Не знам дали заради големите ми очаквания, или заради предишните ми представи за литературното произведение, но вчерашното представление „Андормаха“ по Ран Расин не ме възхити.
Разбира се, не ме и разочрова, но предполагам, че това не е особено розова констатация, когато говорим за един от гвоздеите на тазгодишната програма на „Варненско лято“.
Големите ми очаквания се дължаха главно на три причини.
Първата, разбира се, са авторът и произведението. Жан Расин е френски драматург – неотделима част от тримата велики на 17 век (с Молиер и Пиер Корней). Всъщност, именно пиесата “Андромаха” му отрежда запазеното място на класик още докато е жив.
Втората причина е, че режисьор на постановката е Деклан Донелан – едно от най-големите имена на европейския театър в момента, работил за Кралския Национален Театър и Кралската Шекспирова Компания във Великобритания и първият театрален режисьор, поставял балет в Болшой театър в Москва („Ромео и Жулиета”) от 1938 г. досега.
Заедно със сценографа Ник Ормерод през 1981 г. основа театралната компания Cheek by Jowl, в която разработват собствен метод на работа. Деклан Донелан е един от режисьорите, които създават собсвено и много авторско сценично изкуство.
Третата причина е, че артистичен директор на театъра, който гостува с “Андромаха” - C.I.C.T. /Буф дю Нор - е Питър Брук.
Така, заредена с надежди, влязох в залата да гледам спектакъла...
Пиесата разказва историята на Андромаха – жена на Хектор, която след Троянската война става пленница на Пир – син на Ахил (убиеца на мъжа й). Там тя е със сина на Хектор – Астианакс. Присъствието им в двореца обаче води до пагубен край.
Всъщност, самата история представлява нескончаема любовна верига, в която има само страст, но няма споделеност. Никой не отвръща на чувствата на възлюбения си и никой не е безразличен.
Страстта бавно минава през отчаяние и прераства в разрушителен гняв, граничещ с омраза. Желанието да получиш онова, което искаш и да излезеш победител напълно завладява персонажите и те стават по-жестоки към тези, които обичат, отколкото към смъртните си врагове.
Отмъщение, желание любимите им да изпитат същата разкъсваща болка ги обзема и започва да пали кръвта им и да впряга всичките им сили за злодеяния.
Тази изключителна страст, от която е изтъкана “Андромаха” обаче не е пресъздадена от Деклан Донелан като трагедия, а всъщност по-скоро напомни мелодрама.
Декорът – минималистичен, осветлението – иззключително семпло и значещо, отвеждаха навътре – в онова, което се случва в душите и мислите на персонажите.
Самите актьори от самото начало играеха изключително органично и изговаряха и артикулираха съвършено архаичния френски, опитвайки се да му вдъхнат нов живот и нови смисли (издигането на текста до най-важен елемент от театъра видяхме както тук, така и във "Великият инквизитор")
Емоционалността обаче е онази плоскост, която впоследствие канализира цялата мощна енергия на играта и думите в посоката на прекаления драматизъм.
Изричането на монолозите и диалозите с толкова много жестове, мимики, приповдигнат тон и сълзи в очите тласна постановката към стилистика близка до сапунената опера. И ако в началото вечно разплаканата и ужасена като тигрица в плен Андромаха и леко истеричната и луда Хермиона са добре намерени и аргументирани трактовки на образите, към края всичкото крещене и плач идва малко в повече.
Разбира се, става дума за субективен поглед. Но, лично за мен, сред достойствата на пиесата са споменатите образи, съвременното четене и интересните актьорски и режисьорски препратки, които насочват към други трактовки на мита за Андромаха, например – тази на Еврипид.
"Андромаха" е в театър София на 6 юни от 19.00 часа.
Вижте откъс от представлението...
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Как Путин държи руските олигарси на своя страна по време на войната
Кои европейски държави обмислят забрана на социалните мрежи за деца?
Ако 2025 г. беше годината на митата, то 2026 г. ще бъде годината на последиците от митата
Митата на САЩ успяха да променят икономическата логика в автомобилния сектор
Легендарната френска актриса Бриджит Бардо почина на 91-годишна възраст
От 1 януари 2026 г. в Гърция се повишават пътните такси
Смразяващ студ сковава Европа в началото на 2026 година
Арестуваха 18-годишен шофьор на кокаин
Бурен вятър с пориви до над 100 км/ч причини инциденти и щети
Кога ще почиват учениците през 2026 г.
Обедна емисия
Нкунку се отпуши, Милан се върна на върха
Ново 20? Разкритие от Казахстан за трансфера на Ебонг в ЦСКА
Илиана Раева: Тези 111 медала са Истина, която не може да се подмени!
Паметните моменти на 2025 година
Грък ще спасява елитен български отбор от изпадане
Турски гранд вади 40 млн. евро за национал от Интер
Храни за новогодишната трапеза за късмет през новата 2026
Седмична таро прогноза за 29 декември 2025 – 4 януари 2026
Нумерологична прогноза за 28 декември
Дневен хороскоп за 28 декември, неделя
Седмична нумерологична прогноза за 29 декември 2025 – 4 януари 2026
КОЛЕДНА ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни книги
23-ма пияни или дрогирани водачи спипа МВР на Стефановден
Гръцките фермери подновиха протестите
Прехвърча лек сняг във Варна
Летищата в Москва временно прекратиха работа заради украински дронове
Три нови жертви взе "войната" по пътищата у нас за ден
Такситата в новогодишната нощ: Ще има ли допълнителни проблеми заради еврото
Професор Йънг Ук Лий: Вселената може да не се разширява вечно
Преминаването на астероида Апофис през 2029 г. ще допринесе за планетарната защита
Токсичен „подарък“: Застрашена ли е Земята от междузвездния обект 3I/ATLAS?
Европейската ракета Vega-C ще се използва поне до 2031 г.
Сблъсък на комети в млада система остави пръстен от отломки
В Китай отвори врати училище за роботи: Машините се учат да работят в реалния свят