Приземиха успешно Ту-154 в тайгата сред блата

Преди да спре, самолетът направил просека в гората
8 сеп 2010 23:47, Елка Василева
143
Приземиха успешно Ту-154 в тайгата сред блата
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Самолет Ту-154М с 81 души на борда извърши на 7 септември сутринта принудително кацане на полуизоставено летище в тайгата на 4 км от село Ижма в Република Коми.

Авиолайнерът е летял от Якутск за Москва.

Няма пострадали сред 72-мата пътници, от които три деца, както и деветте членове на екипажа. Не е било нужно да се оказва медицинска помощ на никого.

Спасяването на хората в създалата се ситуация „може да се разглежда като чудо“, заяви за ВВС заслужилият пилот на Русия Олег Смирнов.

Според него благополучният изход от инцидента е изключителна заслуга на командира и екипажа на лайнера.
 
Експертът е убеден, че внезапният и засега необясним отказ на всички енергозахранващи системи по време на полет е изключителен случай и той не вижда основания Ту-154 да бъде наричан ненадеждна машина.

През последните 10 години в Русия и по света са станали 13 катастрофи с Ту-154, девет от които с човешки жертви.

В повечето от случаите като причина е бил посочен човешкият фактор.

Проблемите започнали на височина 10,6 км след 4-часов полет, когато до Москва са оставали около 2 часа.

По данни на Росавиация внезапно е отказала електрозахранващата система и в резултат са се изключили помпите, захранващи двигателите с гориво, цялото навигационно оборудване и радиовръзката.

Екипажът се е снижил до 3 км, за да включи резервното електрозахранване, което не действа на по-голяма височина, но по неизвестна причина и то не е сработило.

Екипажът е бил принуден да кацне на малкото летище, строено за малки самолети от типа Ан-24 и Як-40, което през последните години е било използвано само от хеликоптери.

Самолетът е кацнал при третия опит. След приземяването и пробега по прекалено късата за него писта Ту-154 е излязъл на 200 метра извън нея, направил просека в тайгата и спрял в блатото.

„При тези обстоятелства, при които се оказахме ние, е просто чудо, че можахме да кацнем, а пътниците останаха цели и невредими. Когато командирът реши да кацаме, беше облачно и по същество намалявахме скоростта на сляпо.

Когато започнахме да виждаме земята, разбрахме, че под нас има блата.

Започнахме да кръжим, когато открихме пистата на затвореното летище в Ижма. Тя се използва като хеликоптерна площадка, затова кацането не беше от меките“, разказа за РИА Новости член на екипажа.

Пътниците и пилотите са били откарани с вертолети в Ухта, а оттам с резервен самолет на авиокомпанията са стигнали в Москва.

Самолетът е получил незначителни повреди, но тъй като е спрял в гората извън пистата, повече никога няма да може да излети, съобщиха от Росавиация.

Олег Смирнов разказа, че едновременно излизане от строя на трите включени към двигателите автономни електрогенератора на борда на Ту-154 се случва за първи път от 38 години експлоатация на машини от този клас.

Експертът се затруднява дори да предположи какви са били причините за инцидента.

Екипажът е проявил решителност и мъжество в извънредната ситуация, смята Смирнов.

„Главното е, че всички са живи и здрави“, каза Смирнов за ВВС.

„Хората дължат живота си на екипажа, на неговия професионализъм и усет. Самолет, който тежи сто тона и има размах на крилата 80 метра, е приземен в гората, на площадка, където кацат малки хеликоптери! Тази грамада трябва да се приземява на специално подготвена писта със съответната дължина и ширина.

Командирът е кацал, разбирайки прекрасно, че 1200 метра писта няма да са му достатъчни. Той е направил това съзнателно, пресметливо и умело“, обяснява Смирнов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


143
Още по темата: Тайга
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
106
1
 
1
 
! Отговори
vgz преди 13 години
Поредния супер ултра мега спец.... Как ще ми сравняваш спирачния път лека кола НА ПЪТ, която тежи около тон, с 100тонен самолет при това натоварен приземяваш се в гора......
105
2
 
8
 
! Отговори
vgz преди 13 години
За пореден път се убеждавам , че бългаинът е вещ по всички въпроси , освен за собственото си благоденствие... Как толкоз авио спецове и техници в тоя форум незнам... Браво на пилота , това е то хладнокръвие и професионализъм. Каквото и да говорите руските самолети особенно военните които са най добрите в света за пореден път се доказаха като корави машини.
104
2
 
2
 
! Отговори
BKP преди 13 години
tapacite ot US pak si izpolzvat impylsnoto orajie.sega nqkoi texen samolet 6te padne ...a skoro i cqlata im darjava...da jivee 9-ti septemvri 44,god.skoro pak 6te se varne stroiqt,koito misli za xorata a ne za SIBANK.
103
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Защо да е било бързико кацането - ако щом са пуснали клапите на реверса значи са имали "механизация" на крилото - допряли са с нормална скорост, 1300 метра е била пистата, но не са я допряли в началото - няма начин и са излязли още 200 метра извън нея - почти нормално кацане, ако не се прои затъването в блатата :)
102
0
 
3
 
! Отговори
--||--||-- преди 13 години
до 109Всъщност за Боинг 777 на Хийтроу губи мощност при приземяване (т. е. не в небето) и пилота е планирал до пистата има ранени. При инцидента в Хъдсъб пилота има изключителната заслуга заради професионализма си , но и това че самолета не е бил набрал скорост ако скоростта беше по-висока не ми се мисли...а тук руснака явно е имал проблем при полет щом е направил принудително кацане.
101
2
 
