Все повече изгубени и откраднати куфари на летищата

В България има двойно увеличение на жалбите
12
Все повече изгубени и откраднати куфари на летищата
Снимка: Pixabay

Общо 26 милиона куфара, сакове и чанти са били загубени, забавени, повредени или откраднати по летищата в цял свят през 2022 г. , съобщиха от Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България, цитирайки доклад на SITA - компания, предоставяща ИТ и телекомуникационни услуги за индустрията във въздушния транспорт. Според проучването в 80% от случаите при неправилно обработени багажи се е стигнало до забавянето им, а делът на изгубените и откраднатите пътни чанти се е увеличил до 7%.

От ЕПЦ - България също са отчели близо двойно увеличение на жалбите, свързани със забавени, загубени или счупени куфари през 2022 г. спрямо предходната 2021 г. Тенденцията се запазва и тази година. От центъра припомнят основните  основните права и задължения, които имат пътуващите при проблеми със своя багаж на летището.

Ако чекираният ви багаж не пристигне на летището, след като слезете от самолета, трябва веднага да отидете до съответното гише за багажи и да поискате протокол за липсата му (PIR). Там се попълва вида на куфара или чантата (цвят, размер, марка, година на купуване) и вашите данни и контакти, за да ви бъде доставен впоследствие.В подобни случаи имате право на разходи за т.нар. стоки от първа необходимост - например бельо, четка и паста за зъби, паста за бръснене и самобръсначка за мъжете. Когато купувате подобни стоки, пазете касови бележки и други документи, за да може впоследствие да поискате сумата от страна на авиокомпанията. Добре е и да се посъветвате с превозвача за неговата политика в такава ситуация, съветват от ЕПЦ-България. Възможно най-скоро след като сте кацнали, но не по-късно от 5 до 7 дни, трябва да подадете оплакване и към авиокомпанията.

При положение че куфарът не намерен до 21 дни след полета, той се приема за загубен. В този случай трябва да подадете и ново искане към авиокомпанията за компенсация. Максималната сума, на която имате право, се определя от Монреалската конвенция и тя е в размер до 1288 Специални тиражни права (приблизително 1600 евро) на пътник, освен ако няма сключена допълнителна застраховка за багаж. Нашият съвет е, ако превозвате нещо изключително ценно, да помислите за подобна застраховка, отбелязват от центъра.

Компенсацията зависи от действителната стойност на вредата в конкретния случай, като много често се изплаща фиксирана сума на килограм липсващ багаж. За да получите по-голяма сума, би помогнало наличието на фактури и касови бележки за дрехите и другите вещи, които са били в загубения куфар, е друг от съветите на експертите.
Важно е да се провери на сайта на авиокомпанията има ли ограничения за предметите, които се превозват
Важно е преди полета да проверите в сайта на авиокомпанията дали има ограничения за предметите, които ще превозвате. Ако в куфара сложите вещи като таблет, фотоапарат или други ценности, което е забранено, не очаквайте да бъдете компенсирани в случай на повреда или загуба. Успоредно с това, е препоръчително да се махнат всички етикети от предишни пътувания, както и да сложите бадж/етикет с имена, адрес, имейл и телефон. Така при необходимост авиокомпанията ще може да се свърже с вас.

При загубен куфар е много важно да се пазят всички документи и да се спазват сроковете, наложени от законодателството и от авиокомпаниите. Ако авиокомпанията не отговори и не ви съдейства, и е регистрирана в друга страна от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, може да се обърнете към ЕПЦ - България за безплатна помощ и съдействие. Необходимо е да изпратите копие от бордна карта, копие от багажен етикет за чекирания куфар, както и кореспонденцията си с търговеца. Трябва да се приложи и списък с вещите, които са били в багажа, както и по възможност - касови бележки за тях. След това, заедно с нашите колеги от центъра в държавата, където е регистрирана авиокомпанията, ще съдействаме, за да получите обезщетение, информират от ЕПЦ-България.
Европейски потребителски център - България предлага безплатна индивидуална помощ за потребители, които имат проблеми с покупки зад граница в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. ЕПЦ България е част от Мрежата на европейски потребителски центрове (ECC-Net), която обхваща 29 центъра във всички държави в ЕС, Исландия и Норвегия, като работим и с Международния потребителски център в Обединеното кралство.  Мрежата помага на гражданите да наложат спазването на своите потребителски права и да се възползват от предимствата на вътрешния пазар в ЕС. Европейски потребителски център България се съфинансира от Европейската комисия и от българското правителство. Центърът функционира към Комисията за защита на потребителите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


12
Още по темата: летищекуфар
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
10
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Защо винаги има опаковане на куфар с фолио ? Ще ви кажа, 2 пъти ми изчезват, вещи във София. Маратонки, парфюми, и колиета !! От вътре при проверката се краде още на летището!!
9
0
 
1
 
! Отговори
но преди 10 месеца
наи вероятно заплахата е от илиян и иван които се е бат с турци дружно и са крадци на коли затова сега ни рекетират и оня с многото познания на полицеиски началници
8
0
 
0
 
! Отговори
неговите преди 10 месеца
убиици дали са му наследници
7
0
 
0
 
! Отговори
тои преди 10 месеца
няма други наследници освен тези които са се грижили за него и им пукаше
6
8
 
2
 
! Отговори
Мунчо преди 10 месеца
Престъпност, грабежи, убийства - това е само началото на разрухата , която ни донесоха проституиращите начело с Про100 Киро и сплотени под юмручето на Фуражката носиха ковчезе, хвърляха чйца и домати, и риба ,строяха бесилки...!!!! Идва време да им се върне с арести и затвор за държавна измяна и разруха !!!
5
1
 
12
 
! Отговори
Фен на Вики Джъстис преди 10 месеца
Думата изгубени май е некоректна. Правилната дума е изчезнали. Просто кражбата не е официално доказана.
4
0
 
13
 
! Отговори
куфари преди 10 месеца
Някой си бере яко
3
1
 
8
 
! Отговори
така е. преди 10 месеца
Краде се много.Уж камери,наблюдения.Но,зависи и от компанията.С нискотарифните се ходи без багаж-раничка,телефон и документи.Идеално е.Никакви страхове и извънредни преживявания.Може и лаптоп,но и там има риск защото един път на Хийтроу една се закучи и ми пусна лаптопа по лентата.Ей така:с усмивка на уста,на инат.Е,получих го,че и работещ.
2
6
 
3
 
! Отговори
Ужас преди 10 месеца
Пилотите са много крадливи.
1
0
 
18
 
! Отговори
Българин преди 10 месеца
Краде се много ...