Какво се е случило в кабината на разбилия се Boeing 737

Пилотите се опитвали безуспешно да си върнат контрола над самолета
Обновена: 17 май 2019 17:01 | 17 май 2019 17:00, Нели Христова
52
Какво се е случило в кабината на разбилия се Boeing 737
Снимки: Reuters

Докато алармите оглушително пищят в кабината, пилотът и помощник пилотът на етиопският Boeing 737 MAX 8 неуспешно се опитват да си върнат контрола над машината. Намират се прекалено близо до земята и трябва спешно да наберат височина.

Но в момента, в който капитанът Яред Гетачу успял да вдигне носа на самолета обратно нагоре, електронната система го насочила обратно надолу. Пилотите нямало какво повече да направят.

Издърпването на кормилото просто не било достатъчно. За това капитанът използвал бутона, с който да върне аеродинамичния баланс и да накара самолета да започне да се изкачва. Успял, ала само за няколко секунди. Изведнъж, корекциите автоматично се отменили.

Кормилото се тресе в ръцете му – знак, че машината е в опасност от падане. Със суров, роботизиран глас, Гетачу казва три пъти "не потъвай“, което доказва, че самолета губи височина.

Заедно с помощник пилота Мохамед Омар, капитанът търси решение на проблема. Те натискат бутоните в центъра на конзолата, за да изключат електрониката и да започнат ръчно управление на машината и да накарат самолета да лети нормално.

Ала да запазят контрола над машината било трудно – тя набира скорост, въздействието на аеродинамичните сили също нараства. Навярно е било толкова голямо, че пилотите дори не можели да му противодействат, използвайки ръчно управление. За това, те отново включват електрониката и капитан Гетачу се опитва още веднъж да насочи носа на самолета нагоре, използвайки бутоните на кормилото си.

След възстановяването на енергийната мощ, самолетът най-накрая започнал да се издига бавно. Но не за дълго.

Компютрите отново се намесват и машината се насочва към земята. Включва се нова аларма – тази, която предупреждава, че скоростта на самолета е опасно висока. Отчаян, капитанът се обръща към помощник пилота за помощ. Двамата заедно издърпват кормилата си в последен опит да надвият земното притегляне с мускулна сила.

Самолетът е насочен все по-стръмно към земята, лети по-бързо и по-бързо, докато не се разбива с повече от 500 километра в час, шест минути след като излита.

157 души от 35 държави умират.

Всички те са се качили на чисто новия самолет в хубаво време, с чиста видимост.

Пет месеца по-рано Boeing 737 MAX 8 излита от Джакарта. Полетът трябва да трае едва 1 час, но няколко минути след отлепянето от пистата, пилотите се оказват в сериозен проблем. Самолетът сякаш разсъждава сам – той се опитва да се снижи, вместо да се изкачи. Това се случва 20 пъти – машината се изкачва и снижава, изкачва и снижава. Хората от трафик контрола започнали да се притесняват, че нещо не е наред. По радиото един от пилотите им съобщил, че имат проблем с контрола над полета.

Екипажът бил объркан – уредите им показвали различни стойности. Те не знаели колко високо е самолета или колко бързо се движи. Напълно изгубили контрол над машината, пилотите наблюдавали как тя се „гмурка“ към земята и се разбива с огромна скорост в морето.

189 души умират.

Още в първите дни след втората катастрофа разследващите намериха „сходства“ между двата инцидента.

Какво се е случило?

Когато се разбие самолет, разследванията започват бързо – семействата искат отговор. Авиокомпаниите искат да знаят, ако има вероятност нещо такова да се случи отново.  Разследващите искат просто да намерят записите от черните кутии.

Само за дни, първият разбил се Boeing 737 MAX 8 е изваден от водата, предоставяйки тонове информацията за обречения полет. Почти веднага вината е хвърлена върху софтуера.

Boeing продължава да твърди, че самолетът е безопасен, но въпреки това обяснява на авиокомпаниите какво може да се обърка и как пилотите да реагират в подобна ситуация. До всички, които управляват новия модел са разпространени поредица от стъпки, които да бъдат спазвани в случай на проблем със софтуера. Така, машината щяла да лети безопасно. Още тогава Boeing започват да разработват нов софтуер за самолетите си.

Препоръчаните от компанията стъпки спазват Гетачу и Омар. Ала те не спасяват живота им. Докато етиопският самолет се разбива, Boeing още работи над новия си софтуер.

Сега вече знаем, че причината за двете катастрофи е била една и съща. Boeing 737 MAX 3 по целия свят бе приземен. А днес, от компанията заявиха, че е приключило програмното обновяване на самолетите. Забраната за полети обаче остава в сила.

Двете катастрофи предизвикаха много въпроси. Първият – дали пилотите получават достатъчно добър тренинг, за да се справят с модерният софтуер на новите самолети и вторият – дали близката връзка на авиогиганта с Федералната авиационна администрация, не е повлияла на регулацията над Boeing.


