Приземиха успешно Ту-154 в тайгата сред блата

Преди да спре, самолетът направил просека в гората
8 сеп 2010 23:47, Елка Василева
143
Приземиха успешно Ту-154 в тайгата сред блата
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Самолет Ту-154М с 81 души на борда извърши на 7 септември сутринта принудително кацане на полуизоставено летище в тайгата на 4 км от село Ижма в Република Коми.

Авиолайнерът е летял от Якутск за Москва.

Няма пострадали сред 72-мата пътници, от които три деца, както и деветте членове на екипажа. Не е било нужно да се оказва медицинска помощ на никого.

Спасяването на хората в създалата се ситуация „може да се разглежда като чудо“, заяви за ВВС заслужилият пилот на Русия Олег Смирнов.

Според него благополучният изход от инцидента е изключителна заслуга на командира и екипажа на лайнера.
 
Експертът е убеден, че внезапният и засега необясним отказ на всички енергозахранващи системи по време на полет е изключителен случай и той не вижда основания Ту-154 да бъде наричан ненадеждна машина.

През последните 10 години в Русия и по света са станали 13 катастрофи с Ту-154, девет от които с човешки жертви.

В повечето от случаите като причина е бил посочен човешкият фактор.

Проблемите започнали на височина 10,6 км след 4-часов полет, когато до Москва са оставали около 2 часа.

По данни на Росавиация внезапно е отказала електрозахранващата система и в резултат са се изключили помпите, захранващи двигателите с гориво, цялото навигационно оборудване и радиовръзката.

Екипажът се е снижил до 3 км, за да включи резервното електрозахранване, което не действа на по-голяма височина, но по неизвестна причина и то не е сработило.

Екипажът е бил принуден да кацне на малкото летище, строено за малки самолети от типа Ан-24 и Як-40, което през последните години е било използвано само от хеликоптери.

Самолетът е кацнал при третия опит. След приземяването и пробега по прекалено късата за него писта Ту-154 е излязъл на 200 метра извън нея, направил просека в тайгата и спрял в блатото.

„При тези обстоятелства, при които се оказахме ние, е просто чудо, че можахме да кацнем, а пътниците останаха цели и невредими. Когато командирът реши да кацаме, беше облачно и по същество намалявахме скоростта на сляпо.

Когато започнахме да виждаме земята, разбрахме, че под нас има блата.

Започнахме да кръжим, когато открихме пистата на затвореното летище в Ижма. Тя се използва като хеликоптерна площадка, затова кацането не беше от меките“, разказа за РИА Новости член на екипажа.

Пътниците и пилотите са били откарани с вертолети в Ухта, а оттам с резервен самолет на авиокомпанията са стигнали в Москва.

Самолетът е получил незначителни повреди, но тъй като е спрял в гората извън пистата, повече никога няма да може да излети, съобщиха от Росавиация.

Олег Смирнов разказа, че едновременно излизане от строя на трите включени към двигателите автономни електрогенератора на борда на Ту-154 се случва за първи път от 38 години експлоатация на машини от този клас.

Експертът се затруднява дори да предположи какви са били причините за инцидента.

Екипажът е проявил решителност и мъжество в извънредната ситуация, смята Смирнов.

„Главното е, че всички са живи и здрави“, каза Смирнов за ВВС.

„Хората дължат живота си на екипажа, на неговия професионализъм и усет. Самолет, който тежи сто тона и има размах на крилата 80 метра, е приземен в гората, на площадка, където кацат малки хеликоптери! Тази грамада трябва да се приземява на специално подготвена писта със съответната дължина и ширина.

Командирът е кацал, разбирайки прекрасно, че 1200 метра писта няма да са му достатъчни. Той е направил това съзнателно, пресметливо и умело“, обяснява Смирнов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


143
Още по темата: Тайга
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
126
0
 
0
 
! Отговори
Оня преди 13 години
Това което казваш до някъде е вярно в случай на отказ от страна на хидравликата, но тогава нямаш и 'вертикален стабилизатор' (ръдър) понеже и той е хидравличен. Прочети по-внимателно - "в резултат са се изключили помпите, захранващи двигателите с гориво" - нямали са и двигатели, с които да управляват посоката на движение, но дори и да са имали - двигателите на Ту-154 са до опашката, не са на крилата и положението им не позволява много да бъдат използвани за управление.
125
0
 
8
 
! Отговори
Катя преди 13 години
Браво на пилота и екипажа.това се казва пилот
124
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
БРАВО!!!
123
0
 
4
 
! Отговори
4444 преди 13 години
не е важно какъв е самолета,а кой го пилотира.дори и най съвремения самолет в ръцете на неопитен пилот е жив ковчег
122
0
 
1
 
! Отговори
4444 преди 13 години
не е важно какъв е самолета,а кой го пилотира.дори и най съвремения самолет в ръцете на неопитен пилот е жив ковчег
121
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
то да приземиш здрав ТУ си е цяло изпитание а камо ли повреден. разбирасе че другите 12 катастрофи са поради човешки фактор, нали ако беше технически трябваше да спрът всички самовети в употреба и мн ого хора щяха да изгубат много пари. просто е по удобно грешката да е човешка.
120
0
 