2
 
! Отговори
преди 13 години
1.3 км писта е малко, но какво да кажем за оня Б 777 на Хийтроу, която кацна с два неработещи двигателя и спря само за няколкостотин метра. За сравнение на мащабите, диаметърът на двигателя на 777 е по-голям от диаметъра на фюзелажа (тялото) на Ту 154. На снимките от кацането на това Ту се вижда, че двигателите са били с включен реверс, а дърветата допълнително са забавили машината. Макар и кацането да е било бързичко - с над 300 км/ч. Една кола спира от 100 км/ч за около 40 метра.
100
1
 
10
 
! Отговори
БАЧКАТОР преди 13 години
Браво на пилотите ,добър пилот и стар самолет е по-добър вариант от модерен самолет и посредствен екипаж.Хубаво е че няма жертви.
99
0
 
8
 
! Отговори
преди 13 години
Аз за летеца нищо не казвам. В общия случай летците се справят блестящо. Проблемът на руските е, че са много недисциплинирани и с това са предизвикали много катастрофи. Но в екстемни ситуации действат добре. В конкретния случай хидравличните системи са си работели, както и двигателите. Но са имали само 30 минути на разположение, защото не са работели помпите, които прехвърлят гориво от крилата. За тези 30 мин. са кацнали.
98
0
 
16
 
! Отговори
кorleone преди 13 години
На екипажа Нобелова награда,на командира двойно,на пасажерите честит нов живот!Де така да беше винаги ! Браво на екипажа и на всички които са помагали на пасажерите!!!
97
6
 
1
 
! Отговори
преди 13 години
Причината за падналия в Атлантика самолет е неизвестна. Еърбъс се управлява от fly-by-wire система, но тя е тройно подсигурена и освен двете електрически има резервна хидравлична система, която е аналогична на използваните в по-старите самолети. Не е възможно мълния да извади от строя и трите системи на Еърбъс. Отделно, че и това Ту не може да лети без ток повече от 30 минути и после пада в океана. Така, че този руски летец може да си изяде дипломата!
96
3
 
5
 
! Отговори
**** преди 13 години
Абе вие май за много умни си мислите,като обсъждате руснаци и то КАК ги обсъждате......Ние сме доста по-малка държава,но пък така успяваме да усерем всичко и всички наоколо нас. Няма да дискутирам с вас,само да ви препоръчам на всичките да се държите като хората. България за разликата от Русия е едно малко нищичко така че сега приличате ми на някакви мухи,които се опитват да ухапят слона.
95
1
 
4
 
! Отговори
Maraba преди 13 години
А кой говори само за хидравличните системи?Яда не е хубаво нещо.Летеца се е справил блестящо,а ти май все намираш за нещо да се ядосваш:-(
94
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
В подобни случаи е по уместно да говорим за късмет, а не за надеждна техника - никои самолет не е проектиран да се разбива.....
93
3
 
7
 
! Отговори
any преди 13 години
А сега да свършим работата на журналистите - превод от друга медия:"Доколко е сложно да се приземи самолет с неработеща електросистема?- Ако е стар, електрониката няма голямо влияние върху системите за управление - те са механични. А на съвременните всичко това е електронно - спомнете си, че в Атлантика падна самолет, ударен от мълния. Такава система и десетократно да е резервирана, едно попадение на мълния - и край с управлението."Игор Маликов, летец-изпитател, в интервю за "Взгляд"
92
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
И кое точно те кара да мислиш, че ако беше Боинг или Еърбъс щеше да има жертви??? Явно не помниш скорошния случай на река Хъдзън с А320? Или случай на Хийтроу с Б777? Или случая с канадския Б767? Имаше и един широкотел Еърбъс. Всичките тези машини са кацнали с неработещи двигатели и без нито една жертва. Има и един DC-10, който пък каца с отказали и три хидравлични системи и само с работещи два двигателя, управляват го с промята на тягата, но има и жертви. Но по същия начин качна А310 в Ирак.
91
0
 
7
 
! Отговори
Ханът преди 13 години
Командирът е кацал, разбирайки прекрасно, че 1200 метра писта няма да са му достатъчни. Той е направил това съзнателно, пресметливо и умело, обяснява Смирнов.Той,човекът не е имал избор.Добре че е намерил писта и се е справил.Имали са ден всички в тоя самолет.
90
6
 
3
 
! Отговори
преди 13 години
ГЛУПОСТИ! Хидравличните системи във всеки пътнически самолет са тройно подсигурени! Независимо руски, европейски или американски. Чак яд ме хваща, че повтаряте като папагали разни неверни легенди. Руснаците имат минимален принос в пътническата авиация. С тях или без тях - щеше да е все същото.
89
4
 
4
 
! Отговори
--||--||-- преди 13 години
до 92Копието на НИН е слагано на МиГ - 15 т.е. в периода 1949 - 1952. Отделно знам за случка , където стиковката на крилото при Яковете през ВСВ се прави с болтове, но бургиите за дупките им често се износвали и дупките ставали по-малки. Работниците си помагали с чукове за набиването на болтовете - резултат силни вибрации и разрушаване на крилото в полет. Изобщо чукът / молот-ът е любимото оръжие на руският трудяга :)
88
1
 
7
 
! Отговори
Maraba преди 13 години
:-)Култова сцена от "Армагедон"-Руския космонавт налага електрониката на совалката с чук и нарежда -Американска техника,руска техника,а частите направени в тайван.И двигателя запалва:-)))
87
7
 
4
 
! Отговори
попа преди 13 години
Верно е - само руска машина може да и откаже и резервното захранване. А тия глупости че самолетът нямало повече да лети, са врели-некипели - съветвам пътуващите оттук нататък за Москва да се оглеждат, когато се качват на Ту-154.