52
Още от Водещи мобилна
Напрежението около Иран и пукнатините между САЩ и Великобритания
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
49
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
ПАДАТ КАТО ГНИЛИ КРУШИ.
48
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Миналият ден един ф16 красиво падна и изгора в Калихорния. Преди 10 дни един ф35 нахрани акулите в Тихия океан. К`во става?
47
1
 
6
 
! Отговори
Eugeni преди 4 дни
Нели Христова, вземи да се върнеш в прогимназията, та белким понаучиш българска граматика и изразителен и ясен български език, а не безсмислиците на Гугъл преводач.
46
1
 
2
 
! Отговори
P. преди 4 дни
До Анонимен
Интересно защо кресл-ьовците получават винаги преференциално третиране. Харесвах ги заради музиката, но след като имах възможността да общувам с една родена в САЩ от гръцко потекло, не храня повече предишните симпатии към тези самовлюбени кресл-ьовци.
45
0
 
7
 
! Отговори
До 37 преди 5 дни
Бойнг 737 не е 737 МАХ. Така че това как е бил най-сигурният самолет напълно издиша.

От около 350 бройки, две фатални катастрофи с нови машини над 350 жертви е огромен процент фира и безпрецедентен крах за модел самолет !!!
44
10
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
До ***

Те Байер са "тъпаци" а ти си най-големия "умник" нали??? Толкова си "умен" , че само можеш да тролиш по цял ден за мършави рублички.
43
1
 
7
 
! Отговори
Циник преди 5 дни
Раундъп ВЕЧЕ Е НА БАЙЕР! ФАКТ!
Монсанто беше купен за милиарди от Байер!
Сега ( тъnaците ) от Байер - ще плащат милиарди на подалите "граждански искове" в САЩ
42
15
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
До Тео

Това , руските тролове сте невероятно кухи парчета!:))))) Раундъп не е на Байер:))
41
9
 
17
 
! Отговори
Тео преди 5 дни
Алчност и безхаберие! Редно е Бойнг да бъдат съдени със същия аршин, с който съдят сега Байер заради раундъп. Система за показване на дефект на автоматиката била екстра срещу допълнително заплащане за самолета. За това харесвам Китай - ако направят такова нещо от най-високия, до най-ниския чин одобрили тая простотия - на стадиона и семействата да плащат куршумите. Но в демократичните страни - сори, пий студена вода и вземай тия пари от застраховката и не ме занимавай.
40
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
До доктора и 38

Що сам си пишеш глупости и сам си отговаряш?
39
1
 
9
 
! Отговори
доктора преди 5 дни
До анонимен 38
Съгласен съм. Когато търговеца "влезе в храма" така да се каже т.е когато се месят в работата на висококвалфицирани специалисти като инженери и лекари хора който виждат в хората само едни цифри и които и представа си нямат от материята и работата по същество е тогава страдат и умират хора
38
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
До доктора Предвиден е и втори сензор, който обаче се предлага опционно, като екстра. Така е, когато търговецът се качи на главата на инженера.
37
4
 
9
 
! Отговори
Bad Company преди 5 дни
Огромен гаф на Боинг, спор няма. Със сигурност проблема е отстранен но това няма да върне жертвите на семействата им. Боинг трябва да си понесе последствията. Въпреки това 737 остава най-масовия и най-надежния самолет.
36
1
 
1
 
! Отговори
доктора преди 5 дни
Предаването се нарича 60 minutes australia-rogue boeing 737 max planes with ""minds of their own"
35
2
 
11
 
! Отговори
доктора преди 5 дни
" изправяне във въздуха" и загуба на тяга А защо-отговора дава един от инженерите в боинг който не желае да се показва лицето му-алчност и страх че еърбъс ги изпреварва
34
1
 
8
 
! Отговори
доктора преди 5 дни
https://youtube/watch?v=QytfYyHmxtc
Прилагам връзка към филм в ютуб точно за този случай По-точно репортаж на раследва журналистка. Пилотите не са били информирани за системата авиокомпаниите не са знаели за нея, единствената система в историята на съвременната авиация зависеща само от един сензор (а не от два или повече както е обичайно).И всичко това защото поради факта че новите двигатели не пасват на старата 30 годишна концепция на корпуса самолета е нестабилен и предразположен към
33
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Много е просто, напишете в Гугъл "mentour trim" и изгледайте няколкото клипчета. Човекът е пилот на Боинг, тренира пилоти на Боинг и има достъп до симулатори. На една от тях много ясно се вижда как когато самолетът е в такава ситуация, става невъзможно да се навие колелото. Също има и съобщение на ЕАСА, в което се казва, че в определена ситуация, става невъзможно да се коригира ръчно трима. Ментор дори показва на клипче крика с който се местят плоскостите и защо става невъзможно да се премести.
32
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
"Boeing продължава да твърди, че самолетът е безопасен,"

Тези са пълни психопати.
31
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Боинг са сложили на стар самолет нови двигатели с по-голям диаметър дето не се събират под крилата. За това двигателите са изнесени напред за да мога да отидат нагоре. Центъра на тягата се е променил и дърпа носа на самолета нагоре. Опита да се коригира грешната авионика кято са създали със софтуер който да натиска носа надолу какт осе вижда завърши с трагедии. Катастрофите са в резултат от американската алчност да се спеастят пари за разработката на нов модифициран самолет за тези двигатели.
30
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
До V 28

Едва ли виждате каквото и да било. Самолета не "пробива" с носа си въздуха. Носа на самолета не служи за "пробиване".