2
 
! Отговори
Оzzy преди 13 години
Няма задкрилки, но има работещ вертикален стабилизатор и двигатели. Регулираш тягата с двигателите, вдигаш или пускаш носа на машината. Приземяването е било визуално. Станало е от третият опит, при работещи двигатели. Ако нямаха двигатели щяха да се избият всички, особено на тази къса писта. Реверсът ги е спасил.
119
1
 
2
 
! Отговори
Оня преди 13 години
На мен друго ми е интересно .. Не съм много добре запознат със системите на този самолет, но как успяваш да го приземиш 100-тонна машина с напълно отказали електрически системи .. хидравликата от къде се захванва в такъв случай?
118
0
 
3
 
! Отговори
Оня преди 13 години
Мда, и на мен ми направи впечатление, но на фона на всички останали 'факти' от статията, това ми избяга от вниманието. 'Факти' от рода на това, че за Ту-154 е необходима специално обработена и пригодена писта заради огромните му размери. Явно фактът, че почти всички големи руски самолети имат специално подсилени колесници, за да могат да се приземяват в неподдържани или тревни летища, е нещо, което няма никакво отношение към конкретния случай.
117
0
 
3
 
! Отговори
me преди 13 години
понеже виждам компетентни изказвания, моля обяснете как без подаване на гориво е успял да направи три захода към пистата, защото пише че е успял от третия път да кацне?? от къде е имал гориво да заходи три пъти
116
0
 
1
 
! Отговори
--||--||-- преди 13 години
... да достигне до полосата всъщност при снижаването има няколко изравнявания и е по-добре да кацнеш преди полосата отколкото да се сринеш и да задереш с опашка виждал съм с очите си лек самолет как задира и се пльоска от 2 метра височина заради загуба на подемна сила.
115
0
 
1
 
! Отговори
--||--||-- преди 13 години
Всъщност нямам никакви разсъждения къде ги видя отлично знам СКОРСТ + ВИСОЧИНА = ЖИВОТ, но в градски условия скоростта не може да си позволиш да я убиваш колкото ти е необходимо при спредли двигатели, защото има сгради стълбове и т.н. и може да изпуснеш мястото подходящо за кацане. Всъщност виждал съм снимки от тези катастрофи, които описваш на Хийтроу му спират при захода т.е. самолетът е бил в готовност за посадка. Просто е цопнал малко преди полосата заради невъзможността да се подаде газ и д
114
1
 
2
 
! Отговори
преди 13 години
А че кацането е било бързичко го пише в по-умните източници на информация. Май не е работела цялата механизация. И е кацнал с около 350 км/ч спрямо пистата. Затова и гумите му са гръмнали. Каквото и да е - рано е от този случай да се съди за качествата на Ту 154. Дано все пак научим причината, че руснаците са малко непукисти на тази тема. Хороший самолет, молодец летчик, иху, аху и толкова...
113
4
 
2
 
! Отговори
преди 13 години
Кое му е сигурното след като няма сертификат и има множество неразкрити произшествия? Виж и статистиката на брой летателни часове! Цифрите са трагични! Но това не е толкова, че е некадърно направена машина, а по-скоро, че това един много стар проект. Тази схема е много стара. Б 737 е проектиран през 60-те години. Преди това Боинг имат 727, който е с подобна схема на Ту 154. По онова време такива самолети са много разпространени. Но вече са в историята! Това е вече старо желязо.
112
2
 
1
 
! Отговори
xxx преди 13 години
Самолета си е супер но подръжката... е, това е друг въпрос.
111
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
точно Ту-154 е е дин от най-стабилните и сигурни планери, дебелината на флюзелажа в основата на крилете надхвърла 12мм. Веригите са тройно или чветворно подсигурени. Това дето му е недостатък са двигателите - шумни и неикономични :(, затова в ЕС са забранени. А това всичко да му откаже наистина е прецедент и признак на слаба подръжка
110
0
 
5
 
! Отговори
Оня преди 13 години
Алоо .. размахът на Ту-154 е 37.55м .. кви 80м? 88м е размахът на Ан-225! Дори и при Copy-Paste трябва да се мисли малко.
109
0
 
4
 
! Отговори
преди 13 години
Прочетете малко за Gimli Glider в уикипедия. Зареждат по-малко гориво и остават без двигатели високо в небето. Прелитат към 200 км. като безмоторен самолет и го приземяват на писта, която е превърната в увеселителен парк. Има ранени само при спускането по пързалките при евакуацията.
108
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
И с какво се доказаха?Че без причина му спира електрозахранването и когато слиза на ниско не може да пусне и APU-то и остава само на акумулатори.Трабва да кацне възможно най-бързо и го прави на непригодно за целта летище,но все пак летище.Поздравления за това, че пилотът не се е панирал, но точно това му е работата, както и на ония от канадския 767,които прелетяха с угаснали двигатели почти 200 километра и кацнаха успешно пак на неизползваема писта и поставиха световен рекорд за безмоторенполет
107
0
 
6
 
! Отговори
преди 13 години
777 на Хийтроу му спират и двата двигателя на някой-друк километър преди пистата. Това е най-лошото. Няма височана, а скоростта пада и той прави невъзможното - държи самолета на границата на срива и успява да го стовари след оградата на летището. Ранени може да има само при евакуацията. Разсъжденията ти за скоростта са АБСОЛЮТНО неправилни. Скоростта винаги можеш да я убиеш с хоризонтален или изкачващ полет. Лошото е, че не е имал много височина за да избере къде да кацне, но пак се е справил!