформа. В повечето случаи въпреки всичко обаче законите са продиктувани от принципите на правовата държава. Обикновено те са резултат от един демократичен консенсус, на който се е съгласило обществото. Дългите законодателни дебати са част от този процес на развитие в демократичните общества.

От друга страна – едно новопоявило се създание, като Uber, тъкмо затова е иновация, защото не е обхванато от сегашните правила. И ако в обществото се появи консенсус, че законът вече не е актуален, то ще поиска промяна на този закон. Включително и на правилата за извършване на пътнически превози.

В повечето страни, в които Uber действа, компанията намира изключения в законовите текстове. “Вратичката” в закона, която концерът използва в България, е в текстовете, които описват правомощията на контролния орган за таксиметровите услуги - Агенция “Автомобилна администрация”. Самата тя има правото да спира само таксиметрови автомобили, но не и частни коли.

Тук е уловката - шофьорите на услугата карат само своите лични автомобили, които могат да бъдат спирани за проверка само от КАТ. Дори и да бъде спрян шофьор на Uber, докато работи, държавните власти ще трябва да докажат еднозначно, че той извършва платен превоз. А самият шофьор винаги може да твърди, че просто вози приятели. За да се докаже противното, КАТ трябва да намери свидетели.

Според източници на Investor.bg властите дори пробват да ползват т. нар. "тайни клиенти", за да хванат шофьорите в нарушение и да наложат глоба. А тя не е никак лека - шест месеца наказателен паркинг за автомобила и 1500 лв. глоба, като сумата се удвоява при повторно нарушение.

Но самата поява на Uber, дори да е кратковременна, има своя ефект. Отделни таксиметрови шофьори стават все по-старателни и мили към клиентите си, българската старт-ъп компания TaxiMe се активизира. Така става, когато има конкуренция – тя е неудобна за вече наложилите се играчи, но пък насърчава прогреса и е в полза на клиентите.

Забрана на една качествена, иновативна и смислена услуга звучи толкова комунистическо назадничаво, толкова "а ла НРБ". И е по-лесното решение.

Затова можем само да се надяваме, че законотворците ще постъпят мъдро и няма да си затворят очите пред техническия прогрес.

Още подобни коментари четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още по темата: UberUber България
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
8
 
7
 
! Отговори
жеко преди 9 години
uber е добре да я има, навсякъде в цивилизованите страни е доказала своята пригодност , само в бг сме по големи тарикати, всичко е просто, тази услуга ще подбие доста цените на таксиметровите фирми като цяло а и много от бакшишите ще получат негативна оценка в тази мрежа
14
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Кви са тия убер мубер? Аз съм мазохист и обичам да ползвам услугите, които се предлагат от неграмотен, вмирисан на пот,цигари,мастика и чесън бакшиш, колата вони на хралупа на скункс,но за сметка на това е лицензирана,минала преглед по документи и е задължително с помпа. Гумите са й четвърта употреба и няма две еднакви,а окачването й е работило само месец след като е излязла от магазина.
13
6
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
"По-добре да променим правилата, за да участва и тя в играта"Никакви правила няма да променяме, защото на *** и Пульо им се приискало да се наместят на пазара, ама не отговарят на изискванията. Компанията ще се съобразява с правилата в държавата, а не обратното.
12
13
 
22
 
! Отговори
пътуващ преди 9 години
Като ви чета коментарите и ми призлява. Юбера си е супер, фирмата си плаща данъци, създава и работни места. А миризливите бакшиши да вземат малко да си вдигнат качеството защото масово са изключително гнусни!
11
7
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
И статията за възхвала на Убер е в стил НРБ.
10
2
 
13
 
! Отговори
до 1 преди 9 години
Ами ходи пеш, полезно е здравето. :D
9
6
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
"Забрана на една качествена, иновативна и смислена услуга звучи толкова комунистическо назадничаво, толкова "а ла НРБ". И е по-лесното решение."А Испания, Франция, Германия, Белгия, Швейцария, Холандия, американските щати Калифорния и Невада, Народни Републики ли са? Защото те забраниха убер.
8
9
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Кви са тия Юбер, яде ли се, пие ли се?
7
8
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
това Убер си е голям балон ,таксиметрова услуга си е и ще се спука Не познавам човек който да иска да я ползва но като нещо ново много желаещи абе то на народа дай зрелище по добър оратор и му гледай сеира
6
2
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
И докато КЗК се занимава с Юбер, Комисията за защита на потребителите защо не подеме акция за борба с "помпите" на бакшишите, с нелегалните таксита и прочие тарикати и *** от бранша???
5
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Не подценявайте "организираните" бакшиши! Преди двайсетина години бутнаха властта и без малко да сринат и Народното събрание, та един Uber ли няма да изгонят от България?!
4
1
 
26
 
! Отговори
3ти преди 9 години
И да не си мислите, че защитавам софийските бакшиши. Аз толкова мързеливи мошенници досега рядко съм виждал. Във Варна също имаме тарикати таксита (въртят се около летището и курортите... викайте си такси по телефона)... но такова чудо като в София не съм виждал никъде.
3
23
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Uber са такива безподобни мошеници, че изобщо не ми ги хвалете.Ооо каква свобода на пазара и т.н... дай да легализираме и трафика на хора, щото и това е пазар? Купуването на булки.. че да се увеличи броя бракове? Какви са тези нелепи ограничения сега?!
2
13
 
17
 
! Отговори
Балък преди 9 години
В стил НРБ е да бичиш частно и да не подлежиш на никакви данъци. Останалите гламави "бизнесмени" дето не сме толкова напредничави ще си внасяме ДДС и т.н. данъци
1
7
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ако няма Юбер, ще ходя 'пеша', но пак няма да ползвам бакшиши :)

Спонсорирани публикации