Краят на света се отлага с... 60 дни

Учен откри неправилно тълкуване на календара на маите
Обновена: 21 окт 2010 07:30 | 21 окт 2010 07:05,
Краят на света се отлага с... 60 дни
Снимка: myspace.com

Календарът на маите не завършва на 21 декември 2012 г., а поне 60 дни по-късно. Такива изводи е изложил ученият Жерардо Алдана от Калифорнийския университет в книгата си „Календари и години II: Астрономията и времето в Древността и Средновековието“, пише порталът Discovery News.

Маите, живели на територията на Централна Америка до второто хилядолетие пр.н.е., разработили собствена календарна система, основана на астрономически събития (маите били изкусни астрономи). Един от създадените от тях календари, обхващащ по-дълъг период от време (дълго броене), бил последният – в него се съдържат само 5126 години. Дългото броене започва през 3114 г. пр.н.е. по Григорианския календар.

Календарът на маите не може изцяло да бъде съотнесен към Григорианския календар и учените са разработили няколко корелационни алгоритъма. В най-популярния от тях се използва т.нар. константа GMT (GMT constant) – корелационен фактор, наречен така по инициалите на работещите върху него учени.

За изчисление на константата GMT учените се ориентирали върху случили се в древността астрономически събития, документирани както от маите, така и от жителите на Стария свят.

В своята книга Алдана прилага доказателства, че едно от тези събития е интерпретирано невярно. Според учения това, което създателите на константата GMT описват като изгрев на Венера, в действителност е могло да бъде падане на метеорит. Ако предположението на автора се окаже вярно, то разминаването между календара на маите и Григорианския календар е поне 60 дни.

Независимо дали ще бъдат потвърдени изводите на Алдана, или не, самите маи не са споменавали, че краят на календара им съответства на края на света. Освен това някои учени смятат, че дългото броене е било циклично – след завършването на един цикъл започва следващият, пише Lenta.ru.

Още по темата: календар на маите

Георги преди 13 години
Еее ама това на нищо не прилича. Тия ми убъркаа плановете , я сега к'во че праа тия 60 дни. сега ще свърши , утре ще свърши, требваше да е свършил , а я не мога да свърша че мъ е страх за дечурлигата

radowolf преди 13 години
Катаклизми е имало, има и ще има винаги ... кога ще се натресем на огромен астероид в обикалянето си около слънцето или кога самото слънце ще реши да направи една страхотна полюция върху невинната ни планета никой не знае! Затова радвайте се на живота, целувайте любимите си хора и не се кахърете много много! Живота е кратък, ... не го тровете с глупости!

g n d 1943 преди 13 години
Spokoyno,vedn6 se mre,nqma stra6no!

Godini, ne dni! преди 13 години
Mislia, che ima greshka v prevoda na statiata! Vchera sutrin prochetoh shto-gode sushtata istoria, no v Yahoo i tam se govoreshe za mejdu 50 i 100 godini.

СЕВДА преди 13 години
ХА-ХА- ХА !!! И КОЙ ОТ МАИТЕ ДОЖИВА ДО НАШИ ДНИ ЗА ДА ВИ КАЖЕ, ЧЕ СА БИЛИ ОТЛИЧНИ АСТРОНОМИ????

Айде де, този календар съществува от толкова отдавна и никой не е откривал за толкова време нов метод на изчисляване. Обаче сега, като видяха, че хората взеха да се стряскат и да се активират разни движения и решиха да "открият" ново броене за да успокоят тълпата....

Edna преди 13 години
само вижте статиите в дясно "Още по темата". Изобщо не разбирам това защо продължава да се пише, наистина. Такава глупост! По-добре се допитайте до някоя врачка на боб. Ама някои пари направиха от страха на хората. Само по Славейков има поне 7 книги за ТОГАВА. Който вярва, да слага край на живота си сега, нас вече ни оставете на мира и не започвайте дните си с такива новини, на лош късмет е!

Язе до 10 преди 13 години
Накарай некой от учените да ти стане поръчител ;)

Аз 1 месец преди Края ще изтегля възможно най-големия кредит и само купони, алкохол, секс, ексурзии, наркотици и всичко каквото се сетите. Ама ако случайно не дойде края на света, се хващам за палците (на краката).

Ееееее, ама айде уточнете се де!!!!Провалихте ми плановете!

Язе преди 13 години
Вколко часа, в колко часааааа?!?

Василиса Прекрасна преди 13 години
До номер 1Ами какво ще правим ..... приемаме двете дати....Ако новата теория е вярна тъкмо възможност и за генерална репетиция :) ...

Митева преди 13 години
Последно кога ще е края на света...или ще има няколко края?

! преди 13 години
да, и да ни отиде целия уикенд... по-добре да е понеделник :)

Фен преди 13 години
Коцето Калки може да ни каже с най-голяма точност сакралната дата...

Akcizi преди 13 години
Разочарован съм!Всичко си бях планирал, а тоя скапан учени сега такива проблеми ми създаде с организации и всичко.Дано поне когато ще свършва света да е петък или събота!

ahaha преди 13 години
ahaaha za da mogat da pretakat zeleto

А така ... сега какво ще правим ? Всеки знае, че ако имаш два часовника, никога не знаеш кой показва точното време ! Все пак, много е важно кога е последният ден, за да се отрежем с много и безразборен секс, алкохол и дрога точно навреме ! Аз предлагам да гласуваме кога ще е сакралната дата!